Fukt på insidan av ett fönster med utsikt över nakna träd, tecken på otillräcklig ventilation i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fukt på insidan av fönsterrutan i äldre hus med träd utanför i kallt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej.
Jag bor i ett äldre hus med självdrag som ventilation, kamin och luft luftpump som värmekällor och elelement.
Nu är det så att så fort det blir lite kallt ute så bildas där fukt på rutorna..
hur kan jag motverka detta? Är det ventilationen som är för lite (vet att vi har för lite tilluftsventlier) eller är det fönsterna som är dåliga?
Hjälper det att sätta spaltventil i fönsterbågen?
Tacksam för all hjälp
 
Ja, det är för lite ventilation i rummen, fukten i den varma inomhusluften kondenserar på kalla ytor.
 
Jag vet inte om det är nåt man kan lösa med bara ventilation...

normalt (när man inte har golvvärme) sitter ju ett element under "varje" fönster som löser detta problem.

/ATW
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fundera över var luften kommer in och var den åker ut och se till så att alla utrymmen passeras/ventileras.
Ventilationens mängd regleras i regel med frånluft.
Att enbart sätta fler tilluftsventiler kommer förmodligen inte öka ventilationen.
En bra start är att inte stänga spjället på kaminen, om ni brukar göra detta.
Nästa steg är att installera mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
FluffyBergo
  • Laddar…
Det är en kombination av sämre isolerade fönster och dålig ventilation.
Den varma inomhusluften kondenserar på kalla ytor.
I detta fallet är glaset kallt och därmed kondenseras den varma inomhusluften.
 
Varm fuktig luft på kall yta ger kondensutfällning.

Alternativ 1:
Se till att luften blir torrare. Genom ventilation, avfuktare eller minskad tillförd fuktnivå (typ kortare dusch etc)

Alternativ 2:
Öka värmen på den kalla ytan. Genom element under fönster eller bättre isolerade rutor.
 
  • Gilla
FluffyBergo
  • Laddar…
Staffans2000
Alternativ 3:
gör ingenting. Det är fullt normalt med lite kondens.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Alternativ 3:
gör ingenting. Det är fullt normalt med lite kondens.
Fast det där tycker i alla fall jag inte ser bra ut. Det kan inte vara nyttigt för bågen att det står fukt där.

Kondens på utsidan => toppen, bara att gratulera.
Kondens på insidan => inte kul, läge att åtgärda. (Med något eller några av de förslag som getts i tråden)
 
Staffans2000
I trettiofem år bodde jag i ett hus med liknande kondens på fönstren utan några problem. Som vi ser har TS tvåglasisolerfönster och de, trots namnet, isolerar rätt dåligt. Så det är bara att leva med.

Man skall inte joxa till det!

Staffan
 
Det kanske annat virke i dina gamla fönster än vad TS har i sina som det ser ut som rätt moderna träfönster.
 
Jag har också detta fenomet på mina fönster och tidigare ägares ignorerande av problemet har resulterat i att en av fönsterbågarna har börjat ruttna, i de övriga blir det mögel i nederkanten med jämna mellanrum. Så jag tycker inte att man bara ska ge upp och låta det vara...
 
Om det blir kondens någon gång ibland är ingen fara, men om det blir ”varje” natt under vinterhalvåret och att det håller i sig en bit in under dagen så är det långt ifrån bra.
 
A ArneTW skrev:
Jag vet inte om det är nåt man kan lösa med bara ventilation...
normalt (när man inte har golvvärme) sitter ju ett element under "varje" fönster som löser detta problem.
Nej där har du nog fel!
Att sätta element lokalt under fönstren löser ju bara ett väldigt lokalt problem, att fönsterglasen blir så kalla att luftfuktigheten kondenserar.
Grundorsaken till detta är ju att man inte ventilerar bort fukten i bostaden!
Vi, i vårt hus från 2010, har t.ex. inga element alls, varken under fönster eller på andra ställen.
Och vi har ingen golvvärme heller.
Däremot har vi en centralt placerad luft-luft värmepump, och en bra FTX-ventilationsanläggning, som pumpar runt varmluften och vädrar ut "använd" luft.
Aldrig imma på fönstren, tvätten i tvättstugan torkar supersnabbt.
Så mitt råd är: Se över ventilationen!!!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej där har du nog fel!
Att sätta element lokalt under fönstren löser ju bara ett väldigt lokalt problem, att fönsterglasen blir så kalla att luftfuktigheten kondenserar.
Grundorsaken till detta är ju att man inte ventilerar bort fukten i bostaden!
Vi, i vårt hus från 2010, har t.ex. inga element alls, varken under fönster eller på andra ställen.
Och vi har ingen golvvärme heller.
Däremot har vi en centralt placerad luft-luft värmepump, och en bra FTX-ventilationsanläggning, som pumpar runt varmluften och vädrar ut "använd" luft.
Aldrig imma på fönstren, tvätten i tvättstugan torkar supersnabbt.
Så mitt råd är: Se över ventilationen!!!
Det är nog en kombination. Dina fönster från 2010 är treglasfönster där innerrutan är ”varm” vilket effektivt förhindrar kondens. Att värma innerrutan går att göra med element under fönstrena också. Sen är det givetvis bra att snabbt ventilera bort fukt om den den relativa luftfuktigheten överstiger lämplig nivå.
 
A anhack skrev:
Dina fönster från 2010 är treglasfönster där innerrutan är ”varm” vilket effektivt förhindrar kondens.
Det är ju inte så lätt att se, men jag tycker att TS fönster på bilderna i det första inlägget ser ut att vara treglas.
Eller vad säger du, Myran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.