Hej!

Vi har ett uthus på vår tomt som idag mest är förråd och tvättstuga. El och vatten är alltså draget. Vi skulle vilja få lite input på våra tankar om att göra om detta till ett gästhus. Vi är mest här på sommaren och likaså kommer det vara för våra gäster, så det måste inte vara beboeligt året runt.

Så här ser huset ut. Den lilla utbyggnaden mot kameran ska tas bort. Ursäkta röran, vi håller på att riva ut från den förre ägaren.. :)

Rödmålat uthus med plåttak och diverse byggmaterial framför, samt en delvis borttagen utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uthuset är byggt någon gång på 40-talet. Grunden är i betong. Det finns en oinredd vind. Taket är endast plåt direkt på takstolarna, men håller tätt. Varken golv, väggar eller tak är isolerat. Ytterväggarna är någon typ av träskivor med bräder utanpå.

Närbild på en rödmålad yttervägg av trä med sliten färg och tydliga vertikala brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser ytterväggen ut inifrån. På vissa delar finns inga innerväggar mer än detta.

Rå betonggrund och oisolerade träväggar med viss röra, inklusive eluttag, verktyg och rengöringsprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markplan är uppdelat i två förråd med två enskilda ingångar och en innervägg som skiljer dem åt. Vår tanke är att behålla ena halvan som grovt förråd och göra om andra halvan till gästhus med ovanvåningen som sovloft.

Så här ser det ut inne i markplansdelen som vi tänkte renovera. Här finns det innerväggar, oklart hur skicket är på dem och om de är isolerade.

Oinredda innerväggar i ett gammalt uthus med hyllor, bord och en motorsåg, samt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betonggolvet går upp en del och sedan börjar innerväggen. Hur ska vi tackla detta?

Betonggrund och början på en träskivad yttervägg i ett uthus, med möjlig renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänkte fixa nytt golv ovanpå betongen. Nya innerväggar. Nytt plåttak med ordentligt innertak.

Uppstår en del större frågor:
  1. Är detta ens möjligt att göra med denna byggnad? Förstår att det är svårt att bedöma skicket utifrån dessa bilder.
  2. Hur ska vi göra med golvet? Någon typ av brädgolv hade varit trevligt. Betonggolvet är inte i jättebra skick.
  3. Hur ska jag göra med innerväggarna? Betonggrunden går en bit upp och sedan börjar nuvarande innerväggar. Antar att vi måste bygga nya innerväggar "innanför" detta så att betongen inte är exponerad? Den blir kall på vintern.
  4. Behöver vi göra något åt ytterväggarna mer än att slipa och måla?
Tack så hjärtligt för hjälpen! :giggle:
 
Totte_S
Allt är möjligt, bara tid o pengar finns tycker det ser ut som ett trevligt objekt att inreda till sommarhus.
Vad är takhöjden mätt från betonggolvet? Ser lågt ut och förmodligen begränsar det alternativen för golvet en del.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Allt är möjligt, bara tid o pengar finns tycker det ser ut som ett trevligt objekt att inreda till sommarhus.
Vad är takhöjden mätt från betonggolvet? Ser lågt ut och förmodligen begränsar det alternativen för golvet en del.
Haha, så är det. Tid har vi gott om och pappa går i pension till sommaren och är sugen på att hugga in.

Du har rätt i att det inte är högt i tak, cirka 2 m är det från betonggolv till innertak idag. Vi tänkte dock ha öppet upp i nock i denna del och sedan ha sovloft över den halva där vi behåller grovförrådet. Tar vi bort innertaket och bara låter bjälkarna vara kvar på denna del är det 2270 mm från betonggolv till bjälkarna. Så det ger oss utrymme att bygga cirka 200 mm golv, upp till 300 mm om det verkligen behövs. Min längste kompis är 197 cm lång. ;)
 
Totte_S
Personligen hade jag satsat på att isolera, äevn om det bara blir 100-150 mm i golvet, framförallt för att det blir bättre klimat även om ni kallställer eftersom temp svängningarna går långsammare och då blir det mindre problem med kondenserad fukt. Även möjligt att ha lite underhållsvärme. Betongsockeln är ju ett klart störande moment vid isolering, ni tappar golv yta där.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Personligen hade jag satsat på att isolera, äevn om det bara blir 100-150 mm i golvet, framförallt för att det blir bättre klimat även om ni kallställer eftersom temp svängningarna går långsammare och då blir det mindre problem med kondenserad fukt. Även möjligt att ha lite underhållsvärme. Betongsockeln är ju ett klart störande moment vid isolering, ni tappar golv yta där.
Ja, att isolera golvet är nog en bra idé. Vilka skikt skulle du då ha på golvet? Fuktspärr, reglar och isolering, plankgolv?

Betongsockeln är dum.. Men den förlorade golvytan gör inte så mycket för oss. Hur många mm bygger en lagom isolerad innervägg? Det är väl inte så farligt mycket?

Här kommer en riktigt nybörjarfråga också.. Bör vi börja med med att bygga golvet eller innerväggarna först?
 
Totte_S
Byggteknik ska nog inte jag ge för definitiva råd om, men jag hade inte använt plast någonstans. Sedan hade jag reglat upp ett bjälklag på plastdistanser/ kilar för att få det plant och plats för isolering. Plankgolv hade jag absolut lagt. Ett billigt tjockt. Slipat och oljat. Vindskydd/luftspalt i tak o vägg kan man göra genom att spika distansläkt på reglar och talstolar och sedan använda board (masonit) som vindskydd. Därefter isolering och inre beklädnad. Jag gillar trä så jag hade satt panel överallt invändigt. Råspont i taket och hyvlad eller finsågad panel på väggarna.
I ett kallställt hus är det fiffigt att inte göra så krångliga lösningar med konstiga material. Diffusionsöppet, och material som kan hantera lite förhöjd fukthalt utan att förstöras (som gips tex, som inte tål fukt så bra).

Om taket är tätt så börja med golvet...
 
Totte_S Totte_S skrev:
Byggteknik ska nog inte jag ge för definitiva råd om, men jag hade inte använt plast någonstans. Sedan hade jag reglat upp ett bjälklag på plastdistanser/ kilar för att få det plant och plats för isolering. Plankgolv hade jag absolut lagt. Ett billigt tjockt. Slipat och oljat. Vindskydd/luftspalt i tak o vägg kan man göra genom att spika distansläkt på reglar och talstolar och sedan använda board (masonit) som vindskydd. Därefter isolering och inre beklädnad. Jag gillar trä så jag hade satt panel överallt invändigt. Råspont i taket och hyvlad eller finsågad panel på väggarna.
I ett kallställt hus är det fiffigt att inte göra så krångliga lösningar med konstiga material. Diffusionsöppet, och material som kan hantera lite förhöjd fukthalt utan att förstöras (som gips tex, som inte tål fukt så bra).

Om taket är tätt så börja med golvet...
Tack så mycket för bra input. Jag lär mig mycket.

Bör trä verkligen ligga direkt mot betongen? Tänker på fukt som kan vandra upp. Eller plastdistanserna skulle motverka det?

Min första tanke med taket var att ta bort det befintliga plåttaket och bygga helt nytt på befintliga takstolar. Sedan ny plåt på det. Men diffusionsöppet verkar intressant. Då skulle jag kunna bygga på det på takstolarna inifrån. Jag ska läsa på mer om en diffusionsöppen takkonstruktion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.