R Rkarlsson skrev:
Menar du att det sitter några snubbar och lyssnar random på vanlig arbetarklass ?
Vad får dig att tro att det är snubbar som lyssnar. Datorer förstår mänskligt tal, AI kan lätt göra sådant som att tex lyssna efter vissa ord, bedöma hur positiv man är eller bedöma var man står politiskt.

En kollegan gjorde en demo på Microsofts machine learning-plattform. Det tog honom en halvtimme att göra en lagrad Googleökning efter alla tidningsartiklar om ett event, göra en analys av "sentiment", dvs hur positiva eller negativa de är, samt maila resultatet till en person.

Säg att någon sitter med tillgång till ditt Facebookflöde, telefonsamtal, Googlesökningar, E-mail och så vidare. De sitter också på enorm datorkapacitet, och antagligen teknologi en bit framför Microsofts konsumentprodukter. Hur svårt tror du att det är för dem att skapa en databas som bland annat innehåller en mycket träffsäker gissning på var du (och alla andra) står politiskt? Hur fel kan den informationen användas om vi får en dålig ledare?

Det här är inte science fiction, det här är befintlig teknologi idag, och befintlig insamling av data.

Jag är inte rädd för AI, men jag är rädd för vad människor kan göra med den.
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Vad får dig att tro att det är snubbar som lyssnar. Datorer förstår mänskligt tal, AI kan lätt göra sådant som att tex lyssna efter vissa ord, bedöma hur positiv man är eller bedöma var man står politiskt.

En kollegan gjorde en demo på Microsofts machine learning-plattform. Det tog honom en halvtimme att göra en lagrad Googleökning efter alla tidningsartiklar om ett event, göra en analys av "sentiment", dvs hur positiva eller negativa de är, samt maila resultatet till en person.

Säg att någon sitter med tillgång till ditt Facebookflöde, telefonsamtal, Googlesökningar, E-mail och så vidare. De sitter också på enorm datorkapacitet, och antagligen teknologi en bit framför Microsofts konsumentprodukter. Hur svårt tror du att det är för dem att skapa en databas som bland annat innehåller en mycket träffsäker gissning på var du (och alla andra) står politiskt? Hur fel kan den informationen användas om vi får en dålig ledare?

Det här är inte science fiction, det här är befintlig teknologi idag, och befintlig insamling av data.

Jag är inte rädd för AI, men jag är rädd för vad människor kan göra med den.
Så du är rädd för vad maktmänniskor kan göra med din politiska hemvist? Det räcker ju att du beblandar dig med människor så vet du var de står idag. Iallafall i våra trakter.
 
R Rkarlsson skrev:
Så du är rädd för vad maktmänniskor kan göra med din politiska hemvist? Det räcker ju att du beblandar dig med människor så vet du var de står idag. Iallafall i våra trakter.
Skillnaden är att med denna teknologi så kan man göra det på bred front, man kan enkelt kartlägga en hel befolkning.

Staten samlar idag in mer information om medborgarna än vad DDR gjorde. Företagen samlar ännu mer. Det finns anledning att vara försiktig, det finns anledning att försöka stoppa det.
 
T Troberg skrev:
Skillnaden är att med denna teknologi så kan man göra det på bred front, man kan enkelt kartlägga en hel befolkning.

Staten samlar idag in mer information om medborgarna än vad DDR gjorde. Företagen samlar ännu mer. Det finns anledning att vara försiktig, det finns anledning att försöka stoppa det.
Fast det finns konkreta bevis på det?
Att polisen sätter folk i fack det vet vi men det är på etnisk bakgrund.
Att polisen sätter nazister i ett fack det vet vi, men det kan vara bra att veta var de värsta håller hus.
Men att staten sätter hela befolkningen i olika fack det finns det bevis på ??
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Vi har ett gäng personer här inne som briljerar med sin logik: "Jag sade det här ordet i en vecka, och fick ingen reklam" och drar sedan slutsatsen att avlyssning i marknadsföringssyfte inte existerar. Svenskar alltså ...
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast det finns konkreta bevis på det?
Tekniken finns kommersiellt tillgänglig. Tror du på fullt allvar att det inte är stater som utnyttjar den då?

R Rkarlsson skrev:
Men att staten sätter hela befolkningen i olika fack det finns det bevis på ??
De kan göra det. Dagens regering kanske inte gör det, men nästa kanske gör det. Eller den efter det. Därför är det så viktigt att vi redan idag inför lagar som vattentätt stoppar allt sådant.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P
Förslag på ord att googla om man finner avlyssning, åsiktspåverkan osv intressant:

Deepfake Mark Zuckerberg
(Välgjord falsk video där en datorrenderad Mark pratar till oss, beskriver att ca 49 klick på facebook räcker för att med 80% kunna säga hur mycket du tjänar, vad du röstar på mm. Videon är falsk, men att de profilerar upp dig på facebook efter så få klick är sant. Sen kan man lägga ut politiska annonser och halvlögner till just de som är mottagliga, ofta för att så split och splittring i landet.)

Svenska mobiloperatören 3 låter Huawei övervaka mobilnätet
(Vissa säkerhetstjänster anser att Huawei är ett säkerhetshot och vill bromsa dem)

Egor Putilov
(En rysk man med många identiteter och intressant sponsring som tas ända in i Sveriges riksdagshus innan SÄPO sätter stopp)
 
Nej nu orkar jag inte längre läsa mer om att ryssen eller Säpo förföljer spionerar på mig ... hade fint ni som står på er och håller denna tråd i liv . :D(y)
 
S SonnyListon skrev:
Vi har ett gäng personer här inne som briljerar med sin logik: "Jag sade det här ordet i en vecka, och fick ingen reklam" och drar sedan slutsatsen att avlyssning i marknadsföringssyfte inte existerar. Svenskar alltså ...
Det behövs inte avlyssnas idag, det räcker med att följa vad du klickar på, vad du skriver och vad du befinner dig, vi människor är så jäkla förutsägbara.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att vi kartläggs på en massa sätt är helt klart, inget att diskutera. Men tråden handlar om huruvida vi är direkt avlyssnade. Och det är jag helt övertygad om att vi inte är, generellt sett. Utan det handlar om att våra sökningar registreras, de tittar på vilka TV progrma vi väljer, vilka varor vi köper osv. Och så länge dte används "bara" till att skicka mer träffsäker reklam, så blir jag inte mer irriterad över det än över reklam i största allmänhet. När de väl lyckas få sina idag skrattretande analysrutiner att fungera lite bättre, så kanske jag tom. skulel bli lite mindre irriterad över riktad reklam, än all annan smörja vi utsätts för. I teorin så skall det ju mer relevant "informatioN" från företagen.

Jag köpte ex. en ny diskmaskin tidigare i år. Sedan överröstes jag med reklam för tvättmaskiner i 3 - 4 månader, efter att jag hade köpt. Då är ju den "riktade" reklamen sämre riktad än om den hade varit slumpartad. När jag just köpt en diskmaskin, så borde de ju snarare anstränga sig att inte slösa reklam för diskmaskiner på mig.
Nu tänker du fel för reklamen är riktad till de du pratar med om din nya diskmaskin inte till dig!!
 
P
Om du har ett så kallat smart hus med uppkopplade enheter som kyl, värme, lampor, med mera...

Lägg dem i ett gästnätverk i din router, då kan de inte komma åt alla dina andra datorer och surfplattor och telefoner och...

(Ja lösenordet har du ju redan ändrat från det fabriksinställda som alla känner till...!?)

Internet of things prylar får inte säkerhetsuppdateringar som din dator eller telefon, en redaktion på en större amerikansk tidning drabbades av virus och de tog dit it-säkerhetsbolaget som rensade allt. Efter ett par dagar var det tillbaka, viruset fanns i rumstermostaten.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast det finns konkreta bevis på det?
Att polisen sätter folk i fack det vet vi men det är på etnisk bakgrund.
Att polisen sätter nazister i ett fack det vet vi, men det kan vara bra att veta var de värsta håller hus.
Men att staten sätter hela befolkningen i olika fack det finns det bevis på ??
Det finns enorma datakomplex som används av NSA. Att spela in samtliga telefonsamtal från hela värden och lagra dem för evigt är en smal sak. Det tar inte mycket plats alls. Tekniken finns och används. NSA har ett eget internet vid sidan om det vanliga internet som har mycket stor överföringskapacitet. Men det behövs inte så mycket för detta. Sedan sitter man inte och lyssnar på dessa saker. Det är bara om du blir intressant som de tar fram dina inspelningar.
 
P Peken skrev:
Om du har ett så kallat smart hus med uppkopplade enheter som kyl, värme, lampor, med mera...

Lägg dem i ett gästnätverk i din router, då kan de inte komma åt alla dina andra datorer och surfplattor och telefoner och...

(Ja lösenordet har du ju redan ändrat från det fabriksinställda som alla känner till...!?)

Internet of things prylar får inte säkerhetsuppdateringar som din dator eller telefon, en redaktion på en större amerikansk tidning drabbades av virus och de tog dit it-säkerhetsbolaget som rensade allt. Efter ett par dagar var det tillbaka, viruset fanns i rumstermostaten.
Jag har flera olika nät av denna orsak, och andra. IoT-nät, gästnät, mobiler/laptops och servrar är lämpliga att lägga i helt separata nät. Då slipper du avlyssning av kommunikationen i nätet.

Sedan är den vanligaste hackade enheten på nätet idag en webbkamera, vilket gör att du ändå kan bli övervakad. Så en webbkamera får inte sitta så att den kan kommunicera med nätet. I mitt hus så går dessa via en server och enbart servern får kommunicera med nätet. En lokal server som jag har koll på och litar på och som enbart går att nå från utsidan via krypterade protokoll med inloggningskrav och i förväg delade krypteringsnycklar...
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
cc
E Edgarsven skrev:
Det finns enorma datakomplex som används av NSA. Att spela in samtliga telefonsamtal från hela värden och lagra dem för evigt är en smal sak. Det tar inte mycket plats alls. Tekniken finns och används. NSA har ett eget internet vid sidan om det vanliga internet som har mycket stor överföringskapacitet. Men det behövs inte så mycket för detta. Sedan sitter man inte och lyssnar på dessa saker. Det är bara om du blir intressant som de tar fram dina inspelningar.
Jo det tar rätt mycket plats. Men de har inte åtkomst till de flesta samtal som rings. Så det är fullt tänkbart att de faktiskt spelar in alla de kommer åt.
 
C crappyusrname skrev:
Det behövs inte avlyssnas idag, det räcker med att följa vad du klickar på, vad du skriver och vad du befinner dig, vi människor är så jäkla förutsägbara.
Mmm, jag har funderat på att göra ett program som man startar på typ en googlesökning, och som sedan klickar runt slumpmässigt på sökresultaten och de sidor de leder till, bara för att dränka den verkliga trafiken i brus. Bara låta det gå dygnet runt på en handfull datorer, kanske tio instanser på varje, som alla går ut genom samma brandvägg. Kör man sedan allt på tex TOR, så borde det vara ganska svåranalyserat.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.