Tror faktisk at et stort problem her er at håndværkeren ikke kører i firmaet først på morgenen, men direkt til kunden.
Altså betaler kunden for den ansatte håndværkers privat transport til jobbet. Det får ihverfald ikke jeg betalt.

Mvh
Stig
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
H Heavydane skrev:
Tror faktisk at et stort problem her er at håndværkeren ikke kører i firmaet først på morgenen, men direkt til kunden.
Altså betaler kunden for den ansatte håndværkers privat transport til jobbet. Det får ihverfald ikke jeg betalt.

Mvh
Stig
Problemet med det är bara att hantverkaren alltid kan hitta på någon anledning att åka, så att säga, "förbi firman" varje morgon. "Jag måste hämta mitt Super2000-verktyg som jag inte får ha med mig hem eller lämna hos kunden, det måste vara på firman under natten".

Hypotetiskt exempel:

Restid mellan privatbostad och kunden: 20 minuter.
Restid mellan firman och kunden: 45 minuter.

På fakturan hamnar alltså 90 minuter resväg/dag och hantverkaren får inte bara betalt för sin 40 minuters privata körtid till kunden, utan alltså 50 minuter extra.

Någon skrev i tråden om GPS-sändare...med tanke på hur lågt förtroende hantverkare har hos folket (år efter år) så är det kanske inte så konstigt att tankegångarna rör sig dithän. :thinking:
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
A
De flesta firmabilar har väl redan gps(elektronisk körjournal)installerat.
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Vi har inte skrivit något kontrakt, de skriver inga kontrakt, allt sker muntligt här på orten.
normalt tar man in en offert som gäller. då spelat det ingen roll vad gubbarna gör på jobbet då det blir företagets problem. Man har alltid papper på ett uppdrag,både för att skydda sig själv men det ligger också i företagets intresse. Så som man bäddar får man ligga. Tyvärr känns förfarandet igen t.ex från "Byggfusk" .
 
D
N Nerre skrev:
Ja, många anställda håller lite för dåligt på sina rättigheter, man försöker "vara schysst" mot arbetsgivaren. Men jag har aldrig hört nån som fått nåt tack från arbetsgivaren för att man hoppar över raster eller jobbar gratis övertid...
Jag pratar om enmansföretagare= sin egen arbetsgivare. Arbetsgivare med anställda kan man i alla fall diskutera med och få okvalificerade hantverkare utbytta, det har jag gjort med framgång.(y)
 
D
M malarmaster skrev:
normalt tar man in en offert som gäller. då spelat det ingen roll vad gubbarna gör på jobbet då det blir företagets problem. Man har alltid papper på ett uppdrag,både för att skydda sig själv men det ligger också i företagets intresse. Så som man bäddar får man ligga. Tyvärr känns förfarandet igen t.ex från "Byggfusk" .
Byggfusk skulle man kunna kalla det i mitt fall, men det jag skriver om avser debiteringsfusk.
 
Med en offert slipper man alla problem med vad som skall göras,tider och man får en fast summa. hur snickaren gör spelar då ingen roll vare sig denne är egenföretagare eller anställd. Är själv företagare inom bygg o måleri och tar aldrig uppdrag utan kontrakt. kostar helt enkelt för mycket att inte ha allt på papper.
 
  • Gilla
DanielPers och 1 till
  • Laddar…
mycket tyckande i denna tråd, där få av er faktiskt jobbar som snickare.
Finns fler sätt och se detta. Dels har vi inte en aning om vad som är avtalat.
Endel firmor har utgångspunkt 07 från firman och att man ska vara 16 på firman.
Det är en tiden du får betala som kund. Det har både med körjournal att göra men dels vad man går efter för avtal via facket.
Sen vet vi inte heller varför de kommer senare på morgonen, de kanske hämtar saker till dig.
Du säger de gör ett bra jobb, ja då kanske du ska värdera det istället. En billigare timmtaxa är inte
det samma som ett billigare jobb. Kunskap kostar, men samtidigt tar det kortare tid.

Men självklart, är det inte avtalat att arbetsdagen utgår från firman utan den ska starta 07 hos kund.
Ska du självklart ringa och höra hur de resonerar framöver. Men tro mig, bor du på liten ort så kommer
du garanterat bli stämplad som den jobbiga som ingen sen kommer hjälpa. Det är så mäniskor fungerar.
Har inget med yrket att göra. Att du sitter hemma med stämpelklocka och noterar kommer inte främja dig framöver.

Däremot ska det nämnas att det är en självklarhet att de ska ge dig den arbetstiden du betalar för.
Rätt ska vara rätt i alla led. Ring och samtala i trevlig ton och var saklig i diskussinen så ska du se att
det löser sig =)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Jag vet att jag får betala för deras restid, men varför det är så har jag ingen aning om, ingen annan yrkesgrupp gör så. Hantverkarna är verkligen ett släkte för sig. När man anlitar RUT-tjänster betalar man enbart timpriset de arbetar.
Det där är direkt fel. Man betalar för restiden, dock en del gånger en fast summa beroende på vart man bor. Man är skyldig att ta ut reseersättning då det inte är avdragsgillt. Så de som inte gör det, gör fel.
 
Leeten Leeten skrev:
Det där är direkt fel. Man betalar för restiden, dock en del gånger en fast summa beroende på vart man bor. Man är skyldig att ta ut reseersättning då det inte är avdragsgillt. Så de som inte gör det, gör fel.
exakt. För om företagaren inte tar ut bilkostnaden så räknas det som en förmånsbil för den anställda.
Inget man som anställd kan bestämma över.
Finns firmabilarna på firman så måste man utgå 07 från firman och vara där 16.
Får man ha med sig firmabilen hem måste du vara hos kund 07. och sluta 16 hos kund. Du får ej åka till firman på morgonen. Åker du ändå via firman på morgonen fast du har bilen hemma, så räknas det åter igen som förmånsbil som den anställde måste betala. Resor till firman underdagen är dock tillåtet. Och detta är skatteverkets regler. Inget man som anställd eller företagare kan styra över. Dock är det få hemmapulare/tyckare som vet vet eftersom de inte kommer i kontakt med den verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bassesme och 4 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
exakt. För om företagaren inte tar ut bilkostnaden så räknas det som en förmånsbil för den anställda.
Inget man som anställd kan bestämma över.
Finns firmabilarna på firman så måste man utgå 07 från firman och vara där 16.
Får man ha med sig firmabilen hem måste du vara hos kund 07. och sluta 16 hos kund. Du får ej åka till firman på morgonen. Åker du ändå via firman på morgonen fast du har bilen hemma, så räknas det åter igen som förmånsbil som den anställde måste betala. Resor till firman underdagen är dock tillåtet. Och detta är skatteverkets regler. Inget man som anställd eller företagare kan styra över. Dock är det få hemmapulare/tyckare som vet vet eftersom de inte kommer i kontakt med den verkligheten.
Det är nog rätt många hantverkare som inte heller känner till de reglerna. Rör man sig i villaområden utanför normal arbetstid ser man väldigt många hantverkarbilar från stora firmor parkerade på privattomter (min granne har alltid sin hemma utanför arbetstid). Det är nog inte många som redovisar det för Skatteverket. Även jag har haft firmabil och utnyttjat den privat utan att redovisa det för skattmasen, så jag ska inte kasta sten i glashus...men enligt mig är det skillnad på att lura enskild privatkund än att undanhålla lite skatteintäkter från Magdalena Andersson genom att köra lite privat med en firmabil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rickard.
Sålänge man följer reglerna är det 100% lagligt att ha firmabil hemma och man behöver då inte redovisa något.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Sålänge man följer reglerna är det 100% lagligt att ha firmabil hemma och man behöver då inte redovisa något.
Självklart...men hur många är det som verkligen följer reglerna till 100%? Som sagt, jag blir inte vidare upprörd ifall min granne använder firmabilen lite privat, men skulle han fakturera mig för kostnaden mellan hans hus och mitt ifall jag anlitade honom så skulle jag inte bli så glad.
 
  • Gilla
DanielPers och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Har för mig att man med firmabil lagligt kan köra den 100 mil per år utan att behöva deklarera för det.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Rickard.
10 resor eller 100mil, man får dessutom ta rimliga omvägar hem för div. privata ärenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.