S snowjim skrev:
När jag var på gång att köpa Kränzle 1152 pratade jag men en hel del folk om de 2 versionerna. Tillverkaren gav i vanlig ordning väldigt lite information och Kränzle Sverige förstod inte varför man inte skulle köpa den svenska versionen.
Anledningen till att man köpt in och draget ner på trycket var för att Svensson skulle kunna ta med sig maskinen lite var stans, ex ut till stugan utan att säkringen gick.

Vet man dock med sig att man ska bara ha den hemma så hade jag kört den tyska versionen. Enligt folk på nätet ska man kunna skruva ner trycken själv på den och de hade då mätt upp att den skulle gå att driva på 13A.

Jag har jämfört den svenska modellen med Kärcher K7 och skulle nära på likställa de i tryck. D.v.s angivet tryck ska man ta med en nypa salt. Den svenska Kränzle går väll till 100-110 bar enligt dem själva? Krächer K7 är specad till 180 bar.

Iallafall så känns Krächer som en slit o släng sak som får ersättas så snart den strular medan Kränzler känns mer reperationsbar. Dessutom inte en massa plast och elektronik som kan gå isönder eller strula.

Jag skulle absolut inte köpa någon svagare än den Svenska versionen av Kränzle 1152. Blev inte super imponerad av trycket men visst räcker det runt huset, tvätta plattor o liknande.
Du behöver inte dra ner trycket på den Tyska versionen om du har 13A säkring.
Du kan även köra den på 10A, om du trycker in handtaget när du slår på strömmen på strömbrytaren, jag har testat även det.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
1152an är inte jämförbar med kärcher k7 som är en leksaktvätt i sammanhanget köp tyskmodellen är bara att skruva ner trycket om man vill har en k5a men bara för att en riktig tvätt är för dyr till det jag tvättar
Skall du ha en Kärsher av likvärdig kvalitet så måste du köpa en maskin från HD serien och dom är betydligt dyrare än en Kränzle. HD5 är väl den som jämföras med 1152an. Jämförde en del när jag köpte min Kränzle
 
A
Beställde en 1152(y),gamla kärcher k4:an får gå till de sälla jaktmarkerna:rofl: skönt att äntligen slippa skiten!
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
1152an är inte jämförbar med kärcher k7 som är en leksaktvätt i sammanhanget köp tyskmodellen är bara att skruva ner trycket om man vill har en k5a men bara för att en riktig tvätt är för dyr till det jag tvättar
Intressant! Hur har du jämfört dem?

Jag har haft hemma både Krächer K7, Kränzle 1152 TST tysk och en svensk. När jag jämförde använde jag Dirt Killer på 1152 och roterande lans på K7an. Det var ingen större skillnad mellan dem trotts att de är specade till olika bar.

Pratade med Gelins KGK som är importören av Kränzle och de förklarar att maskiner som rör sig runt gränslandet 10-13 amp kommer prestera väldigt likt. Förövrigt är det Gelins KGK som modifierar Kränzle för svenska marknaden genom att byta eller ändra en skiva inne i maskinen. De menar dock på att det finns ingen upplevd skillnad mellan en tysk och en svensk, efter mitt eget test får jag hålla med.
 
GoC GoC skrev:
Du behöver inte dra ner trycket på den Tyska versionen om du har 13A säkring.
Du kan även köra den på 10A, om du trycker in handtaget när du slår på strömmen på strömbrytaren, jag har testat även det.
Ja, jag minns fel :( Jag har ju faktiskt själv kört tyska och svenska versionen på 13 amp utan problem.
 
Jag blev inte jätte impad av trycket i någon av dem tyvärr. Ska man tvätta tuffa grejer som asfalt eller ingrodd betong så hade jag tittat efter 3 fas maskin, det är en stor skillnad.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Jag blev inte jätte impad av trycket i någon av dem tyvärr. Ska man tvätta tuffa grejer som asfalt eller ingrodd betong så hade jag tittat efter 3 fas maskin, det är en stor skillnad.

Jag har en tråd från 2018 då jag gjorde lite testar, de som är intresserade kan ta en titt här, vill inte ta upp mer OT i denna tråden nu.
Ja det är ju inte konstigt. Finns väl ingen som köper en lite bättre hobbymaskin för professionell användning. Då är det en 3-fas hetvattentvätt som är det bästa för att ge ett stort användningsområde.
Men för biltvätt, hustvätt, blåsa bort löv på grusgången, tvätta trädäck och plattor Mm så duger det väldigt bra med en kraftfull enfasmaskin.
 
GoC GoC skrev:
Ja det är ju inte konstigt. Finns väl ingen som köper en lite bättre hobbymaskin för professionell användning. Då är det en 3-fas hetvattentvätt som är det bästa för att ge ett stort användningsområde.
Men för biltvätt, hustvätt, blåsa bort löv på grusgången, tvätta trädäck och plattor Mm så duger det väldigt bra med en kraftfull enfasmaskin.
Jag antog att en maskin i 7000 kr klassen skulle lätt spola av en trappa och garageuppfarten men det krävs uppenbarligen en 3-fas maskin för det. Fick inte uppfattningen av att detta var en självklarhet men nu har jag iallafall testat och vet vad som gäller.

För min del har jag inget behov av en 2 fas maskin.
 
S snowjim skrev:
Jag antog att en maskin i 7000 kr klassen skulle lätt spola av en trappa och garageuppfarten men det krävs uppenbarligen en 3-fas maskin för det. Fick inte uppfattningen av att detta var en självklarhet men nu har jag iallafall testat och vet vad som gäller.
För min del har jag inget behov av en 2 fas maskin.
Då spolar du med det roterande munstycket. Blir rejält rent av det, är i alla fall min erfarenhet.
 
GoC GoC skrev:
Då spolar du med det roterande munstycket. Blir rejält rent av det, är i alla fall min erfarenhet.
Vi bor i en helt vanlig 70-tals villa i ett villa kvarter och där räcker det iallafall inte till. Du kan se tidigare i tråden där jag beskriver hur jag testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.