det hela började med att jag råkade ropa in en metall svarv på auktion. Har länge tänkt att det skulle vara nice, tänkte mig nåt i stl med en Köping (3ton?). Men den skulle jag aldrig få in i huset. Så realisten tog över och det fick bli en Blomqvist.

När väl maskinen var införskaffad så blev det att röja upp i källaren, har ett utrymme om 20 m2 som använts som förråd. Lyckade frigöra hälften (det blev visst en mycket hög prio för att härbärgera adventsljusstakar och nån brudklänning ). Efter det så blev det att rengöra den, bäbyservetter är fruktansvärt effektiva. Ibland kan det behövas lite hjälp av fotogen.
Fixade två trefasuttag och baxade in svarven, ska bara fixa maskinfötter till den. Nu sjunger det lite i huset när man kör.

För någon vecka sedan så råkade jag vinna nästa auktion en mössner bandsåg från 1959. Gudars skymning vad tung den var! Dock riktigt fräsch maskin, fick även med band så det räcker livet ut .

Råkade också ropa in en Arboga G2512 pelarborr. Alltid lite risky om man skulle få en maskin som stått i produktion och är slut i pinolen. hade ut en polare som är gammal maskinreparatör och han kunde direkt konstatera att den var ett topex som snarast använts för lite. Den verkar även ha stått i nåt utrymme där man målat så det var ett tjockt lager färgdamm i alla olje och fettrester som fanns utvändigt. Men ett paket bäbyservetter senare ser motorn ut som ny.

Funderar dock på om jag skall behålla pelarborren och skaffa ett kordinatbord eller om jag skall byta mot en Arboga u2508 eller em825 så jag kan fräsa lite. Det är maxstorlek på vad jag kan få in i verkstan! Annars hade en modig ubm 30 varit fin... eller har någon ett tips på en liknande maskin i samma storlek?
 
  • En metall svarv av märket Blomqvist på en metallställning i ett källarutrymme med verktyg och en låda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Mössner bandsåg modell Rekord i en rörig verkstad med diverse verktyg och rengöringsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal Mössner Rekord bandsåg i en källarverkstad med verktyg och rengöringsmaterial på golvet runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 10 till
  • Laddar…
Välkommen in i träsk...eh... gemenskapen :)
 
Koordinatbord kan du välan ha till en 2512.
MEN det BÖR vara gänga på spindeln så man kan låsa fast konan om man ska använda som fräs.
Morsekonan tål LITE sidokraft men lossnar ibland (jag vet).

Fördelen med 2512 är väl att den varvar en bit över 3000 varv, bra när man ska fräsa i trä.

Protte
 
G2512 varvar 200-3500 varv vilket är nice. Men den har ingen gänga i konan så den är olämplig att fräsa i även om jag fixar ett koordinatbord.

Den u2508 jag sneglar åt varvar 100-2900 varv vilket säkert duger. Det är främst alu och kanske nåt mindre i stål nån gång som behöver bonnsmidas.

Skulle jag fräsa på riktigt så är det modig ubm som skulle vara ett alt, men den får jag inte in och den är för dyr ☹️
 
Har kikat på deckel, kanske skulle kunna få in en men de är fruktansvärt tunga och inte minst dyra. Skulle vara om man hittar et repobjekt i så fall
 
Finns två på blocket men det kan vara lite väl mycket att bita av på dom exemplaren, reservdelar är också dyra. Funderat om jag borde buda på den ena som reservdelsexemplar eller ej.

Schaublin 13 är annars en annan fin fräsmaskin.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Finns två på blocket men det kan vara lite väl mycket att bita av på dom exemplaren, reservdelar är också dyra. Funderat om jag borde buda på den ena som reservdelsexemplar eller ej.

Schaublin 13 är annars en annan fin fräsmaskin.
Hoppsan, undrar om man kan bygga ihop de två till en maskin? Mycket järn för pengarna blir det iallafall. Schaublinen ser ju riktigt trevlig ut, inte gratis dock
 
Nej den ena Deckeln är en FP1a och den andra är en FP2a, av de två som jag vet av på blocket, så du kan inte byta delar mellan dom.

FP1an verkar sakna båda spindlarna så den skulle jag inte försöka på annat än som reservdelsmaskin till en existerande FP1a. FP2an saknar vertikalhuvud och det ser ut som den saknar ledskruven för Y-axis, det blir enkelt dubbelt dyrare än fräsen att få ledskruv och vertikalhuvud. Så det kan enkelt vara man tar sig vatten över huvudet, som jag gjorde...

Jag har sett några Schaublin 13 säljas för ca 15-25,000 i Sverige så man kan hitta deals om man väntar och söker.
 
Hittade en Arboga u2508 till vettig kurs. Får hem den om en vecka Blir nog ett spännande lyft att få in!

Hur som behöver jag det allvetande internets råd. Funderar över golvet. Som ni ser på bilden så är det inte helt jämt då det varit flera utrymmen som jag tagit ner väggarna emellan. För att göra saken värre så är det mattlim och eller färg på golvet som inte försvinner i första taget. Det kommer att bli svårt att hålla rent!
Fick en ide om att flytspacka golvet. Men kommer det att hålla eller gå i flisor när det står tunga saker på det?
Det känns typiskt lämpligt att göra det innan jag lyfter in maskinerna. Tveksamt om jag lyfter ut dem igen och det kommer att bli olja och gegg i betongen.


Panoramavy av ett tomt rum med ojämnt betonggolv med rester av mattlim och en maskin täckt med tyg.
 
Spännande att följa utvecklingen av din verkstad!
När det gäller golvet så kommer vanligt flytspackel inte att hålla om du kör in maskinerna med pallyftare t ex. Det finns spackel som är avsett för industrigolv och alltså mycket tåligare och därmed såklart dyrare.

//Ronnie
 
Ska du inte rulla omkring maskinerna allt för ofta så hade jag satsat på granitklinkers. Finns relativt billigt på biltema.

Även om du flytspacklar med något snordyrt golvspackel så suger ju betong smuts och fett som en svamp, svårt att hålla snyggt och rent då. Själv har jag epoxifärg på mitt betonggolv, men det är väldigt jämnt och slätt.
 
Kanske vattenglas vore något. Tycker inte golvet ser så förfärligt ut. Kanske du kan slipa golvet innan du tar in maskinerna och jämna ut det värsta.

Jag använde 1 komponent epoxifärg men den har släppt här som där där jag dragit tunga saker osv. Jag tror vattenglas hade varit bättre i min verkstad.
 
Att slipa av kan ju vara en bra ide. Tänkte ändå använda gummifötter på maskinerna och då är det inte hela värden om det inte är ett salsgolv. Om jag hade flytspacklat golvet hade jag tänkt att dra betongolja. Läste att vattenglaset ät fuktgenomsläppligt? Kommer det att stå emot oljor och fett?
 
En rå betongyta har fördelen att vara smutsfärgad från början, väldigt förlåtande, små repor och hål syns inte. Jag håller med @DennisCA ovan; Hyr en slip och behandla med vattenglas.
 
Funderar på att vända på rummet. Andra delen av rummet (är idag förråd) har ett jämnt och fint golv. dock så är det fall mot golvbrunnen i mitten. Frågan är om det är för mycket fall för att ställa maskinerna där?

Hur som så blir det golvet jättelätt att lägga på med vattenglas och vips så har jag en bra yta att slabba på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.