R redpill skrev:
Ställde frågan till Länstyrelsen och fick detta svar:

Hej

Länsstyrelsen bör/kan inte yttra sig i frågor som berör ärenden mellan enskilda och kommunen. Frågan kan i ett senare skeda komma till Länsstyrelsen för avgörande vid t.ex. överklagat föreläggande om bygglov och då kan inte Länsstyrelsen ha yttrat sig i ett tidigare skede.


Du kan ställa en fråga till kommunen om vilket stöd kommunen anser sig ha i lagen för sin ståndpunkt.
Stämmer, eftersom Länsstyrelsen är överprövande myndighet ger de inte råd i specifika ärenden.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Jag tror kommunen har lagt till 1,1 meter pga att det annars går att bygga "plank" av panelerna vilket är bygglovspliktigt.

Kan du inte ha en teleskopfunktion på stativet så att du kan reglera höjden till 1,1 m om någon mot förmodan från bygglov skulle komma ut och inspektera.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Jag tror kommunen har lagt till 1,1 meter pga att det annars går att bygga "plank" av panelerna vilket är bygglovspliktigt.

Kan du inte ha en teleskopfunktion på stativet så att du kan reglera höjden till 1,1 m om någon mot förmodan från bygglov skulle komma ut och inspektera.

Även om många verkar tycka det i detta forum så är bygglovsarkitekter inte helt dumma i huvudet. Ni anar inte hur många kreativa lösningar som gjorts för att ”lura” byggnadsnämnden.
 
Men är det verkligen en konflikt mellan hur boverket och kommunen skriver?

Boverket skriver att frstående solpaneler inte kräver bygglov. Kommunen att om solpanelerna byggs högre än 1,1m så är dte något mer än solpaneler. Så tolkar jag det.

Annars kan du ju i princip bygga en stor maskinhall, som "bara är ett stativ för solpaneler". Behöver ju inte ens vara några fungerande paneler "Den attans byggfirman lurade mig att man kan få ut el direkt av denna takpapp".
 
  • Gilla
  • Haha
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Nej man kan inte bygga en maskinhall av solpaneler utan bygglov. Jämförelsen haltar något extremt.
Kommunen har lagt in begränsning för fristående paneler som inte redovisas i Boverkets hänvisning. Jag har ej läst ev formulering i PBL.
 
T Takläggare skrev:
Yes! så rätt jag hade, kommunen i första hand, svar #6
Jag skulle sticka ut näsan och säga att det är lagen som kommer först. Kommunen försöker tolka lagen. Om man inte är nöjd kan man överklaga.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Yes! så rätt jag hade, kommunen i första hand, svar #6
T Takläggare skrev:
Kommunen tar första beslutet.
Det är väl precis tvärtom? Den som tar första beslutet är den som har störst chans att bli omprövad senare. Eller menar du att t ex tingsrätten står över högsta domstolen för att dom dömmer först i ett mål?
 
T
useless useless skrev:
Det är väl precis tvärtom? Den som tar första beslutet är den som har störst chans att bli omprövad senare. Eller menar du att t ex tingsrätten står över högsta domstolen för att dom dömmer först i ett mål?
Menar att man måste börja på första instans, går inte och hoppa över, ungefär som att du måste starta i tingsrätt och sedan hovrätten , går inte och starta på högsta domstol, dom kommer sist.
 
Claes Sörmland
Boverket har rätt, solcellspaneler på mark listas inte i PBF över bygglovspliktiga anläggningar. Kommunen har inget att hämta.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Frågan är fel ställd. Boverket och kommunen har OLIKA sorters makt.

Boverket kan besluta om generella regler genom att de av lagstiftaren delegerats en viss makt att utfärda tilläggsförfattningar.
Kommunen fattar beslut i enskilda ärenden genom att tillämpa den aktuella lagstiftningen.
Prövningen av om kommunens beslut är enligt gällande regler (inkl. de som Boverket beslutat) görs av Lst/domstol.

Låter i det aktuella exemplet som att regeln är att X inte är bygglovpliktigt. Och din kommuns tolkning är att om man bygger högre än 1,1 meter så är det inte bara X utan något mer omfattande man sätter upp som grundar för lovplikt. Ifall tolkningen är riktig avgörs i slutändan av domstol när ett ärende överklagas.
Det kan också förekomma att Boverket gjort uttalanden om vad de avsett med regleringen som kan bidra till att tydligare avgränsa omfattningen och giltigheten. (exempelvis utredningar och vägledningar) Då vägs det in i bedömningen, men är inte 100% styrande på det sätt som författningstext är.

Rent praktiskt kan du fråga kommunen vad de baserar gränsen om 1,1 på. Då får du koll på om det finns en tydligt fastlagd praxis i denna fråga eller inte. Utifrån det så kan du avgöra om du vill driva ett ärende som tas upp till tolkning i domstolen för att få klarhet.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F
T Takläggare skrev:
Yes! så rätt jag hade, kommunen i första hand, svar #6
No! Så fel du hade..... Ser du inte i Länstyrelsens svar att dom utan att lämna ett tydligt svar starkt ifrågasätter kommunens tolkning? För det kommunen skall göra är att tolka boverket. Lite beroende på tolkningsutrymme så varierar det från kommun till kommun, tex på hur hög en altan får vara innan den är bygglovspliktig. Just i fallet om markmonterade solceller så tycker jag det är ganska klart från Boverkets sida vad som gäller, jag skulle faktiskt inte tveka att bara bygga baserat på det och högaktningsfullt skita i kommun.

Boverket är fö ett statligt verk och Länstyrelsen är statens kontroll.... fundera själv på hur det där hade slutat.... kommunen hade fått en underarm uppkörd i röven rätt omgående är min gissning.
 
Redigerat:
F
H hempularen skrev:
Men är det verkligen en konflikt mellan hur boverket och kommunen skriver?

Boverket skriver att frstående solpaneler inte kräver bygglov. Kommunen att om solpanelerna byggs högre än 1,1m så är dte något mer än solpaneler. Så tolkar jag det.

Annars kan du ju i princip bygga en stor maskinhall, som "bara är ett stativ för solpaneler". Behöver ju inte ens vara några fungerande paneler "Den attans byggfirman lurade mig att man kan få ut el direkt av denna takpapp".
Ställer du nåt i maskinhallen eller har nån annan verksamhet där så är det inte ett solcellsstativ längre. Maskinhall är ju skapligt överdrivet men cykelskjul, redskapsbod, carport skulle ju med fördel kunna kombineras och då är det inte samma regler som gäller längre.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kommunen ska tolka de regler och lagar som finns när de ger bygglov. Ibland har kommunen inte helt rätt i sina. Då är det tur att det går att överklaga kommunens beslut.

När det gäller ts fråga vore det intressant om det finns några rättsfall. Så man vet hur rätten dog
 
Claes Sörmland
Tolkning och rättsfall i all ära men det måste finnas ett lagutrymme att tolka. Var hittar ni krav på bygglov för solceller i lagstiftningen? Kravet för byggnader finns in PBL. Kravet för en del annat finns i PBF. Den är väldigt specifik och här finns inga solpaneler listade. (Inte heller nästa kapitel i PBF som berör krav på ljusskyltar är relevant.)

Här är PBFs aktuella del:

Textdokument om bygglov enligt PBL för anläggningar som nöjesparker och vindkraftverk, utan omnämnande av solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du jordbruk är ekonomibyggnader som tillhör verksamheten lovbefriade om det inte finns detaljplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.