Jag har en Polar L/V på 10,4 KW, tror den heter Polar 03.
3-4 år gammal.

Den har från start blivit rejält nedisad vilket inte kan vara normalt men jag tog inte tag i problemet i tid så Polarheat vägrar hjälpa mig.

BiLderna nedan är från idag, när det varit ett par minusgrader i Göteborg endast ett par dagar, och redan ser det ut som värsta formen av nedisning.

På andra bilden ser man med lite god vilja att slingorna är helt vita/nedisade (bakom fläkten). Och på tredje bilden ser ni hur det är på baksidan.

Detta i kombo med error 08, det vill säga "Lågtrycksskydd kompressor".
Förra vintern när Polarheat åtminstone svarade på mina frågor så skrev han att det nog var ett gasläckage och fyllde enligt honom själv på den åt mig.

Men nu är det samma sak igen.
Jag vet inte om nedisning och fel på lågtrycksskyddet är samma problem eller två olika, men det senare medför att pumpen inte fungerar alls.

Någon som kan ge lite tips på vad som troligen orsaker det här, och vad jag borde göra åt det?

Tack på förhand.



Utomhusdel av Polar L/V värmepump med synliga spår av nedisning och rostfläckar vid foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt till värmepump med synliga tecken av nedisning och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedisad ytterdel av värmepump med isformationer längs flänsen och rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De ultrabilliga värmepumparna från InVest, Trendimport, Polarheat. Eviheat. Norrlandsimporten och Baxi Bonus Air brukar väl oftast inte hålla längre än två år. Fylla ny kylmedia kommer inte att gå heller då Miljöpartiet 4% sett till att få ett förbud mot att fylla pumpar med de äldre kylmedia. Ingen mening kosta på. Byta till annan godkänd kylmedia är tokdyrt och läckan finns ju kvar
 
Tack för svar.
Frågan är väl om det verkligen är en läcka, och om detta i sin tur orsaker all denna nedisning? Eller om det är ngt annat fel?
 
Du har mest troligt för lite soppa i maskinen, eller en trasig/dålig exp ventil
 
A
Med tanke på ålder och Tillverkare skulle jag kolla givarna i utedelen.
Ibland går dessa uddapumpar att köra på kyla. Gårdet så se om isen /snön försvinner helt eller delvis.
 
electroluxaren skrev:
Med tanke på ålder och Tillverkare skulle jag kolla givarna i utedelen.
Ibland går dessa uddapumpar att köra på kyla. Gårdet så se om isen /snön försvinner helt eller delvis.
Den har ingen kylfunktion, men vill minnas att det ska gå att köra manuell avisning.
Du tänker att man då upptäcker om det är "givaren för avisning" som krånglar, eller om det är själva funktionen att avisa som är trasig?
 
Avfrostningen styrs av tempdiffen mellan 2 givare. Det kan vara värt att byta dessa innan du skrotar, de kostar inte många kronor. Fråga din leverantör snällt så kan du säkert få dem i posten utan kostnad. Är det konstaterad läcka så ska du nog börja med att kontakta ditt föräkringsbolag, det kan inte bli så mycket åldersavdrag. Köp sedan en pump med ett servicenätverk runt din ort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.