Hej! Har nyligen installerat en ny kamin i huset och har en tråkig stolpe som står lite väl nära tycker jag. Funderar nu på om jag kan ta bort stolpen helt. Stolpen som stod där innan vi rev den gamla kaminen var av klenare slag, säg 70x70. Tänker då att den inte kan bära speciellt mycket?
Lägger upp nån bild så ni kan förstå lite lättare vad jag menar.

Där finns en ovanvåning som golvet redan är lite ojämt på men det är ett gammalt hus med gamla plank golv.
 
  • Interiör med synliga träbjälkar, en stolpe intill en nyinstallerad kamin, möbler och ojämnt golv i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad kamin med synlig eld bredvid en robust trästolpe i ett vardagsrum med träbjälkar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har fel när det gäller vad en liten stolpe kan bära. Den kan bära väldigt mycket, särskilt när den står mitt under en bjälke. Man kan alltid ersätta den med något slankare, t.ex. ett stålrör, eller flytta den något i sidled. Om du kan ta bort den utan problem kan bara bedömas med ett betydligt bättre underlag: Husets bredd. golvbjälkarnas dimensioner och inbördes avstånd samt sättet som övervåningen används. Tar du bort stolpen kommer golvsvikten på övervåningen att öka. Om det blir svåruthärdligt kan man räkna fram.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du har fel när det gäller vad en liten stolpe kan bära. Den kan bära väldigt mycket, särskilt när den står mitt under en bjälke. Man kan alltid ersätta den med något slankare, t.ex. ett stålrör, eller flytta den något i sidled. Om du kan ta bort den utan problem kan bara bedömas med ett betydligt bättre underlag: Husets bredd. golvbjälkarnas dimensioner och inbördes avstånd samt sättet som övervåningen används. Tar du bort stolpen kommer golvsvikten på övervåningen att öka. Om det blir svåruthärdligt kan man räkna fram.
Hej och tack för svar!
Visst kan jag flytta den den lite grann men då känns den som att den forlorat sitt syfte, alltså att den kommer för långt ifrån centrum om du förstår? Har funderat på om jag kan byta ut den mot en stålbalk istället, alternativt om jag kan "brandskydda" stolpen med något. Kanske en plåt med luftspalt imellan. Vad jag kan läsa mig fram så får inte närliggande brännbart material överstiga 85 grader och jag har inte lyckats komma upp i mer än 61 grader vid normal eldning. Mätt mot stolpen då.
 
Stolpen gör mest nytta när den står på mitten, men den gör ganska stor nytta inom ett bredare intervall. Byter du ut den mot ett VKR-rör (fyrkantrör) i stål kan du kombinera detta med något förvaringsbehov. Eller sätt två stolpar och förvara ved däremellan. Jag tror inte du behöver brandskyddsmåla stålstolpar.
 
J justusandersson skrev:
Stolpen gör mest nytta när den står på mitten, men den gör ganska stor nytta inom ett bredare intervall. Byter du ut den mot ett VKR-rör (fyrkantrör) i stål kan du kombinera detta med något förvaringsbehov. Eller sätt två stolpar och förvara ved däremellan. Jag tror inte du behöver brandskyddsmåla stålstolpar.
Hm Vkr-rör säger du, vilken dimension tror du skulle fungera då?
 
Om man ska hitta en motsvarighet till din trästolpe utan att räkna på lasten kan det vara 80x80x3,6 mm. Det går säkert med klenare dimensioner. Kvadratiska tvärsnitt är alltid bäst. Röret behöver ha påsvetsade fästplattor upptill och nedtill för att fördela trycket.
 
J justusandersson skrev:
Om man ska hitta en motsvarighet till din trästolpe utan att räkna på lasten kan det vara 80x80x3,6 mm. Det går säkert med klenare dimensioner. Kvadratiska tvärsnitt är alltid bäst. Röret behöver ha påsvetsade fästplattor upptill och nedtill för att fördela trycket.
Jag gillar det! Tack för tipset!
 
Hej. Vill du verkligen ta bort stolpen kan du kolfiberförstärka balken.
 
Har bjälken till vänster ingen stöttande stolpe (första bilden)? Jag förstår inte helt konstruktionen. En 70x70 kan väl heller inte vara original från när huset byggdes. Är det någon speciell orsak till att man just understöttat denna bjälken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.