Hörde nån från HUI på radion igår, och han påstod att BF egentligen inte ökat någon konsumtion, utan att mångas "julhandlande" flyttat från december till november... Slog man ihop de månaderna var summan relativt konstant sen BF kom till Sverige..

Han sade också att många handlare dragit ut "rean" till flera dagar för att det blivit ett arbetsmiljöproblem med så många kunder på en dag....
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det är många som reagerar här i tråden som verkar ha svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Här kan man ju, om man vill och kan, bolla massor med tankar samtidigt.
- köpa något
- känna sig värd en sak
- vad göra med "förtjänsten"
- medmänsklighet
- resursförbrukning
- skatter
- mängden prylar jag har/kan ha
- vad behöver jag
- vad villhöver jag
- vad är fullkomligt onödigt

ja det är bara att fylla på, det finns oräkneligt antal sidor av detta myntet, men det ena utesluter inte det andra.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hörde nån från HUI på radion igår, och han påstod att BF egentligen inte ökat någon konsumtion, utan att mångas "julhandlande" flyttat från december till november... Slog man ihop de månaderna var summan relativt konstant sen BF kom till Sverige..

Han sade också att många handlare dragit ut "rean" till flera dagar för att det blivit ett arbetsmiljöproblem med så många kunder på en dag....
Jag har också läst att BF är ett problem för småhandlarna i städerna, folk går inte längre och julhoppar (julskyltningen var ju igår på första advent) utan man köper prylarna på "rea", småhandlarna har inte samma marginaler och det kan därmed bli ett bekymmer för dem.
 
MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har också läst att BF är ett problem för småhandlarna i städerna, folk går inte längre och julhoppar (julskyltningen var ju igår på första advent) utan man köper prylarna på "rea", småhandlarna har inte samma marginaler och det kan därmed bli ett bekymmer för dem.
Jag har alltid avskytt att gå på den typen av tillställningar (som verkligen är masskonsumtion och överflöd direkt framför ens ögon), så nätet har bidragit till att jag köper fler julklappar, vilket kan vara en bra sak om man går från nära 0.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har alltid avskytt att gå på den typen av tillställningar (som verkligen är masskonsumtion och överflöd direkt framför ens ögon), så nätet har bidragit till att jag köper fler julklappar, vilket kan vara en bra sak om man går från nära 0.
Tänker du på julshopping eller Black Friday nu?
 
Hörde att man ska ha rosa veckor också. vet inte om alla butiker skulle ha rosa veckor?
 
BirgitS
N nallepu skrev:
Hörde att man ska ha rosa veckor också. vet inte om alla butiker skulle ha rosa veckor?
Rosa veckor med Rosa bandet var väl i oktober?
Då var det ju en del butiker som gav pengar till bröstcancerforskningen.
 
P Pysslarn skrev:
Men, såhär i shoppingens högtid hoppas jag ändå att några av oss kan dela med sig av de besparingar eller tom klipp som görs och sätta in några tior på valfri hjälp till människor som bara kan överleva på andras stöd.
//Ronnie
Jag vet att det här inte var avsett som ett julevangelium, men då jag ändå ser det som det och tycker att det var väl skrivet ger jag det en bump så här ett år senare efter att precis själv ha gjort min årliga juldonation.

God jul på er alla! :D:beer:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet att det här inte var avsett som ett julevangelium, men då jag ändå ser det som det och tycker att det var väl skrivet ger jag det en bump så här ett år senare efter att precis själv ha gjort min årliga juldonation.

God jul på er alla! :D:beer:
Känner man sig lite givmild kan jag tipsa om att det är slutspurten för Radiohjälpen/Musikhjälpens engagemang!
Bössan stänger på nyårsafton!
https://www.byggahus.se/forum/threads/musikhjaelpen-2020-insamling
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
Hos många organisationer kan man skicka julkort såsom gåvobrev.
unhcr, läkare utan gränser har jag kikat på nu i jul, men unicef hade det enklaste förfarandet. Och gick att swischa etc.

Jag antar att det även idag går att skicka elektronisk, som alltså kommer till mottagaren som epost.
 
Ja, det är ganska vanligt. Själv har jag fått sådant från Stockholms stadsmission, och även erbjudits att skicka så när jag själv donerat via Give directly.

Mitt problem med det är att jag inte litar på att organisationen kan motstå att använda mottagarens mejladress till annat. Så jag tar gåvobreven till mig själv och mejlar vidare de jag inte kan överlämna personligen. Kanske väl försiktigt i dessa GDPR-tider, men så gör jag.
 
Jag har gett bort via röda korset några jular men börjar tröttna på allt tiggande efteråt, det är brev, telefonsamtal, mail och sms. :cry:
 
"Jag ger när jag vill, men varje gång ni ringer för att tigga mer halverar jag bidraget. Ni får bestämma..."
 
Jag, och många med mig, har blivit misstänksamma mot dessa hjälp-organisationer sedan Bengt Westerberg gjorde succé i våra media:
https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/jag-hade-kunnat-jobba-gratis-6216090
https://www.expressen.se/dinapengar/bengt-westerberg-extraknacker-for-en-miljon/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mbaQ9/bengt-westerberg-lamnar-roda-korset

Men den statliga bidragsapparaten är nog i och för sig inte mycket bättre:
https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/
 
  • Gilla
  • Ledsen
fremax och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.