V villasuperstar skrev:
Vi (rörmokare) var tvungna att byta pumpen till golvvärmen i badrummet men inte utöver det
Skönt, då är de inte alls konstigt att du får lufta några gånger. Luften släpper från vattnet nu när systemet blir varmt.
De är snart över. Mycket värre om ett stabilt system behöver luftas
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
C
V villasuperstar skrev:
medan den röda pilen är det manuellt inställda maxtrycket för systemet?
Den röda visaren har inte direkt med något maxtryck att göra, den har ingen annan funktion än att markera vad den svarta visaren borde peka på (normalvärdet om man så vill) så att man inte skall behöva komma ihåg vad värdet skall vara. Den kan ställas i valfri position genom att vrida på skruven i mitten.
 
  • Gilla
villasuperstar och 1 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för alla svar!
Är nybörjare på detta så är lite osäker på hur du menar att jag ska lufta GV @jonaserik. På den ena golvvärmen (i hallen) sitter en Uponor Push-12 och den i badrummet har något liknande (osäker på märke här men vet att pumpen var en Lowara Ecocirc). Tror att jag bara har en slinga på varje golvvärme, åtminstone ser det ut som att det bara finns en "ingångsslinga" ner i golvet från shunten/pumpen (om man nu kan räkna så). Ska jag skruva ner till min på alla andra element i huset och bara låta GV-pumparna gå för att dessa ska trycka ut ev. luft till elementen istället?

@topmount: Det låter toppen! Blir lite nojig när det känns som att det finns hur mycket luft som helst i systemet!

När jag hållit på och lufta elementen som värst har jag också märkt att Push-12 golvvärmen har stannat. Men när jag har luftat, resettat och startat den igen så har den rullat på fint igen. Har tolkat det som att det blivit någon störning/tryckfall i systemet när jag luftat andra element som utlöst GV-pumpens säkerhetsläge. Kan det stämma eller är det något som jag bör undersöka vidare?
 
tttomten TomasJor skrev:
1 bar är ganska lagom.
Om du ska fylla på i framtiden hittar du troligen en liten ratt eller kulventil på röret som går mot expansionskärlet.
Om du inte hittar så ta en bild på installationen så blir du guidad.
Edit: missade grundfrågan-ja det kan vara riktigt djäkligt att få ut luften så inget att oroa sig för.
Jag har för mig att jag har hört att man skall ha ett grundtryck och sedan skall det ökas med någon del av bar per meter beroende på hur många meter upp den översta radiatorn sitter i förhållande till pannan.
Fast det kanske inte gäller i ett sådant här system?
Tar upp det enbart för att jag är nyfiken.
 
K knipo skrev:
Jag har för mig att jag har hört att man skall ha ett grundtryck och sedan skall det ökas med någon del av bar per meter beroende på hur många meter upp den översta radiatorn sitter i förhållande till pannan.
Fast det kanske inte gäller i ett sådant här system?
Tar upp det enbart för att jag är nyfiken.
I teorin korrekt men det behövs troligen inte på ett så litet system som en vanlig villa är, det är nästan alltid dimensionerat i överkant.
Om du har 1 bar som riktvärde nu när du luftar så blir det nog superbra. Fyller du mer så trycker du troligen ut det i säkerhetsventilen. Men se till att alltid ha tryck.
Om du har lite koll under året så ser du vad ditt normala tryck pendlar mellan.
Bara fortsätta lufta, det är snart lufttomt.
 
Tänkte bara lägga in ett sista svar för att avslöja det rafflande slutet på denna historia!

I somras fick vi ett par LP-larm från bergvärmepumpen men eftersom det var med så långa intervaller mellan gångerna gjorde vi inget åt det då. När det blev kallare ute återkom det oftare och samtidigt rann det rejält i elementen. Vi tog därför in en tekniker som undersökte pumpen och misstänkte att det var ett gas-läckage någonstans i kylmodulen. Som tillfällig lösning fyllde han på med mer gas vilket fick pumpen att sluta larma - samtidigt som han rekommenderade oss att byta kylmodul.

Sagt och gjort kontaktade vi försäkringsbolaget och teknikern fick komma tillbaka och byta hela kylmodulen. Nu är alla element varma och tysta igen så sannolikt berodde felet på ett läckage på den varma sidan så att gasen trycktes ut i radiatorslingan! Otroligt skönt att hitta källan till problemet, men lite surt att bli 10t kr fattigare (dock hade det kostat nästan 50t kr utan försäkring så ändå ett plus) :).
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.