Jag behöver rita en skalenlig situationsplan över min ganska oregelbundet formade kolonilott inkl. byggnader. Ritningen efterfrågas i bygglovsärende då jag vill bygga friggebod (bygglovspliktig pga olika omständigheter).

Det finns ingen exakt plan att begära ut från kommunen eftersom hela koloniområdet räknas som en enda stor fastighet och är utritat endast med ytterlinjer. Inbördes gränser är föreningens egna och finns inte exakt dokumenterade utan bygger på gammal hävd. Typ.

Nu till frågan: Har någon tips på program för att digitalt rita en skalenlig situationsplan? Gärna gratis/billigt och lättillgängligt. Tack på förhand!
 
Det du letar efter är ett 2d cad program. Sketup har sådana funktioner och är gratis på nätet. Jag tycker dock att det är svårt att få till det rätt och snyggt, så jag inväntar gärna om någon har ett bättre program att använda.
 
  • Gilla
peroskarerik
  • Laddar…
En sån sak ritar man upp snabbt i Sketchup. Om du har någon skiss med mått så kan jag göra ett försök.
 
  • Gilla
peroskarerik och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar att det inte alltid är lätt att fatta CAD. Trots ivriga försök misslyckas jag ganska ofta. Senaste misslyckades, rita ut ett helt rektangulärt hus med rätt mått på rätt plats på ett underlag för nybyggnadskarta i pdf. Jag borde gå kurs.. eller skaffa ny hjärna . Vad jag vill ha sagt, om du tycker det är krångligt är du inte ensam.
 
Det finns inga enkla CAD program av det skälet att det inte är alldeles busenkelt hur man överför en tanke om ett hus som man har i huvudet till den geometriska modell som en ritning utgör. Alla CAD program har en jobbig inlärningskurva, även gratisversionerna. Den snabbaste metoden är nästan alltid ritpapper, penna och skallinjal.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
richardtenggren
Nu är ju inte Fusion 360 det perfekta valet för detta, men det är trevligare än sketchup enligt mig.

När jag jag tog fram ritningsunderlaget för vårt bygglov så fick jag en dwg från kommunen med situationsplanen, som jag kunde importera till Revit och placera ut vårt hus på.
 
  • Gilla
peroskarerik
  • Laddar…
C
Om man bara vill ha ett enkelt och gratis 2D-program kan jag rekommendera QCAD (https://qcad.org/).
Det påminner väldigt mycket om AutoCAD för den som är bekant med detta.

Det bör ju dock noteras att detta, precis som övriga CAD-program som nämnts, inte är särskilt optimalt att rita kartor i. Visst, om man har en grundkarta i DWG eller DXF-format och bara skall lägga till några streck så funkar det alldeles utmärkt, men skall man göra något mer avancerat är det mer ett GIS-program man är ute efter. Dessvärre är inlärningskurvan där ännu högre, iallafall när det gäller de gratisprogram jag har testat.
Jag är nog inne på samma spår som @justusandersson att penna och papper inte är att underskatta. Jag får också för mig att en handritad karta kan ha en psykologisk fördel i att mottagaren inte har samma förväntningar på ett sådant alster jämfört med en digital dito.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Ett sånt problem skulle jag lösa med ett måttband, ett rutat papper och en scanner om nu kartan ska lämnas in i digital form.
 
  • Gilla
peroskarerik
  • Laddar…
Det lättaste cad programet för att bygga cadritning på hus är autocad architecture. Snordyrt så inget man köper bara för att göra en ritning. Så antingen laddar du ner det och kör 30dagars test eller letar upp någon som kan låna ut en licens eller likande. Tar alldeles för långt tid att göra det i de andra programmen som nämns.
 
  • Gilla
peroskarerik
  • Laddar…
Har man alla relevanta mått så tar det 10-15 minuter i Sketchup. Hur snabbt går det i autocad om en kvart är alldeles för lång tid?
 
  • Gilla
peroskarerik
  • Laddar…
Tusen tack för tips alla! Det slutade med att jag gick tillbaka till rutat papper och linjal för att sen föra över skissen till olinjerat papper (krav från kommunen). Fick mersmak på sketchup för att skissa upp grejer för egen del framöver, men behöver sitta en stund och pilla för att lära mig tror jag... God jul!
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
M
Skulle säga att Revit architecture är det bästa programmet att rita i, där får du även underlag för 3D. Du kan även skaffa testversioner för programmet smidigt
 
Och jag håller Bentleys OpenBuildings som det bästa programmet. Betydligt brantare inlärningskurva, men mycket mer potent programvara. Kan tillägga att jag arbetar dagligen i båda sedan 6 år tillbaka.
 
Vad kostar det?
 
useless useless skrev:
Vad kostar det?
Det kostar ca 5600 $ som engångsliggens eller ca 250$/ månad som löpande licens om jag inte minns helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.