Skrev avtal med en mäklare för länge sedan (2017) gällande min bostadsrätt och lägenheten lades ut tidigare i år. Lägenheten är ännu inte såld och jag vacklar om jag ska låta den ligga kvar till försäljning. Satt och räknade häromdagen och kollade på avtalet med mäklaren, alltså det från 2017, och fick lite hicka när jag såg arvodet. Jag vet att jag hajade till då också, men nu har lägenheten gått upp betydligt i värde (på dessa 2 år).
Utgångspriset är nu, 2 år senare närmare 600.000kr och arvodet blir ca 34.000kr - bor i glesbygd.
Har någon omförhandlat med en mäklare? Eller hur gör man? Ensamrätten är förbrukad sedan länge.
 
Redigerat:
BirgitS
Om mäklaren inte har lyckats sälja lägenheten på flera månader så är det väl bra att byta mäklare. Men häromkring är 34 000 kr väldigt billigt för en mäklare och jag antar att det snarare är mer jobb med att sälja i glesbygd än i storstadsområden.
 
Hemmakatten
Ett mäklaravtal brukar innebära att mäklaren har en ensamrätt under tre månader för att sälja lägenheten. Viket borde innebära att du närsomhelst kan säga upp avtalet.

Men kolla runt lite vad de andra mäklarna tar. Ditt nuvarande avtal är kanske bättre.
 
Ja, jag har just mailat andra mäklare. Ensamrätten tog slut för många månader sen, så nu återstår bara det vanliga förmedlingsavtalet med 10 dagars uppsägning.
 
Som sagt, om den är osåld under så lång tid, så bör man kanske fundera på vad som skall ändras. Att byta mäklare kan vara rätt (eller fel) väg att gå.

Ett arvode på 34 000 får ses som väldigt lågt. Så jag tycker inte att du skall byta mäklare av den anledningen. I så fall möjligen hitta en mer aktiv (och dyrare) mäklare. Nu är det inte lätt att veta vad som behöver ändras, så en mer "pigg och alert" mäklare kanske inte är lösningen.

Jag skulle förhöra de mäklare som erbjuder sina tjänster om hur de ser på marknaden. VEM kommer att vilja köpa, vilken typ av köpare. Småbarnsfamilj, ensam skoggshuggare, miljö "freak", VD för lokala butiken osv.

Vad vill den tänkta köparen se, vad skall man förstärka i bilder och beskrivning, vad skall man hålla undan. För just den kategorin.

Vilken timing bör man satsa på, när är folk mest köpsugna (tänk på att de vill hinna sälja nuvarande bostad inom "säsongen") osv.

En massa frågor av den stilen. Vissa mäklare kommer att ge inteligenta svar. Många möklar kommer inte att begripa vad du pratar om "jag säljer till vem som helst som vill köpa"...

Har någon av mäklarna nyligen sålt i närområdet? Gå och lyssna på en öppen visning, hur sköter sig mäklaren?

Välj sedan, låt arvodesnivån vara en mindre viktig faktor i valet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.