Hej, har köpt en Heatit z-dim som jag tänkte koppla in. Dimmer som sitter är trappkopplad. Hur ska jag koppla in den nya?
 
  • En Heatit Z-Dim Z-Wave multidimmer för installation visas i närbild, hållen i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad för installation av Heatit z-dim dimmer med text och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen ljusströmbrytare med trådar anslutna, handen syns justera installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Kan bli svårt då den nya kräver nolla.

har du det i närheten, kan du kanske skarva en, annars lite större jobb
 
Det är två olika tekniker som inte går ihop. Din gamla dimmer består av en tryckknapp och ett vred som fungerar ihop med en "vanlig" strömbrytare i andra änden för att skapa en trappkoppling, där dimring endast kan ske i ena änden.

Den puck du visar bygger på en annan teknik, den ska styras via återfjädrande strömbrytare. Ingen ratt längre att vrida på. Och inkopplingen skiljer sig.

Så den relevanta frågan här är vad du vill uppnå? Varför vill du byta dimmer?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är två olika tekniker som inte går ihop. Din gamla dimmer består av en tryckknapp och ett vred som fungerar ihop med en "vanlig" strömbrytare i andra änden för att skapa en trappkoppling, där dimring endast kan ske i ena änden.

Den puck du visar bygger på en annan teknik, den ska styras via återfjädrande strömbrytare. Ingen ratt längre att vrida på. Och inkopplingen skiljer sig.

Så den relevanta frågan här är vad du vill uppnå? Varför vill du byta dimmer?
Hej, det är en vriddimmer som jag köpt https://www.kjell.com/se/produkter/...lJ77ZAWO_VgE4bYNDuhoCtPsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Anledningen varför jag vill byta är för att gamla dimmern inte klarar av ledlampor.
 
Det är fortfarande en teknik som inte är förenlig med din gamla trappkopplade dimmer. Du behöver dra fram en nolla och göra om den andra strömbrytaren till återfjädrande tryckknapp. Så det krävs lite omkoppling. Det finns färska trådar i elforumet på hur man gör om en trappkoppling. Det är alltså inte ett enkelt byte av dimmer.
 
Det blir ju lite enklare om du köper en dimmer som är ändamålsenlig. Såvitt jag kan läsa mig till, så går det att använda den här dimmern för ditt ändamål. Men du behöver dra om en del trådar mellan de två dosor där du har nuvarande trappomkopplare och den kopplingsdosa där allt är ihopkopplat. Och du behöver ordna så att brytaren i den andra änden av trappkopplingen blir återfjädrande. Till vissa fabrikat av brytare kan man köpa fjädrar för ändamålet.
 
Är det bara för att får dimmern att fungerar med LED, så är det absolut enklast att byta den nya dimmern mot en traditionellt typ som klarar LED-belastning och har omkopplare för trappkoppling. Då kan du rakt av ersätta bef. mot en ny.
Är det Z-wave-funktion du också efterfrågar så blir det till att ge sig på kabeldragningen och införa återfjädrande väggbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.