BirgitS
Hur många cm är den fria gatans bredd plus trottoar?
Jag bodde i många år där det avståndet var bara något mer än 300 cm. Det gick ju bra men man fick ju svänga på ratten tidigt och inte backa rakt ut.
 
Du kan ju inte backa rakt ut och förvänta dig att kunna räta upp.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Bredda infarten så kommer du ut lite snett.
 
Kanske kan ett koncernsyskon vara lämpligare om man bor trångt
9604-2019-smart-fortwo
 
  • Gilla
läppglans och 1 till
  • Laddar…
Har samma problem här hemma, ökar antalet parkerande mitt över gatan kommer jag börja anmäla till pbolaget. Jag ska kunna komma in ok ut med släpvagn etc utan att be om lov först.
 
BirgitS
Undrar om det finns något lagkrav på mer än att lämna 3 m fritt så att brandbilen kommer fram när man parkerar?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Jag tror inte att kravet på att in och utfart inte väsentligen får försvåras har uttryckts i meter.

Det som kommer hända här när det blir skarpt läge är att jag kör ut bil med påkopplad släpvagn vilket är straxt under 10m långt och sedan får p-vakten själv backa in bilen. Klarar han inte det med bilar utanför min uppfart får han nog se till att de blir bortforslade.
 
Du kan inte kräva att kunna backa in med släp oavsett hur du bygger din infart.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
harry73
L läppglans skrev:
Vad tycker ni i det här fallet räknas det in i "väsentligt försvåra in utfart" ? Trafikkontoret nekat till p-förbud gatans bredd anses tillräcklig.
[bild] [bild]
Du ska backa in och inte backa ut
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte att kravet på att in och utfart inte väsentligen får försvåras har uttryckts i meter.

Det som kommer hända här när det blir skarpt läge är att jag kör ut bil med påkopplad släpvagn vilket är straxt under 10m långt och sedan får p-vakten själv backa in bilen. Klarar han inte det med bilar utanför min uppfart får han nog se till att de blir bortforslade.
Vad är det för hittepå? Vad har du för definition på det? Dubbelaxlat personbilssläp eller vad är kravet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte att kravet på att in och utfart inte väsentligen får försvåras har uttryckts i meter.

Det som kommer hända här när det blir skarpt läge är att jag kör ut bil med påkopplad släpvagn vilket är straxt under 10m långt och sedan får p-vakten själv backa in bilen. Klarar han inte det med bilar utanför min uppfart får han nog se till att de blir bortforslade.
Hur smalt är det? Jag kommer in på min 4meter breda infart med 10,5m ekipage och på vintern är det runt 3.5-4 meter brett på gata beroende hur det är plogat
 
Jag har inte mätt exakt och det spelar ej heller någon roll. Cirka <3m från parkerad bil till min tomtgräns ink trottoar gissar jag. Hade man 3m att navigera fritt på skulle kanske en Svenssonförare klara av det, men trottoarkanten är så hög att man inte kan ta sig upp och ner för den utan att skada hjulen. Min infart är bred men jag har en bil parkerad "i framkant" vilket gör att utrymmet man ska in på är smalt, kanske en bilbredd+40cm. Just detta spelar ingen roll, det är inte DET som är problemet för den som kan köra. Problemet är att man måste köra upp och ner på trottoarkanten för att komma in när andra bilar är parkarade.
 
N Noseone skrev:
Vad är det för hittepå? Vad har du för definition på det? Dubbelaxlat personbilssläp eller vad är kravet?
Sorry, jag förstår inte frågan?

Min poäng var - om utfart inte väsentligen försvårats kan vem som helst backa in. Tar jag de 30 första personerna jag ser kanske EN av dom klarar av att backa in med infarten blockerad => infart har väsentligen försvårats och det är olagligt oavsett skyltning. Förstår du?

Vad det är för fordon som ska in eller ut är helt ointressant.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är väl just det som medför att du måste backa rakt ut i vägen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl just det som medför att du måste backa rakt ut i vägen.
Om det var till mig så, nej. det backas inget rakt ut. Den som inte kan köra släp förstår nog inte problematiken och det är inte heller relevant. Det enda som spelar roll är om infart försvårats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.