Vi fick uppsågat vårt nyfällda päronträd för drygt ett år sen. Sen dess legat ströat med spännband under carporten. 40-55 mm tjocka, 35-40 cm breda kanske.
Ett tag sen jag kollade fukthalten, men ser det bra ut tänkte jag att man skulle planhyvla ett par plank i vinter och bygga soffbord eller nåt.

De är barkade, men med "live edge", och tanken är att plan/rikthyvla, kapa kanterna utom de yttre och limma ihop till lämplig bredd.

Är det plan-, rikt-, eller plan/rikthyvel som gäller?

Borde det inte räcka att köra de planhyvlade planken i bordssågen, eller duger inte den snittytan man får?
 
Microkatten
Två plana ytor med 90 graders vinkel emellan är grunden, och detta gör du t.ex. med en rikthyvelmaskin. Den andra bredsidan riktas t.ex. med en planhyvelmaskin och sista kanten med en bordssåg. Med planhyveln får du också rätt tjocklek på virket och med bordssågen (t.ex.) rätt bredd och längd.

Riktar du inte först blir antagligen dina möbler sneda och vinda.

Det finns många olika sätt att rikthyvla, med en rikthyvelmaskin, handhyvlar, jig för fräs eller bordssåg, osv. Finns massor av exempel på Youtube, så hur du gör beror på vad du har/vill skaffa för maskiner/verktyg. Själv kantar jag oftast virke med sänksåg på skena, rikthyvlar två sidor med handhyvlar, riktar andra bredsidan med en liten planhyvelmaskin inkl tjocklek, riktar sista kanten med bordssåg och dimensionerar längd/bredd med sänk- och bordssåg.

Snittytan i bordssåg duger bra (med rätt klinga), men virket måste som sagt riktas innan planhyvling.

Var det svar på dina frågor, eller bara svammel? :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Har ju en mindre bordssåg, Dewalt dw745, och och TS55 sänksåg. Verkar lite tidsödande att handhyvla dock, och har knappast det handlaget som krävs att hyvla såna ytor.

Kanske det räcker att hyra en mindre planhyvel då, för en dag, köra igenom alla plank så man har hyvlade ytor, och bara såga kanterna sen allteftersom man behöver? Eller troligen bättre att hyvla precis innan man ska använda istället, då virket lär fortsätta slå sig vid längre förvaring?
 
Tror du ska förvara dom inne några månader om du har möjlighet innan du börjar hyvla. Gärna fixerade så dom inte kan slå sig.

Man kommer inte ner till några 8-10% utomhus oavsett hur länge dom ligger.

Har varit med flera ggr där jag fått förfrågan om att bygga något från plank som legat på en loge eller liknande. Ibland över 20 år. Vad händer efter en vecka i snickeriet.... Banan.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Microkatten
Ett alternativ kan ju vara att du kantar och grovdimensionerar (längd, bredd) virket till t.ex. ett bord och sedan ber ett snickeri/kompis/skola att rikta och planhyvla bitarna. Det tar inte många minuter att köra igenom några bitar i en ordentlig rikt- och planhyvel, och ett vänligt snickeri kanske inte tar så mycket för tjänsten?

Om man inte riktar så brukar t.ex. bananformer och vridningar i virket inte försvinna när man bara planhyvlar. Och som @katos säger, virket bör vara möbeltorrt och förvarat inomhus en tid innan.
 
  • Gilla
fatsug och 1 till
  • Laddar…
Och hyvla inte allt, bara det du behöver för det har en tendens att fortsätta vrida sig.

Protte
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Låter bra, då kapar jag o kantar/klyver det jag behöver, tar in o låter torka till senvåren/sommaren när jag riktar/hyvlar innan fogningen. Har en källare som är lite svalare än i boutrymmet, kanske får mellanlanda där nån månad först.
 
Grovkapa längden, risken finns att du får ändsprickor, ändarna torkar fortare än mitt på.
Köpt dyrt virke kan vara målat på ändträ för att det inte ska tvärtorka.
Varför mellanlanda, in under soffan med det.

Protte
 
Jag limförseglade ändarna direkt efter att vi sågat upp stocken iofs, men visst, vissa plank har ju spruckit ändå under året som gått, risk att det fortsätter inomhus förstås, så är nog smart att inte kapa längden utan marginal innan torkning inne.

Får se vad frun tycker om torkning i vardagsrummet :D
 
Om du har en liten planhyvel (typ Makita 2012NB eller liknande) så kan du också rikta med den. Bygg först en liten vagga/släde och sedan kilar du upp plankan så att den ligger stabilt utan att vicka. Då kan du köra den genom planhyveln som då riktar plankan. När den är riktad så kör den den andra sidan som vanligt.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Jag gjorde just detta igår. Smältlimmade fast en plan spillbit på en motorsågad ekbit som sen skickades in i planhyveln. Gick hur fint som helst.
En brun ekbit fastlimmad med smältlim på en plan träspillbit förberedd för planhyvling i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Fuktigheten i ditt virke ligger nog runt 16% nu om jag får gissa. Du behöver ner under 10%, gärna 7%. Det kommer ta ett antal månader att uppnå om du förvarar det inomhus nu under vintern. Kan du dessutom sätta en fläkt riktad mot det så går det ännu fortare.

När virket är så pass torrt redan så finns ingen risk i att det går för fort, det är i början det är känsligare.

I övrigt så håller jag med vad som skrivits ovan. Du behöver rikta 2 sidor och sedan planhyvla de övriga 2 (alternativ bordssågen på den sista kortsidan). Det går att rikta med en planhyvel och ska du bara göra det en gång så funkar det som visats ovan, men i längden är det riktigt bökigt.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Inte kommit mig för förrän än nu. 18% fuktighet fortfarande. Då har päron-virket legat under carporten från september 2018 till januari 2020. Väldigt varm vinter förklarar ev att det inte torkat mer.

Om jag tar in det nu (2 eller tre längder) och lägger det på golvet i nåt utrymme, antar jag att jag inte behöver spänna det längre (har ju legat 17 månader i spännband sen kapning).

Också blivit lite grånat av smuts och säkert lite ytligt svartmögel. Borsta och slipa lätt bara? Vill ju inte ha in det inomhus liksom.
 
A Alko skrev:
Inte kommit mig för förrän än nu. 18% fuktighet fortfarande. Då har päron-virket legat under carporten från september 2018 till januari 2020. Väldigt varm vinter förklarar ev att det inte torkat mer.

Om jag tar in det nu (2 eller tre längder) och lägger det på golvet i nåt utrymme, antar jag att jag inte behöver spänna det längre (har ju legat 17 månader i spännband sen kapning).

Också blivit lite grånat av smuts och säkert lite ytligt svartmögel. Borsta och slipa lätt bara? Vill ju inte ha in det inomhus liksom.
Min ringa erfarenhet av pärontorkning (tot en stock) är jag hade haft det fortsatt i spänn sista torkningsbiten också.
Bara borsta eller slipa bort det värsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.