Jag har byggt en bastu (vedeldad) i en friggebod där jag fått fuktproblem utanför bastun. Jag har inte använt hela friggeboden till bastun utan sparat ett utrymme brevid och bakom bastun. Se min bristfälliga ritning



friggeboden är helt ouppvärmd. Bastun är byggd på följande vis från yttervägg och inåt: luftspalt, vindduk, 45 mm regel, 45 mm stenullsisolering, bastupanel. Taket är isolerat med 45 mm isolering.


Delen utanför bastun är oisolerad och har en oisolerad ytterdörr samt ett oisolerat fönster. Samt en ventil ca 180 cm upp på väggen strax intil fönstret.


NU! Till problemet. Jag tänder bastun och väntar till den kommit upp i 65-70 grader och går då ut till friggeboden. Då är det torrt i relax/förrådet. När jag sedan öppnar bastudörren kommer varm luft ut i relax/förrådet och möter den kalla ouppvärmda luften och kondens bildas. För varje gång dörren sedan öppnas till bastun ökar kondens/fukten i relax/förrådet.


Det blir så fuktigt att det bildats svartmögel på väggen i hörnen (se ritning). Fukten samlas från ca 10 cm upp på väggen upp till cirka 1,5 meter på väggen. Samt där något står mot väggen i relax/förrådet.


Hur löser jag det här? Går det lösa?


Bastun funkar hur fint hur fint som helst! Det är bra drag i kaminen och det är torrt och fint i bastun några timmar efter bastning.
 
  • Handritad skiss av en bastu i en friggebod markerad med positioner för kamin, ventil och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Utrymmet behöver torka upp. Kan det funka att låta bastudörren stå öppen efter bastubad och elda lite extra?
 
Jag har testat det utan någon större lycka. Det blir bara ännu fuktigare. När jag öppnar dörren och ställer den på glänt så strömmar varmluften ut och det kan vara nollgradigt (som nu) i utrymmet utanför och det blir först väldigt väldigt fuktigt. Det skulle ta väldigt lång tid innan det torkar upp. Jag skulle nog behöva elda på 2 ggr till och då skulle det bli 40-60 grader i utrymmet utanför bastun.

Finns det något annat sätt att lösa det?
 
Isolera utrymmet eller avfuktare.
 
R Rackaren skrev:
Finns det något annat sätt att lösa det?
Svar nej du kommer inte från kondensen med dom temperarurvariationerna , varm luft träffar kallt golv, resultat massor med kondens, bara gör om utanför bastun till varmbonat
 
Släpp ut bastuns värme utomhus också. Kanske en fläkt i yttervägg utanför bastun om det finns el.
 
Jonathan79. bastuns värme släpps ut ute genom frånluftsventilen högt upp inne i bastun. Kan det vara en lösning att sätta en frånluftsventil under översta laven från bastu ut i relaxen och sedan en frånluftsventil högt upp under taket i relaxen?
 
R Rackaren skrev:
vara en lösning att sätta en frånluftsventil under översta laven från bastu ut i relaxen och sedan en frånluftsventil högt upp under taket i relaxen?
Då blir det etter värre med kondens på allt som finns i relaxen , mer kondens när den varma fuktiga luften kommer ut.
 
Aha, förstår. Nej, släpp inte ut mer fukt i rummet utanför bastun, kanske ska du sätta in en ventil i taket och skapa lite drag. Isolering behövs också såklart, så har jag gjort och jag har lite mer isolering i bastun också.
 
Det säljs många oisolerade ouppvärmda bastustugor tex från poolhus som har en relaxdel med entré till bastun från relaxavdelningen. Frågan är hur de är konstruerade med ventilation? Eller har alla de fukt och svartmögel i relaxen.

jag tänker så här om jag sätter en utventil under översta laven ut i relaxen så kommer relaxen värmas upp i nästan samma jämna takt som bastun och då kommer inte den stora temperaturskillnaden uppstå när jag öppnar badtudörren. Kondensen inträffar ju vid den hastiga temperaturmötet mellan varm och kall luft.

när jag kollar på fuktmätaren i bastun idag (-2 grader ute och cirka +3 grader i bastun) innan jag började elda så var fuktprocenten på cirka 45%. När jag eldat upp till cirka 70 grader så sa fuktmätaren cirka 20%. Det är alltså bra mycket fuktigare i den ouppvärmda relaxen än i bastun. Kan det stämma? I så fall borde det vara bättre att låta den varma bastuluften strömma ut i relaxen, direkt från när jag tänder kaminen, tänker jag. Tänker jag galet?
 
Procenttalet är RELATIV fuktighet. Så dessa kan inte jämföras direkt när temperaturen är så olika.
Den varma luften har mkt större kapacitet att binda fukt till seg- därav högre fuktinnehåll/m3 luft på trots av lägre rel. Fukt%.
Man kommer nästan inte ifrån kondens vid sådana förhållanden-man måste nog se til at utrymmet runt uppvärms mera.mvh
Sakke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.