Hejsan. Försökt hitta svaret på min väldigt specifika fråga men hittar inget som är helt jämförbart så får ställa den själv.

Jag har precis köpt lägenhet med ett inbyggt förråd som gjordes om till sovrum. Problemet är att det finns inget eluttag till t.ex fönsterlampa. Men på väggen fanns det en lampa med sensor, alltså ingen knapp, då finns det heller inte någon kabel. Lampan är redan bortkopplad så sladdarna hänger fritt (med wago snabbkopplingar) och har ett hål i väggen.

Jag tänkte skarva vidare från den kabeln och dra längs taket ner till ett hörn och koppla in på ett uttag. Allt kommer ligga utanpå väggen. Såvitt jag ser är det RKK3g1.5 kabel som sitter just nu.
Så frågan, eller snarare frågorna är:
Får jag göra detta själv?
Vilken kabel är det som ska dras? Nämligen sett att EKK gäller för en fast installation som det här nog räknas som, men också att man ska skarva med likadan kabel som man skarvar ifrån. Kan ladda upp bilder senare idag om det underlättar.

Tacksam :)
 
Det är inget du får göra själv. Det enda man får göra själv är att byta ut ett bef uttag eller brytare, under förutsättning att man har kunskap för att göra det.

Om det verkligen är en RKK som kommer ut ur hålet idag, så är det troligen någon som hempulat redan denna lösning. RKK kan användas som anslutningskabel i en fast installation. Alltså ex. från en dosa med dragavlastning till en tvättmaskin, eller annan rörlig apparat.

Om vi antar att kabeln som finns där är OK (alltså inte RKK), då kan man ex. tänka sig att sätta en dosa där kabeln kommer ut. Skarva den med en EKK eller liknande installationskabel.

Fast den bästa lösningen är troligen att byta ut kabeln från dosan den kommer ifrån, mot en korrekt kabel hela vägen till den önskade placeringen.
 
H hempularen skrev:
Det är inget du får göra själv. Det enda man får göra själv är att byta ut ett bef uttag eller brytare, under förutsättning att man har kunskap för att göra det.

Om det verkligen är en RKK som kommer ut ur hålet idag, så är det troligen någon som hempulat redan denna lösning. RKK kan användas som anslutningskabel i en fast installation. Alltså ex. från en dosa med dragavlastning till en tvättmaskin, eller annan rörlig apparat.

Om vi antar att kabeln som finns där är OK (alltså inte RKK), då kan man ex. tänka sig att sätta en dosa där kabeln kommer ut. Skarva den med en EKK eller liknande installationskabel.

Fast den bästa lösningen är troligen att byta ut kabeln från dosan den kommer ifrån, mot en korrekt kabel hela vägen till den önskade placeringen.
Hmm okej. Det är en helt nybyggd lägenhet så den bör nog vara kopplad efter konstens alla regler så det sitter väl någon dosa innanför väggen som lampkabeln är kopplad på. Men EKK är det det som gäller alltså. Bra att veta då kan jag införskaffa det så spar jag lite tid med hantverkarna :)
 
Du ska nog undvika EKK för den är mycket svår att få till det någorlunda snyggt med. Däremot EKRK eller som den heter i dag EQRQ (kulo), som andrahandsval gäller ersättaren för EKK, typ EXQ eller EQQ som är lite styvare och inte korvar sig lika mycket som EKK.
Men skiter du i hur det kommer att se ut om ett halvår så fungerar EKK utmärt. ;)
 
  • Gilla
gubbe2
  • Laddar…
Glöm EKK, det är vad jag kallar sladd(rig) för fast installation.

Protte
 
Efter att kollat på kablarna hemma så ser jag nu att det inte är RKK utan EKK eller liknande, tunnare kabel med en kopparledare. Då borde alltså gå att bara grena vidare på de kablarna som sticker ur hålet med EKRK kabel? Tanken är ju att det ska vara en permanent koppling så hållbarhet är ju ett måste :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.