Det har blivit dags att byta golvbrunnen i det som tidigare har varit tvättstuga, men nu ska bli kontor och pysselrum. Egentligen hade vi gärna varit utan golvbrunn i rummet, men dels så sitter inkommande vatten med fördelning och ventiler till alla tappställen i en låda bredvid, och dels så kommer ett rör från en spygatt i källartrappan utanför och ansluter till brunnen. Den här skönheten var det som skulle bort:
Närbild av en gammal och rostig golvbrunn i betonggolv med tydliga tecken på bilningsarbete runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en del bilande, kapande och hackande med spett och kofot så blev det här en ganska dyr operation, då jag glömt ta av mig min kära smartklocka och plötsligt upptäckte att skärmen krossats :( Men klockan var inte det enda, brunnen gav också med sig efter en del slit.
Gammal skadad golvbrunn efter kapning, med verktyg bredvid, klart för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kände jag mig färdig för dagen:
Utbruten gammal golvbrunn med rörrester och bilningsavfall på ett byggprojektsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppifrån i bilden kommer röret från spygattet, tror det är ca 75 mm ytterdiameter, brunnen var liksom trädd över det. I nederkant finns ett hål med ca 75 mm innerdiameter, som dock är synbart ovalt efter ingjutning gissar jag:
Gammal golvbrunn som tas bort, synligt rör, betong och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så till min fråga, vad ersätter jag den gamla brunnen med? Eftersom brunnen i princip inte är tänkt att användas, källartrappan är väldigt skyddad under takutsprånget och får knappt någon nederbörd att tala om, så är nån form av luktstopp nödvändigt. Vilken tillverkare är bäst på det?

De brunnar jag hittar med sidoinlopp verkar vara av mindre diameter, typ 40 mm. Med tanke på den låga förväntade mängden vatten så borde det inte vara något problem att gå ner i dimension egentligen, men går det ens att få dit en brunn mellan två rör som sitter fast på var sin sida?
 
"Så till min fråga, vad ersätter jag den gamla brunnen med?"
Ställ den frågan innan du tar fram bilmaskinen nästa gång ;)

Visst går det att ansluta en brunn i två motstående rör, men det är lite trixigt. Du kommer nog att behöva en eller två skjutmuffar för att få tillräckligt spel. Hade jag varit du hade jag bilat lite till och bara dragit upp ett 40-rör (och ingen golvbrunn) för att spygatten skulle kunna anslutas. Där kan du ha ett enkelt vattenlås som stoppar lukten. Måste du ha en golvbrunn kanske det snyggaste är att ändå ha ett separat rör för detta. Det åstadkommer du med ett grenrör, t.ex. detta:

https://www.rinkabyror.se/artikel/grenror-75x50x88/

/Fredrik
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Jag blev lite ivrig med bilmaskinen, men till mitt försvar så är det ju svårt att veta hur rören ligger innan man har hackat loss lite :)

Spygatten sitter redan ute i källartrappan, jag har inga planer på att ändra något med den. Och utan vattenlås kommer det ju att lukta avlopp vid källaringången? Jag måste bara på något vis koppla på 75 mm-röret som kommer från den på den nya golvbrunnen. Som jag nämnde så "måste" vi tyvärr ha en golvbrunn där eftersom inkommande vatten är bredvid, visst är det väl ingen större risk men om nåt skulle fallera katastrofalt där vill jag helst ha en golvbrunn i närheten. Jag har funderat över olika varianter på att flytta in golvbrunnen i själva lådan med vattnet, men känner att det blir för krångligt.

Jag behöver något i stil med Jafo PS 75 XTRA:
https://www.jafo.eu/produkter/golvb...-utan-mattpaket/product/golvbrunn-ps-75-x-ump
Problemet med den, utan att ha sett en i verkligheten, är att det ser ut som båda inloppen antagligen är vinklade. Dessutom sitter de tyvärr högre än utloppet, rören kommer på ungefär samma nivå.

Det är cirka 40 cm mellan rörändarna, så det är inte jättemycket plats att hålla på och dra runt rör, men kanske om det fanns någon form av flexibel slang som gick att använda, eller om det gick att bocka rör, kan nåt av det funka tro?
 
Jag hade en sådan brunn i mitt garage i källaren. Kopplade röret från spygatten direkt till avloppet istället och en vanlig Purusbrunn i garaget. Fick fint plats med ett 45 graders t-rör under golvbrunnen. Dvs T-röret uppåt och 45graders vinkel i det och på med brunnen. Blev lagomt högt för nya brunnen då den gamla låg halvvägs till underjorden.
 
Har du inga problem med att det luktar avlopp vid spygatten då, gissar på att det är i garagenedfarten? Jag får inte in något rör under brunnen här, utan det skulle få gå runt på något vis. Eller rakt över och trots allt strunta i brunn...

Det känns som jag kommer att få problem med fallet i spygattröret i vilket fall som, med nån av de brunnar jag hittar skulle jag förmodligen bli tvungen att sätta en förminskning som tog ut 40 eller 32 mm i överkant av 75 mm-röret som kommer. Det känns inte som någon höjdarlösning.

Jag provade bila en bit till på avloppssidan, för där böjer den ner rätt så snart till avloppet som ligger lite lägre, men jag stötte på ett rör som jag tror är en radiatorslinga som jag var en hårsmån från att köra sönder :| Så jag kom inte längre där.
 
Hade lagt en ny brunn vid sidan om som kopplas till en t-koppling på röret du har nu.
Även om det är torrt i trappan vill man inte ha blås rätt in för insekter.
 
E erik_qwerty skrev:
Har du inga problem med att det luktar avlopp vid spygatten då, gissar på att det är i garagenedfarten? Jag får inte in något rör under brunnen här, utan det skulle få gå runt på något vis. Eller rakt över och trots allt strunta i brunn...

Det känns som jag kommer att få problem med fallet i spygattröret i vilket fall som, med nån av de brunnar jag hittar skulle jag förmodligen bli tvungen att sätta en förminskning som tog ut 40 eller 32 mm i överkant av 75 mm-röret som kommer. Det känns inte som någon höjdarlösning.

Jag provade bila en bit till på avloppssidan, för där böjer den ner rätt så snart till avloppet som ligger lite lägre, men jag stötte på ett rör som jag tror är en radiatorslinga som jag var en hårsmån från att köra sönder :| Så jag kom inte längre där.
Luktar ingen skit i spygattens närhet som jag känt. Då skulle det dofta runt varje avloppsbrunn i gatan
 
Men då är din brunn kopplad till dagvatten och inte avloppet, inte ovanligt att även inomhus brunnar är det i äldre hus.
Skulle ändå förorda en sluten lösning så du inte får in några djur.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
T topmount skrev:
Men då är din brunn kopplad till dagvatten och inte avloppet, inte ovanligt att även inomhus brunnar är det i äldre hus.
Skulle ändå förorda en sluten lösning så du inte får in några djur.
Där sa du nåt, i vårt gamla hus (från 1939) så var brunnarna i källaren kopplade på dagvattnet. Från avloppsröret i den här brunnen luktar det synnerligen pikant om man inte proppar igen det med en plastpåse, så jag känner mig inte helt trygg med en luktfri trappa om jag kopplar det vidare direkt, det är bara ett par meter rör ut till spygatten.
Djur har vi inte haft några större problem med tidigare, det sitter ett fastskruvat galler över spygatten som bör stoppa möss och uppåt åtminstone. Däremot har en sak förändrats nu precis, och det är att jag har installerat mekanisk frånluft i huset, så ett öppet rör ut till spygatten kommer ofrånkomligen att fungera som tilluft...
 
Den där var väldigt lik den gamla brunnen, tack för tipset! Tyvärr funkar den inte av ett par olika anledningar, dels skulle det nog vara väldigt svårt att få dit en likadan igen, den gamla lämnade inte sin plats i ett stycke. Sen uppfyller den inte ett av huvudkraven, nämligen att ha luktstopp om den torkar ut. Den gamla torkade ut regelbundet efter att vi flyttade tvättstugan och slutade använda den regelbundet.

Jag är väldigt tacksam för alla tips, men känner mig lite uppgiven över att det inte tycks finnas någon riktigt bra lösning. En variant som inte har diskuterats är att ändå göra något åt spygatten ute i trappan. Jag har hört att en del kommuner driver en ganska aggressiv kampanj mot den här typen av lösningar, där dagvatten hamnar i avloppssystemet. En kollega bor i en brf (i en grannkommun) där de hade tvingats byta till någon form av brunn med en pump i. Nu känns ju det också som en skitlösning, att vara beroende av en pump, och dessutom för de få droppar regnvatten som hamnar i vår trappa.

En annan variant jag har tänkt på, som kanske är helt vansinnig, är om man kunde dra en klenare slang inuti röret som är där idag. Så man fick en som passar på 32 eller 40 mm, som de nya brunnarna verkar ha som extra inlopp. Jag har inte försökt dra nåt igenom, men såna här rör brukar väl vara raka med ganska skarpa svängar? Och vad jag har sett brukar man inte använda flexibla slangar/rör till ingjutning för avlopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.