R Rolle85 skrev:
Vad är Raid?
Raid
RAID är en uppsättning metoder för att få två eller flera hårddiskar att samarbeta som en enhet, ofta med avsikter som att minska risken för dataförlust, öka åtkomsthastighet och/eller att få en stor enhet av flera mindre. Detta kan göras med hårdvara eller mjukvara, men i allmänhet brukar hårdvara föredras om det inte finns starka ekonomiska skäl.

Från Wikipedia
 
R Rolle85 skrev:
Vad är Raid?
I ditt fall med två diskar i NASen så bör det vara RAID 0 eller RAID 1.

RAID 0 med två diskar gör att du får ett lagringsutrymme som blir summan av de två diskarnas lagringskapacitet, men ingen extra säkerhet. NAS fördelar data över de två diskarna. Går en sönder försvinner data på den och måste återläsas från källan, dvs enheter som skriver data till NAS. Eller så måste du ha backup som du kan återskapa från, vilket blir den data som fanns när du gjorde senaste backup.
RAID 1 med två diskar är en säkerhetslösning där de två diskarna är identiska, dvs data på disk 1 speglas identiskt på disk 2. Så kapacitetsmässigt har du utrymme som motsvarar en hårddisk. Går en sönder kan man ta ut den, oftast utan att stänga av NAS, och ersätta med en ny. Systemet speglar/kopierar sedan filer till den nya disken så den blir identisk med den som finns i NAS. Men även här bör man ha en backup på NAS för att kunna återställa.

I min NAS som väl är 10-15 år har jag inte haft någon krasch men fått byta en disk och fläkten i burken, men nu larmar den för dåliga sektorer på den ej bytta disken och det är dags att ersätta den. Jag kör RAID 1 i min NAS.
Nackdelen med den gamla jag har är att den bara kan hantera 1 TB diskar men klarar mig med det fortfarande.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
RAID 1 med två diskar är en säkerhetslösning där de två diskarna är identiska, dvs data på disk 1 speglas identiskt på disk 2. Så kapacitetsmässigt har du utrymme som motsvarar en hårddisk. Går en sönder kan man ta ut den, oftast utan att stänga av NAS, och ersätta med en ny. Systemet speglar/kopierar sedan filer till den nya disken så den blir identisk med den som finns i NAS. Men även här bör man ha en backup på NAS för att kunna återställa.
Precis så, regelbunden backup krävs ändå ifall man vill ha en uns av datasäkerhet.
RAID är ingen säkerhetslösning avseende dataförlust, utan en säkerhetslösning för att slippa avbrott i driften.

Aningens hårdraget, ty en typ av dataförlust ger RAID 1 och 5 ett visst skydd mot, men de som arbetar med datasäkerhet ser aldrig RAID som något annat än något som säkrar fortsatt drift vid ett enstaka diskhaveri. Backup är ett annat, och nödvändigt, system
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis så, regelbunden backup krävs ändå ifall man vill ha en uns av datasäkerhet.
RAID är ingen säkerhetslösning avseende dataförlust, utan en säkerhetslösning för att slippa avbrott i driften.

Aningens hårdraget, ty en typ av dataförlust ger RAID 1 och 5 ett visst skydd mot, men de som arbetar med datasäkerhet ser aldrig RAID som något annat än något som säkrar fortsatt drift vid ett enstaka diskhaveri. Backup är ett annat, och nödvändigt, system
Ja och nej, eller nja. Från ett vanligt privatanvändarperspektiv ett sätt att förhindra dataförlust är det om du har en eller flera datorer som kör backup mot NAS så går en datordisk sönder kan man återställa data, oberoende av vilken RAID. Sedan kan man alltid diskutera om det är RAID eller datalagring på server som gör det, Men definitivt ett sätt att minimera risken för dataförlust i enskilda datorer. Men nu blir vi nog ordvrängare.

För vanlig användare är NAS en datalagringsserver och sedan används RAID i olika former beroende vad man vill uppnå i funktionalitet, där viss del också är att fungera som backup-funktion.
 
Mikael_L
Jag ville bara bearbeta den där lite allmänt spridda missuppfattningen att RAID1 är en backup för data.
När dataförluster p.g.a användarmisstag eller virus och annan malware är en större risk än hårddiskkrasch, så får man inse att RAID är en usel lösning för backup.

Du och jag (och många fler naturligtvis) vet ju detta. Men jag hör t.o.m säljare i elektronikladorna haspla ur sig till kunden att denne ska köpa 2 diskar för att få backup. Det är ju att lura kunden, oavsett vad säljaren menar.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Ska man vara petig så är inte RAID0 Någon RAID alls.
 
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ville bara bearbeta den där lite allmänt spridda missuppfattningen att RAID1 är en backup för data.
När dataförluster p.g.a användarmisstag eller virus och annan malware är en större risk än hårddiskkrasch, så får man inse att RAID är en usel lösning för backup.

Du och jag (och många fler naturligtvis) vet ju detta. Men jag hör t.o.m säljare i elektronikladorna haspla ur sig till kunden att denne ska köpa 2 diskar för att få backup. Det är ju att lura kunden, oavsett vad säljaren menar.
I praktiken kan RAID1 fungera som en typ av extra datasäkerhet eftersom det absolut vanligaste problemet för medvetna användare är att mekaniska diskar dör och då är det bara att byta ena disken och fortsätta. Har hyfsat stor erfarenhet med iaf över 100 olika diskar som jag köpt bara till hemmet, troligen mer. Aldrig varit med om virusangrepp (eller filsystemfel) som påverkat någon data hos mig, däremot hos andra (klantar) som klickar hej vilt på länkar i mail och får cryptol0cker t ex. Då krävs riktig backup, vilket jag alltid ordnat åt dem, oftast i molnet numera om det inte är för stora datamängder. Bara att läsa tillbaka gårdagens backup. Väldigt enkelt att fixa numera. Använd backupprogram som har bra hantering av flergenerationskopior, ifall det tagit några dagar innan felet upptäcks.

Men som sagt, för mig har alltid RAID1 fungerat som backup då runt 5-10% av alla diskar dör över tid hur försiktig man än är. Då surrar disk nr2 vidare och man byter bara den trasiga som inget hänt. Men man bör då inte vara en godtrogen person som klickar på allt och har man NAS hemma, alltid använda en som kör med ECC-minnen och använda UPS (billigt numera). Behöver inte kosta särskilt mycket heller. De flesta jag använder är HP Mikroserver av gen7, gav 1500-2000kr styck och då ingick en disk. Aldrig krånglat annat än en och annan disk som dött och då öppnar man bara luckan och byter ut den, väntar några timmar så är allt synkroniserat igen.

Edit: Tillägg
 
Redigerat:
J
Ett bra alternativ, är att installera Google Foton på en dator och säkerhetskopiera över allt till molnet. Jag kör det själv, och det är utmärkt ur säkerhetsperspektiv, och även gratis. Passar inte alla pga hur man ser på Google, men det är väldigt bra. sedan har du en riktig backup och inte bara en NAS.
 
R Rolle85 skrev:
Köpte en ny Synology NAS då min gamla blivit seg. Plockade ut diskarna och satte i nya NAS:en. I installationsprocessen vill nya NAS:en formatera mina två diskar då dessa inte har Synologys mjukvara står det. Det är väl helt okej men hur ska jag "mellanlagra" alla bilder och filmer under tiden diskarna formateras? Min dator har 250gb lagringsmöjlighet och på NAS:en ligger typ 700gb data!
Kan man ta ut en av diskarna och enbart låta NAS.en formatera disken som sitter kvar? Och sen stoppa i den man tagit ut och börja låta dem spegla varann igen eller vad?
Vad säger ni?
Bilderna får du mellanlagra på en extern disk så länge. Den kan du senare använda som backup.
Hur gamla är diskarna? Beroende på tillverkare och modellserie så behöver dessa bytas ut med jämna mellanrum. Vilken tillverkare, modellserie och användarfrekvens avgör hur ofta. Bara för att du kör spegling i Raid så är det inte en felsäker lösning. Kör du med backup på det som är viktigt så kan du köra diskarna tills prestandan dippar eller första sektorfelet uppstår.
Om du raderar filer och annat så behövs en defragmentering göras ibland för att få ned söktiderna på disken. Tänk även på att en mekanisk hårddisk blir långsammare om du fyller den helt.
 
Passande tråd att dela med mig av det backup-metodiken man kallar 3-2-1 backup. 3 kopior, 2 olika medier och 1 off-site. Självklart räknas här inte originalet, men om du exempelvis har originalet på hårddisken i datorn och en NAS med två klassiska snurrande hårddiskar i raid 1 behövs alltså en till backup på annat media (flash, moln eller varför inte band).

Jag brukar nämna det då det är rätt pedagogiskt och jag har inte hittills mött någon som gått miste om data som följde 3-2-1-regimen.
 
Nu är nya Nasen igång och jag kommer åt allt via mobilen också
Men en fråga, vad händer om man ersätter en av diskarna med en ny större? Kommer Nasen begära att alla diskar ska formateras igen då?!
 
Mikael_L
Det beror på...
Hur har du arrangerat disk-arrayen? Är det någon RAID-lösning, eller någon slags "Big Volume".
 
Är det RAID 1 och du trycker i en ny större så blir storleken samma som den gamla befintliga. För det var väl Raid1 du hade.
 
Hmm ingen aning, det är en ny Synology NAS och den har massa inställningar. Jag har två diskar i den på 1tb per styck, trycker jag på nas enheten säger den att jag har totalt typ 950gb att röra mig med.
 
Mikael_L
Då är det troligen RAID1.
Jag kan inte tala för precis hur alla märken på NAS'ar beter sig, men vanligt är att ifall man har RAID1 och en disk går sönder ,eller att man helt sonika rycker ut en disk, och sen sätter in en annan, minst lika stor, så sätter NAS'en själv igång med att kopiera (spegla) informationen, så den efter ett tag igen är lika på bägge diskarna.

Men det är dock inte lika självklart att det går att öka lagringsstorleken på detta sätt, även om jag nog tror att det finns någon NAS där man kan först byta ena disken mot en större, och låta speglingen av data bli klar, för att sen byta den andra mot en större, och sen har man RAID1 på nu större volym, med all data kvar.

Jag vet inte ens hur min egen qnap fixar detta, om det är något den alls fixar ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.