P Pilis skrev:
Inom industrin så brukar de som har jobb att övervaka en process få betald lunch.

Men då får de iof äta vid sin utrustning och har inte möjlighet att lämna sin arbetsplats.
ok, ingen regel utan undantag! :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet ingen som får betalt för att äta lunch, oavsett anställningsform?
Hmm, det verkar skilja en del mellan Fin och Swe här. Betald lunch är mer regel än undantag här.
 
  • Gilla
  • Wow
Bo Norrberg och 1 till
  • Laddar…
A
Ja,vi är lite " bakom" här i Sverige,undrar om inte beijer är på rätt spår iaf :thinking:
 
  • Haha
tttomten
  • Laddar…
Rickard.
Betald lunch eller inte är oviktigt i denna diskussion, det kan man själv försöka förhandla fram om man tyckte det var intressant. Det som är viktigt är att kunden aldrig betalar för lunch/rast (utan då får man höja timdebiteringen)

Tänk vilket lotteri vilken kund som får stå för lunchen hos en målare som lätt kan ha 5 olika kunder på en dag.
 
  • Gilla
Bo Norrberg och 2 till
  • Laddar…
I Sverige så räknas ju betald lunch antagligen som en förmån, som man får skatta för. Då blir det inte lika attraktivt.

Dessutom vill i alla fall jag kunna göra vad jag vill på lunchen. Och det tvivlar jag att man får om arbetsgivaren betalar lön för lunchen på samma sätt som arbetstid? Arbetsgivaren vill väl inte betala lön för att jag springer till Systemet på fredagslunchen?
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Tss skrev:
Ja,vi är lite " bakom" här i Sverige,undrar om inte beijer är på rätt spår iaf :thinking:
Fundera på vad som är ”bakom”. Jag tror att det vi kallar ”lunch” är en ”rast” i ett arbetsrättsligt perspektiv och här är detta reglerat. Du har rätt till rast. Det tycker jag är en bra regel. Att du inte har betalt har antagligen en koppling till att på en ”rast” har du rätt att vara ostörd och är ej tillgänglig för arbete.

man skulle säker kunna hitta en lönemodell där du tjänar lika mycket per månad men har ”betalt” även på lunchen, men frågan är vad poängen är.
 
På en normal 8 timmars arbetsdag har man en obetald timme som är rast (7-16=9). Hur man sen väljer att dela upp den är helt ovesäntligt.1+45 , 30+30 eller 1timme lunch ger ju samma arbetade tid. Eller om man tar 30minuter rast och avslutar 15.30...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Jag har bitit i det sura äpplet och betalat, i annat fall är man körd för evigt här på orten hos andra hantverkare.
Istället gör du dig känd som den man kan köra upp. Tror tveklöst att din rädsla för att eventuellt vara körd för all evighet är kraftigt överdriven. Det funkar inte så, har själv bott på mindre ort.
 
D
Robert63 Robert63 skrev:
Istället gör du dig känd som den man kan köra upp. Tror tveklöst att din rädsla för att eventuellt vara körd för all evighet är kraftigt överdriven. Det funkar inte så, har själv bott på mindre ort.
Tack, hoppas du har rätt. Men det är världens gubbskvaller här om allt och alla, tyvärr.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Vad skulle personen som fixar bokföringen ha gjort då? Lagt på för många timmar? Då är det ju bara att dra av. Hur bemöter snickarna din tydliga förklaring av hur de jobbar mellan 8-16 och 1 timmas lunch?

Såna här problem måste lösas genom god och framför allt tydlig dialog. Om du är helt säker på din sak tycker jag du ska beskriva det lika tydligt som du gör i denna tråd och meddela att du kommer bestrida delar av fakturan med hänvisning till din förklaring om du inte får en bra förklaring från dem.

Risken med att hota med bestridande av faktura är dock att de blir sura och lägger ned ditt projekt helt och hållet, då kanske du lider ännu större ekonomisk skada samt att det drar ut på tiden. Du får gå lite på magkänsla utifrån hur du upplever relationen med snickarna. Ibland är det bara att bita i det sura äpplet och betala för överdebitering för att det ska bli klart utan tjafs, så får man försöka hitta en bättre hantverkare som man kan lita på till nästa gång.
Vänta/dra ut på tiden att betala på en av de större fakturorna, och håll inne med den betalningen om du ska ta upp avdrag mm. Om du precis betalat en faktura, har du sämre förhandlingsläge.
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Tss skrev:
Om man är tvungen att åka en bit för att äta så lunchen tar 1 timme med restid,är det då arbetsgivaren som tar den kostnaden, och inte kunden ?
Nja, ja och nej...
Rent rättsligt så skall du arbeta 8 timmar om du fakturerar 8h. Sedan finns massa gråzoner. Man måste ha material, åker köper detta och lunchar samtidigt.

Har man en halvtimmes lunchrast, är det en halvtimmes lunchrast, med resa om så behövs. Sedan är det nog ingen vare sig privat eller förening eller firma som beställt ett arbete som säger något om det drar ut på tiden så man lunchar 40-45 minuter.

Men är man hos en privatkund så finns kanske mindre utrymme att luncha aningens längre än en förening eller firma.
Man får helt enkelt väga av situationen.
Smartast är väl om man har en timmes lunch fastän man egentligen bara har 30 minuter, så får man väl helt enkelt komma tidigare eller sluta senare.
Eller om man behöver köpa något att man tar det i samband med innan man kommer eller efter man lämnat arbetsplatsen, men får då tänka på att kunden kanske tror man åker hem direkt när man piper iväg halv fyra, fast man egentligen åker för att hämta ut 2 bal isolering eller annat.
 
D DanielPers skrev:
Hej!

Vi anlitar snickare som överdebiterar, tror i och för sig att det inte är ovanligt, tyvärr!
Antalet timmar som de arbetar stämmer inte. De kommer vid 8.30 ca, tar minst en timmes lunch, och åker hem för dagen kl 16, de är mycket noga med det!
Trots det debiterar de alltid 8 timmar/dag.
De planerar inte vad som behövs för dagens jobb, varken vilka verktyg eller material som behövs, så de "måste" åka 2 (två) personer, senast för att köpa en kartong spik, vilket tog en timme!!!
De gör ett bra jobb när de jobbar.
Har försökt tagit upp detta men de skylde ifrån sig på den som fixar bokföringen.
får man fråga vad du betalar per timme och för service bil per dag
 
Arbetstidslagen innebär att du har rätt till fem minuter betald vila varje timme du arbetar. Normalt sett så klumpar man ihop detta till en kvarts fika på förmiddagen och eftermiddagen. Många inom bygg har en längre på morgonen och ingen fika på eftermiddagen. Men som sagt detta varierar. Du får heller inte arbeta längre än 5 timmar utan möjlighet till rast och det inkluderar transporter till och från anvisat personalutrymme. Rasten är obetald och minimum är 30 minuter. Godkänt personalutrymme kräver rinnande vatten, toalett, möjlighet till ombyte och dusch, samt möjlighet att värma och förvara mat. Jag tror dock det fuskas ganska mycket med det här.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Jag vet att jag får betala för deras restid, men varför det är så har jag ingen aning om, ingen annan yrkesgrupp gör så. Hantverkarna är verkligen ett släkte för sig. När man anlitar RUT-tjänster betalar man enbart timpriset de arbetar.
dom är ju hantverkare
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du glömde det viktigaste, införskaffa elektrifierat hundhalsband åt snickarna och en piska så att ts kan stå och övervaka arbetet och se till så att ingen slappar i onödan. GPSsändare i firmabilen kan också vara på sin plats så han ser att dom inte försöker smita iväg på annat när dom ska hämta spik.
ja som man sår får man skörda
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.