Hej

Jag har fått tag på ett stort metallhjul (från en gammal hjulräfsa) som jag tänkte bygga till en ljuskrona. Hela grejjen ska sedan firas upp i nock och kopplas till ett lamputtag där. Jag funderar på att svetsa på rörbitar och montera lamphållare där (ex. E27) - så nu undrar jag om jag kan använda Kjell&Co's E27-lamphållare och seriekoppla dessa (ca 20st) så att de går upp en sladd upp till lamputtaget? Om inte - förslag på någon lamphållare som skulle kunna fungera? Något jag måste tänka på - t.ex. om jag väljer LED E27 - behöver jag någon form av transing då? Måste det vara jordat? Tacksam för er hjälp

En E27-lamphållare i plast med två oskyddade sladdändar förkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor cirkulär metall-ljuskrona med flera E27 lamphållare och glödlampor, upphängd med kedjor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Seriekoppling är det inte, lamputtagen ska parallellkopplas.
Se till att du får till en dubbelisolering mot metallytan, alltså låt inte de enkelisolerade ledarna som syns på bilden ligga an mot metallkonstruktionen utan de ska omgärdas av ytterligare ett isolerande lager.

LED för 230 V kräver ingen transformator.
 
Seriekopplar du lär det inte fungera med E27 lampor om de är avsedda för 230V. Det är väl parallell koppling som du menar?

Edit: Blev två med serie/parallell kopplingen....
 
För det första så måste du (iallafall det enda rimliga) ha dubbelisolerade lampsocklar, och du måste ha dubbelisolerade kablar till dem. Inte lösa trådar som på din bild, de är enkelisolerade.

Det finns dubbelioslerade socklar. De har en symbol med två kvadrater inuti varandra.

Det du rent elektriskt vill göra är att parallellkoppla dina lampor (inte serikoppla). Du skulle då helst dra in en kabel i första sockeln, en annan kabel ut för vidare koppling till nästa sockel osv.

Det är tveksamt om det på ett bra sätt går att få in två kablar på det viset i en vanlig lampsockel, och om kopplingsklämmorna i sockeln fungerar för mer än en tråd i varje.

Om det inte går så måste du ha någon form av kopplingsdosor där kablarna förgrenas. Svårt att få snyggt.
 
  • Gilla
ted4248
  • Laddar…
Ja, kör du 12V så kan man tänka sig mindre skyddade skarvar för avgrenandet.
 
sorry - ja givetvis parallellkopplad :oops:. Någon som har något tips på fungerande lampsocklar för detta (fungerar även med E14)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.