Jag har en sommarstuga på 80 m2 som är byggd 74. Huset har tidigare varit kallställt på vintern (5 grader) och det har varit omfattande fuktproblem i krypgrunden. En markant s k sommarstugelukt finns även om jag upplever att den blivit bättre. Den fuktiga krypgrunden är åtgärdad.

Det sitter ventiler i varje rum för tillluft. Jag antar att de lika väl kan vara till som frånluft beroende på trycket i huset. Köksfläkten är borttagen och utblåset igensatt. I badrummet finns det en tallriksventil kopplad till murstocken.

I vinter kommer jag hålla 8-12 grader (synpunkter?). För att förbättra cirkulationen av luften i huset funderar jag på att montera ett elektrisk frånluftskanalflökt i badrummet.

Min förhoppning är att luft då dras in i rummen och ut i murstocken i badrummet. Cirkulationen motverkar sommarstugelukten.

Tänker jag rätt?
 
En fläkt i badrum som går konstant på lågvarv kommer nog hjälpa. Vet du om det finns plast i väggar o/e tak? Om fukten fått grepp i ytskikt och möbler som stått länge kan lukten finnas där också tyvärr.
 
Tack för input.

90 procent av de gamla möblerna är uttagna. Nej ingen plast i vägg/tak. Man byggde inte så i början av 70-talet (tror jag).

I tak underifrån är det:

Gips
Råspont
Någon form av tjärpapp (tjockare än diffusionspapp)
Isolering 20-25cm
Luftspalt 5 cm
22 mm råspont
Underlagspapp
Takpapp

I väggar innefrån är det:

Tygväv ala 70-tal
Gips
Diffusionspapp (tunnare än det som sitter i taket)
Isolering 15 cm
Asfaboard
Väggpanel
 
Bra. En risk är att golvisolering blivit fuktig/luktskadad. Går det att inspektera trossbotten underifrån?
 
Ja hela trossbotten går att inspektera. Den var skadad, hade ruttnat och trillat ner på några ställen. Det är framför allt trossbotten på ena sidan hjärtmuren som var angripen.

Den sidan tog jag ner. Behandlade med mögelmedel och sedan satte jag upp fibercementskivor. Nu är det torrt och fint.

Bild av renoverad trossbotten med nya fibercementskivor på en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
D Derbyboy skrev:
Jag har en sommarstuga på 80 m2 som är byggd 74. Huset har tidigare varit kallställt på vintern (5 grader) och det har varit omfattande fuktproblem i krypgrunden. En markant s k sommarstugelukt finns även om jag upplever att den blivit bättre. Den fuktiga krypgrunden är åtgärdad.

Det sitter ventiler i varje rum för tillluft. Jag antar att de lika väl kan vara till som frånluft beroende på trycket i huset. Köksfläkten är borttagen och utblåset igensatt. I badrummet finns det en tallriksventil kopplad till murstocken.

I vinter kommer jag hålla 8-12 grader (synpunkter?). För att förbättra cirkulationen av luften i huset funderar jag på att montera ett elektrisk frånluftskanalflökt i badrummet.

Min förhoppning är att luft då dras in i rummen och ut i murstocken i badrummet. Cirkulationen motverkar sommarstugelukten.

Tänker jag rätt?

Om lukten kommer från stillastående luft kommer en fläkt fungera.

Om den dåliga lukten kommer från något annat behöver du förstå varför, exempelvis dålig krypgrund. Då kan en avfuktare eller annan åtgärd behövas i krypgrunden.

Edit: såg åtgärderna på trossbotten, frågan är om du fick bort allt material som kunde orsaka lukt innan du byggde upp nytt igen..
 
Eventuellt är/var isoleringen i golvbjälklaget angripet av dålig lukt. Den sitter kvar....isf får jag leva med dålig lukt :(

Känns inte aktuellt att bryta upp golvspånet och byta den isoleringen

Edit: golvgips mot golvspån
 
Jag tror att lukten kommer från både fukt i krypgrunden (åtgärdat) och stillastående luft. Huset stod tidigare kallställt från 1 oktober - 1 april varje år.

Trossbotten och krypgrunden har åtgärdats i år.

Jag tänker att jag

-tar ner all väv på väggarna
-slänger ut resterande del av möblerna
-kör ozonrening
-kör fläkt utluft i badrum.
-håller innetemperatur på 10c i vinter

I vår tar jag sedan beslut utifrån kvarstående lukt om jag måste gå vidare och ta upp golvspånet och lägga ny isolering.

Finns det andra åtgärder?
 
Skapa undertryck i krypgrunden?
 
Det låter som en bra plan, kolla isolering och skicket på vinden också för säkerhetsskull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.