D
LGG-01 LGG-01 skrev:
Att köra på gräsmattan.

Grabbarna som hämtar våra hushållssoppor hittade en genväg via gångvägar till vi placerade ut stenar i hörnen på gräsmattan.

[bild]
De små stenarna lär inte stoppa en sopbil!
 
D
SBH skrev:
så klart finns det klantiga hantverkare. ni uppmärksammar hantverkare mera.
alla parkerar dåligt någon gång.
Hantverkare tenderar att parkera sämre än andra yrkesgrupper.
 
N Nerre skrev:
Att visa hänsyn tar tid, d.v.s. kostar pengar.

Jag minns en kompis som berättade att hans pappa (som jobbade mycket inne i Sthlm city) aldrig betalade P-avgift eftersom det blev billigare i längden att ta böterna de gånger han fick det. (Detta var på 80-talet.)

Han struntade också i P-förbud och stoppförbud, det tog för lång tid att leta P-plats, det hade han inte tid med, då hann han inte med det han skulle göra. Antar att han dubbelparkerade rätt ofta också.

Jag kan till viss del förstå att en del resonerar så, jag jobbade med att installera larm för 15-20 år sen och hade vid några tillfällen jobb inne i city (Kungsgatan). Efter att ha stannat utan för porten och lastat av tog det sen en halvtimme att hitta parkering och då letade jag ändå 3-4 kvarter bort.

Men jag tycker ju att det är fel att låta det gå ut över andra, parkerar man dumt så flyttar man bara kostnaden till tredje part, och det är ju ingen bra lösning på problemet.
Ett väldigt gammalt inlägg jag citerar men då tråden bumpats så väljer jag att svara.
Så var det förr att det var billigare att ta böterna men det kan fortfarande vara sant i vissa fall, på den tiden kunde man även betala böter med frimärken på posten.
Ett tag var det även lönt att köpa ett nyttoparkeringstillstånd som gav en rätt att ställa bilen där det var p-förbud och även i vissa fall trottoarer och övrig gatumark tyvärr förstod inte andra att man parkerade lagligt.
Jobbar man mycket i Stockholms stad (kommun) så kan ett nyttoparkeringstillstånd vara lönt men det kostar 22000kr+moms om året per fordon.
Däremot har det varierat genom åren hur lätt det varit att få igenom en ansökan om nyttoparkeringstillstånd allt från jättelätt till omöjligt.
https://tillstand.stockholm/tillsta...om-nyttoparkering-vid-tillfallig-arbetsplats/
Gatumark är mark som ägs av en kommun. Den marken består främst av gator, trottoarer och till dessa närliggande ytor samt parker.
Alla som jobbat som hantverkare i Stockholms city vet hur omöjligt det kan vara att finna parkering vilken tid det kan ta samt vilka avstånd det kan vara till där man lyckas finna en parkering.
Att jobba heltid i Stockholm city kan driva den lugnaste personen till vansinne ibland med den rådande parkeringssituationen.
 
lärjungen
D DanielPers skrev:
Tyvärr är det precis så som du skriver, jag fattar inte vad det är för speciellt med hantverkare. Hos mig har de kört sönder flera träd och gräsmattan ser ut som en stridsvagn åkt där "genväg för att det går snabbare att köra över gräsmattan".
Att hantverkare tex genar över en gräsmatta kan ju i många fall bero på att man har tunga verktyg och material i bilen som behöver komma så nära byggplatsen som bara möjligt. Om de skall bära verktyg, byggskivor och reglar hundra meter extra sliter de både på sin egen kropp och på kundens plånbok. Ju närmare sitt projekt man kommer desto bättre för alla.

Naturligtvis brukar man fråga kunden först OM denne finns på plats, men är det en tom sommarstuga eller om kunden är på jobbet kanske det inte är möjligt. Gräsmattor tenderar att återhämta sig ganska snabbt.
 
D DanielPers skrev:
Hantverkare tenderar att parkera sämre än andra yrkesgrupper.
Taxi är vinner över hantverkare. ;)
Körde tax i 6 år och herregud vad man fick leta bra platser för att stå när man hämtade tanter och gubbar.
 
D
MaxPax skrev:
en googling på "hantverkarparkering" ledde till följande:

[bild]
Verkar vara en seriös typ!
 
Fairlane
Generellt tycker jag nog inte hantverkare parkerar vare sig bättre eller sämre än övriga bilister. På samma sätt tycker jag inte heller att de köra bättre eller sämre än övriga, men man bör kanske tänka sig för en extra gång när man åker omkring med reklam på bilen (oavsett om man är hantverkare, hemtjänst, taxi, bilfirma eller vad man nu gör reklam för). Imorse var det halt på en hel del ställen i Stockholm, särskilt på det mindre vägnätet. Två förare stack ut lite extra.
Bilist 1 som ligger max 5 meter bakom en bil i 80 km/h:
Bilist 2 som kör slalom byter från vänsterfil till högerfil, 50 m före högerfil upphör och sen kastar sig tillbaks till vänsterfil och kom på så sätt en bil längre fram i kön. Därefter låg han 2-3 meter bakom en bil som körde i 40 km/h. Vägen var enkelfilig och det var gott om bilar framför så han hade kommit fram lika fort om han valt att ligga 40 meter bakom.

Billist 1 Hade fin reklam för ett byggbolag på skåpbilen och bilist 2 lika tydlig reklam för ett företag som sysslar med besiktningar och skadedjursbekämpning.

Jag vet inte om det är så lyckad reklam, men jag tror att man inte tänker på det när man kör. Kanske sen till kund?!

Vad gäller hemtjänstbolag och deras parkeringar så har jag ingen vidare koll, men det jag reagerat på är att på en gågata där trafik är tillåten inne i ett område så kör de flesta bilister ungefär i samma hastighet som de gående, medan hemtjänster kör klart fortare (bråttom till kund?). Samma på föräldrarnas landställe. Där har vi flera gånger stannat de och bett de hålla ner farten samt även klagat till kommunen (kommunal hemtjänst), men det hjälper inte. Utöver det så kör man väldigt ofta småbilar från Japan, Korea eller Frankrike, vilket verkar innebära att man inte har belysning bak på bilen och endast varselljus fram dygnet runt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hemtjänsten får väl bara lön för tiden de är hos brukare, de får ingen lön för restiden (har jag för mig). Undra på att de kör fort...
 
N Nerre skrev:
Hemtjänsten får väl bara lön för tiden de är hos brukare, de får ingen lön för restiden (har jag för mig). Undra på att de kör fort...
Vad är de för påhitt. Och vilken kommun kör med provision?
Här har de då månadslön, timlön. Men de kör illa ändå.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Hantverkarna jag hyrt parkerar på uppfarten och i föreningen jag bodde i tidigare parkerade i avsedd parkeringsplats
 
R Rkarlsson skrev:
Vad är de för påhitt. Och vilken kommun kör med provision?
Här har de då månadslön, timlön. Men de kör illa ändå.
Kanske en nyhet för dig, men hemtjänsten är i de flesta kommuner privatiserad. Det heter att kunden ska få välja.

https://ka.se/2013/06/05/ewa-tvingades-jobba-gratis/
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Hade jag varit kund, då hade jag valt bort den hemtjänst som behandlar sina anställda på det viset! :mad:
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Kanske en nyhet för dig, men hemtjänsten är i de flesta kommuner privatiserad. Det heter att kunden ska få välja.

[länk]
Ja de har jag aldrig hört om. Vi har i vår kommun och grannkommunerna kommunen som styr, vet inte hur de är i övriga kommuner.
Det enda som inte ingår är samma städning som förr. Men hygien och mat och lättare hjälp står som tur kommunen för.
Sådana arbetsgivare borde ju bara stängas av, det är modernt slaveri. Och det brukar taxiåkare köra med så länge de kan.
 
D
R Rkarlsson skrev:
Ja de har jag aldrig hört om. Vi har i vår kommun och grannkommunerna kommunen som styr, vet inte hur de är i övriga kommuner.
Det enda som inte ingår är samma städning som förr. Men hygien och mat och lättare hjälp står som tur kommunen för.
Sådana arbetsgivare borde ju bara stängas av, det är modernt slaveri. Och det brukar taxiåkare köra med så länge de kan.

Har testat att jobba i Leksands kommun inom hemtjänsten.
Maken till hafs, slarv och tjafs trodde jag inte kunde existera!!!
Mediciner som inte delades ut (hittade dosförpackade mediciner som "kunden" skulle fått för över ett år sedan. HUR kan det vara möjligt?!
Kylskåp med mögliga matlådor!
Soppåsar som stank pga att de inte tömts enligt schema.
Blöjor som inte bytts mm.
Stackars "kunder"!
Matlådorna levererades till hemtjänsten en gång i veckan, vi fick de i svarta väskor utan kylklampar vid 10-tiden på förmiddagen och de sista "kunderna" som fick sina matlådor var vid 15.30 (vi slutade kl 16), det var mellan 25-30 grader varmt ute.
Vem skulle vilja äta denna mat?
Tog upp det med chefen - INTE POPULÄRT - jag slutade på minuten, lämnade nycklarna och gick.
Aldrig mera jobb i Leksands kommun!
 
Fairlane
Nu har vi glidit lite från ämnet, men jag kan inte låta bli att undra om folk som tycker det är galet att hantverkare ska ha betalt för att ta sig mellan kunder tycker att hemtjänstpersonalen ska ha betalt för att ta sig mellan sina kunder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.