Kommunen har väl vid första förfrågan endast kollat i sina papper att det finns VA-servis till den angivna fastighetsbeteckningen. Den som gjort fel är ju den som styckat upp och inte sett till att det finns VA-servis till rätt fastighet.
Det är säljaren ni ska gå på. Om det står i köpekontraktet att VA är betalat och framdraget ska de inte ha något att sätt mot.
 
B byggarätt skrev:
Detta är ett exempel på hur illa det blivit med kommunernas åtaganden gentemot fastigheter.
Kommuner stjäl tidigare gjorda utfästelser avtal där fastigheter har rättigheter som är otydligt redovisade i kontrakt o servitut ...
Det har gått så långt att kommuner tar betalt flera gånger för tjänster som upprättats i samband med avstyckningar!
Ofta görs brottet i samband med ägarbyten så att de liksom kan skylla på att VA anslutning och olika rättigheter följer med ägaren... när det är fastigheten som har rättigheten
Det där låter lite märkligt.

På vilket sätt har kommunen med att göra hur rättigheter är redovisade i köpeavtal? Eller i servitut?
 
Svaret på frågan; Om det står i kontraktet som TS säger att VA är betalt och framdraget till fastighet. Då torde det enligt mig vara ett dolt fel.
Det som troligen har hänt är att kommunen har dragit fram servis till stamfastighet och efter styckning saknas serviser till avstyckade tomter. Självklart tillkommer VA-anslutningsavgifter för dessa.

Problemet här kanske är att TS fastighet är ursprunglig fastighet och de två nya är avstyckade från stamfastigheten vilket borde innebära att VA är betalt för TS fastighet men felplacerad utefter nya förutsättningar vilket innebär att kommunens svar var korrekt.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Detta fall låter precis som när jag köpte hus 2015. Köpte en stamfastighet och en del av tomten var avstyckad mitten av 70-talet någon gång.
Det visade sig att på slutet av 70-talet drog man in vatten och avlopp på den avstyckade fastigheten och sedan kopplade på vidare upp på min fastighet.
Upptäckte detta tidigt när jag skulle läsa av vattenmätarna (jag har 2 hus med mätare i vardera) att mätarnr inte matchade mina i brevet, visade sig vara grannens.

Hur som haver så var alltihopa en enda soppa och det var endast grannen som hade en VA-servis och vi hade extra mätare för den fastigheten, eller något i den stilen.
Men alltihop slutade med att säljaren fick betala. Eftersom det stod att VA-avgifter m.m. är betalat i kontraktet.
 
H hempularen skrev:
Det där låter lite märkligt.

På vilket sätt har kommunen med att göra hur rättigheter är redovisade i köpeavtal? Eller i servitut?
Jag ägde en fastighet där vatten rätt ingick och kommunen struntade helt i uppgjorda handlingar och sa upp avtalet ensidigt utan att kommunicera detta Det drabbade 40tal fastigheter ...
Det finns mängder med saker som hamnar i servitut som hör till saker som kommunen i egenskap av fastighetsägare inte sköter utan förfördelar sig själv
 
Om det verkligen finns ett avtal, så kan det inte sägas upp ensidigt, oavsett om man är kommun eller privatperson.

Däremot vet jag att det finns flera platser där kommuner har kommunicerat att man har för avsikt att bygga ut kommunalt avlopp inom ett område. Ett antal fastigheter har skapats genom avstyckning, där avloppet då skall lösas genom den planerade utbyggnaden. Sedan har kommuen plötsligt dragit i nödbromsen, projektet har blivit för dyrt, och man senarelägger utbyggnaden på obestämd framtid. Då har redan påbörjade byggen i praktiken inte kunnat slutföras, ingen får flytta in om inte avloppsfrågan är löst. Och området är för tättbebyggt för att kunna ha enskilda avloppsanläggningar. De drabbade har säkert (med rätta) känt sig lurade. men de har ju faktikst aldrig haft ett avtal från kommunen om tillgång till avlopp. Det har ingått i en plan. Planer kan ändras.
 
  • Gilla
Hamparaffe och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det verkligen finns ett avtal, så kan det inte sägas upp ensidigt, oavsett om man är kommun eller privatperson.

Däremot vet jag att det finns flera platser där kommuner har kommunicerat att man har för avsikt att bygga ut kommunalt avlopp inom ett område. Ett antal fastigheter har skapats genom avstyckning, där avloppet då skall lösas genom den planerade utbyggnaden. Sedan har kommuen plötsligt dragit i nödbromsen, projektet har blivit för dyrt, och man senarelägger utbyggnaden på obestämd framtid. Då har redan påbörjade byggen i praktiken inte kunnat slutföras, ingen får flytta in om inte avloppsfrågan är löst. Och området är för tättbebyggt för att kunna ha enskilda avloppsanläggningar. De drabbade har säkert (med rätta) känt sig lurade. men de har ju faktikst aldrig haft ett avtal från kommunen om tillgång till avlopp. Det har ingått i en plan. Planer kan ändras.
Ja ett exempel på egenmäktigt förfarande från kommuner
 
157 papp verkar inte vara en orimlig anslutningsavgift. Jag tror nämligen att det är den det handlar om.
 
H hempularen skrev:
Jag tycker att här finns en oklarhet. Vill kommunen nu "bara" ha betalt för själva arbetet att ordna en anslutning, eller är själva anslutningsavgiften inte betald för den här tomten?

En utfästelese från säljaren om att VA är betalt, skulle kunna hävdas att det avser anslutnigsavgiften. Nu hade tydligen säljaren även hävdat att VA är framdraget till tomtgräns. Vilket (om utalandet kan bevisas) borde stärka TS case.

Som sagt att säljaren i sin tur har blivit missledd vid sitt köp påverkar ingenting i huruvida säljaren har ett ansvar här.
VA är framdraget och betalat. Det har tidigare stått ett hus på tomten som är rivet sedan flera år tillbaka.
Så den saken är det inget tvivel om.
Det kommunen nu vill ha betalt för är en flytt av servisen.

Ny servis för vatten, spill- & dagvatten : 71 595 kr
Ny förbindelsepunkt för vatten, spill- & dagvatten : 85 914 kr

Total summa : 157 509 kr
Satellitbild över en fastighet där VA-ledningar markerade, och plats för tidigare hus noterad, relaterat till kostnader för VA-service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
tttomten TomasJor skrev:
Att samtalet ägt rum borde gå att visa på telefonlogg (men troligen inte vad som sades).
Dock är samtalet viktigt för att påvisa att TS fullföljt sin undersökningsplikt.
Det faktum att säljaren själv var av uppfattningen att servisen fanns framdragen torde dock tala starkt för att det inte finns någon anledning att ifrågasätta TS trovärdighet i frågan om huruvida han verkligen fått detta besked från kommunen.
 
M MatsKih skrev:
VA är framdraget och betalat. Det har tidigare stått ett hus på tomten som är rivet sedan flera år tillbaka.
Så den saken är det inget tvivel om.
Det kommunen nu vill ha betalt för är en flytt av servisen.

Ny servis för vatten, spill- & dagvatten : 71 595 kr
Ny förbindelsepunkt för vatten, spill- & dagvatten : 85 914 kr

Total summa : 157 509 kr
[bild]
Det verkar som ni blivit lurade av säljaren som styckat fastigheten utan att lösa VA för de nya fastigheterna/ tomterna eller äger ni alla tre tomterna och fastighetsbildningarna är inte gjorda?
Då kommer ju kommunen att kräva avstyckningarna på Anslutningsavgift och er på flyttavgift så att de tjänar på det genom att korta de nya anslutningarna samt slippa servitut och avlopp etc över fastigheterna
Jag skulle påstå att ni inte kommer undan flyttkostnaden och då återstår att se vad ert köpekontrakt säger?
Om ni fått löftet från säljaren att VA ingår så måste säljaren betala flytten!!!
Om ni äger alla tre tomterna så måste ni betala flytten eller dra installationen med servitut till den gamla servicepunkten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.