Nej menade själv "lufthatten" som sitter i änden på röret, men när du säger att du känner att det tar stopp med rensfjädern så är väl det problemet.
 
Staffans2000
Bra. Då vet du ju vad stoppet är.
Köp en skjutmuff och såga av röret ifall det är svårt att lossa en skarv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
jag har en på 15 meter och är det är ca 4m kvar på min rensfjäder så säger de stopp och jag kan ej få proppen att lossna.
Försöker fram o tillbaka men icke sitter hårt tydligen.
Frågan är ju om jag försöker göra de bakifrån om jag inte skulle paja hela fallet på röret, vill ju inte behöva göra om alldeles för mkt..
Går inte bara dra isär röret för de sitter som bäret då måste jag plocka bort mkt annat också.
Jag är övertygad om att problemet är där den andra toan ansluter. En papperspropp byggs upp av att det fastnar på något och bygger på sig under en längre tid. Kan mycket väl vara en fyra meter lång propp av papper och skit.
Vad är det för rördel som ligger under sanden innan språnget upp mot andra toan?
 
GoC GoC skrev:
Jag är övertygad om att problemet är där den andra toan ansluter. En papperspropp byggs upp av att det fastnar på något och bygger på sig under en längre tid. Kan mycket väl vara en fyra meter lång propp av papper och skit.
Vad är det för rördel som ligger under sanden innan språnget upp mot andra toan?
Vilken rördel under sanden, vilken menar du?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bra. Då vet du ju vad stoppet är.
Köp en skjutmuff och såga av röret ifall det är svårt att lossa en skarv.
Jo, jag har tänkt på kika det, men om jag gör så kommer de ju komma drösvis med vatten! De är nog inget bra för min krypgrund kommer ju bli fuktigt.. Och kan ju heller inte få ut vattnet på något annat sätt.
Eller bättre ringa rörmokaren och be honom fixa det?
 
Ring en slamsugare istället för rörläggaren, då kan han spola och suga från gatan och inåt!
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Vilken rördel under sanden, vilken menar du?
Det sitter en grå del innan 45˚ språnget till andra toan. Men det kanske är ett kortrör.
Det kan sitta fast något i en av skarvarna där som pappret fastnar på. Det kan räcka med en tops som fastnat för att det sedan skall bygga på sig.
Men du kan köpa hem en skjutmuff och en rörlig. Såga hå med hålsåg uppe på den rördelen så du kan komma åt och rensa nedifrån och få bort skiten innan du tar isär rören. Kanske till och med kan montera en renslucka där så går det enklare att rensa om det skulle tätna på nytt. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-renslucka-2000030182
 
GoC GoC skrev:
Det sitter en grå del innan 45˚ språnget till andra toan. Men det kanske är ett kortrör.
Det kan sitta fast något i en av skarvarna där som pappret fastnar på. Det kan räcka med en tops som fastnat för att det sedan skall bygga på sig.
Men du kan köpa hem en skjutmuff och en rörlig. Såga hå med hålsåg uppe på den rördelen så du kan komma åt och rensa nedifrån och få bort skiten innan du tar isär rören. Kanske till och med kan montera en renslucka där så går det enklare att rensa om det skulle tätna på nytt. [länk]
GoC GoC skrev:
Det sitter en grå del innan 45˚ språnget till andra toan. Men det kanske är ett kortrör.
Det kan sitta fast något i en av skarvarna där som pappret fastnar på. Det kan räcka med en tops som fastnat för att det sedan skall bygga på sig.
Men du kan köpa hem en skjutmuff och en rörlig. Såga hå med hålsåg uppe på den rördelen så du kan komma åt och rensa nedifrån och få bort skiten innan du tar isär rören. Kanske till och med kan montera en renslucka där så går det enklare att rensa om det skulle tätna på nytt. [länk]
Jaha, den är till golvbrunnen till garaget.
Ja, jag förstår. Renslucka hade nog varit bra eftersom röret är så långt och lättare att rensa om de fanns.
Funderar på om jag ändå ska försöka hugga tag i röret och se om jag kan dra ur det ochttitta bit efter bit o se vad som är felet. Eller om de är bättre köra sågen direkt med skarv och Renslucka.
Men jag vill inte ha 100liter vatten på mig..
Funderar på om man kan vara snabb o öppna upp om de skulle komma vatten så stänger jag igen fort och öppnar lite längre ner för o se var problemet är
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jaha, den är till golvbrunnen till garaget.
Ja, jag förstår. Renslucka hade nog varit bra eftersom röret är så långt och lättare att rensa om de fanns.
Funderar på om jag ändå ska försöka hugga tag i röret och se om jag kan dra ur det ochttitta bit efter bit o se vad som är felet. Eller om de är bättre köra sågen direkt med skarv och Renslucka.
Men jag vill inte ha 100liter vatten på mig..
Funderar på om man kan vara snabb o öppna upp om de skulle komma vatten så stänger jag igen fort och öppnar lite längre ner för o se var problemet är
Gör du hålet nedanför där den andra toan ansluter så lär det inte forsa något vatten och skit. Då får du nära till stoppet och kan komma åt att rensa baklänges.
Men borrar du ett hål på ovansidan, nere vid anslutningen till garaget på det långa röret så lär ju stoppet oavsett vara längre upp i röret.
Spola med vattenslang i hålet och spola så det är fritt utåt, sedan kan du rensa åt andra hållet. Då rinner det ju undan ordentligt. För att fylla krypgrunden med avloppsvatten är inte att rekommendera. Sen så klart ta isär och kolla in, jag tror det sitter något i en dom sprången, nån liten skitgrej bara som får pappret att fastna.
 
Om det är rörmokaren som har gjort kopplingarna så får hen
komma tillbaka och lösa problemet. Då jag uppfattar det som att kopplingarna inte verkar vara till sin fördel.

Det jag ser på bilden är inte den följd som du beskrivit. Jag tolkar det som 1.luftningsröret, 2. duschröret, 3. toaröret, 4. handfatet.
Som jag har förstått ska man försöka med dagens snålspolande toaletter ta hjälp av annat avloppsvatten. Där duschen är den som ger bäst. Nu spolas det vattnet ut framför toalettens avloppsvatten. Den enda vattenhjälpen kommer numera via handfatet som ofta inte ger så mycket.

Det medför enligt min teori att avträdet med främst papper lägger sig som en klack i avloppsröret innan duschens avloppsrör. Vid ytterligare spolningen ökar klacken och du får inte fart på vattnet eftersom du även inte får någon hjälp med duschvattnet. Sedan flyttar det sig framåt och viss stopp uppbyggnad kan även ske vid luftningsrörets koppling på avloppsledningen. Sedan byggs klacken/klackarna upp och stannar längre ner i avloppet till det kommer så många klackar så att det slutligen blir stopp längre ner i avloppet. Andra alternativet är att det är något som hjälper till och stoppar längre ner i det bruna röret.

Jag har snarligt problem då toaletten är på plats 4 och ett avloppsrör som en bit bara är 75 mm mellan våningarna. Det löser jag med stora spolningen och en hink med vatten då och då i toaletten. Samt att jag ibland fyller handfatet och ser till att vattnet får fart genom att ta bort pluggen vid silen. Samt har ganska tunt toapapper.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Om det är rörmokaren som har gjort kopplingarna så får hen
komma tillbaka och lösa problemet. Då jag uppfattar det som att kopplingarna inte verkar vara till sin fördel.

Det jag ser på bilden är inte den följd som du beskrivit. Jag tolkar det som 1.luftningsröret, 2. duschröret, 3. toaröret, 4. handfatet.
Som jag har förstått ska man försöka med dagens snålspolande toaletter ta hjälp av annat avloppsvatten. Där duschen är den som ger bäst. Nu spolas det vattnet ut framför toalettens avloppsvatten. Den enda vattenhjälpen kommer numera via handfatet som ofta inte ger så mycket.

Det medför enligt min teori att avträdet med främst papper lägger sig som en klack i avloppsröret innan duschens avloppsrör. Vid ytterligare spolningen ökar klacken och du får inte fart på vattnet eftersom du även inte får någon hjälp med duschvattnet. Sedan flyttar det sig framåt och viss stopp uppbyggnad kan även ske vid luftningsrörets koppling på avloppsledningen. Sedan byggs klacken/klackarna upp och stannar längre ner i avloppet till det kommer så många klackar så att det slutligen blir stopp längre ner i avloppet. Andra alternativet är att det är något som hjälper till och stoppar längre ner i det bruna röret.

Jag har snarligt problem då toaletten är på plats 4 och ett avloppsrör som en bit bara är 75 mm mellan våningarna. Det löser jag med stora spolningen och en hink med vatten då och då i toaletten. Samt att jag ibland fyller handfatet och ser till att vattnet får fart genom att ta bort pluggen vid silen. Samt har ganska tunt toapapper.
Ja, alltså skrev de lite luddigt med rören.

1. Luft
2. Tvättställ
3. Toa
4. Dusch

Ja, han ska komma tillbaka men vi ska byta rören längst ner, antagligen som som något skit har fastnat i som killen @slurppe99 ovanför skrev här
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Tydligen var det det långa röret som hade fått beläggning där det var dåligt fall där vattnet har stått still. Var stora cm stora bitar i röret som hade byggts på.
Första gången vi filma kunde han ej se det eftersom de var vatten i röret.
Men nu kolla vi igen och kunde se det ..
Typiskt men nu ska äntligen problemet vara löst.. Hoppas vi =D
 
optimum
"Miljövänlig" diskmaskin + modernt maskindiskmedel + fett = tvålföreningar och problem med avlopp.

Moderna diskmaskiner som är snåla med vatten.
Moderna maskindiskmedel som påminner om kaustiksoda
Långa rör där vattnet hinner kallna.

Ja vi har samma problem.
Numera kör vi "gryt" programmet i diskmaskinen.
Undviker spola ned fett eller feta saker i diskmaskinen
 
optimum optimum skrev:
"Miljövänlig" diskmaskin + modernt maskindiskmedel + fett = tvålföreningar och problem med avlopp.

Moderna diskmaskiner som är snåla med vatten.
Moderna maskindiskmedel som påminner om kaustiksoda
Långa rör där vattnet hinner kallna.

Ja vi har samma problem.
Numera kör vi "gryt" programmet i diskmaskinen.
Undviker spola ned fett eller feta saker i diskmaskinen
Tyvärr är inte något av diskmaskinen eller tvättmaskin i samma rör där men visst kan det vara så i andra fall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.