Det finns lösningar på golvvärme. Somliga lägger in det trots bristfällig isolering. Andra bilar upp golvet och gjuter ett nytt med ordentlig isolering. Ytterligare andra lägger tunt med isolering ovanpå befintligt golv. Något du skall räkna med är att det under alla omständigheter går åt mer energi för att värma med golvvärme än med radiatorer. I vissa fall med mycket väl isolerade hus kan det kompenseras av att värmepumpen får bättre värmefaktor med golvvärmen. Men det är knappast fallet med ett 70-talshus.

Ett annat problem som det brukar skrivas om är problem med fukt som kan uppstå om man värmer en helt oisolerad platta. Men om huset är från 70-talet. Är det inte i alla fall lite isolering i plattan?
 
Här är ritningen på grundläggningen vad jag kan tolka så är det 100-150 mm grus under betongen?

A Avemo skrev:
Det finns lösningar på golvvärme. Somliga lägger in det trots bristfällig isolering. Andra bilar upp golvet och gjuter ett nytt med ordentlig isolering. Ytterligare andra lägger tunt med isolering ovanpå befintligt golv. Något du skall räkna med är att det under alla omständigheter går åt mer energi för att värma med golvvärme än med radiatorer. I vissa fall med mycket väl isolerade hus kan det kompenseras av att värmepumpen får bättre värmefaktor med golvvärmen. Men det är knappast fallet med ett 70-talshus.

Ett annat problem som det brukar skrivas om är problem med fukt som kan uppstå om man värmer en helt oisolerad platta. Men om huset är från 70-talet. Är det inte i alla fall lite isolering i plattan?
 
Ser ut som att det är typ 50mm isolering mellan grus och platta.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ser ut som att det är typ 50mm isolering mellan grus och platta.
Ahh det där med "vågor" ritat i...
Hmm jag hade inga ritningar till mitt förra hus som ni märker =)
Känns som jag köpt ett sprillans nytt hus när man kunde få så fräcka saker som ritningar!
 
Det står på ritningen "Värmekabel 10W/m". Jag har ingen egen erfarenhet. Men det har skrivits ibland tidigare om detta i forumet. Ibland finns en värmekabel runt huset med syftet att göra golven mindre kalla längs ytterväggarna. Om det är något som sitter där och fortfarande fungerar kanske du har lite besparingspotential i att stänga av den i alla fall på sommaren.
 
Såg att det stod något om värmekabel vid proppskåpet också, var någon brytare där om jag inte minns helt fel sedan visningen.
Jag hittade produkten PS Kanalen när jag har spekulerat runt på nätet i detta ärende.
https://docplayer.se/115948121-Ps-kanalen.html

Jag funderar starkt på en medelväg där jag dels kan komma lite billigare undan och med lite lagom mycket jobb då jag slipper fälla in allt. Visst det kanske är lite kontorskänsla med kanalen. Men det borde inte vara några problem att dra pex i den va? sen kan man ju då ner med riktiga rör bakom gardiner osv.

Ingen direkt nackdel att kunna stoppa nätverkskabel mm i den heller.

A Avemo skrev:
Det står på ritningen "Värmekabel 10W/m". Jag har ingen egen erfarenhet. Men det har skrivits ibland tidigare om detta i forumet. Ibland finns en värmekabel runt huset med syftet att göra golven mindre kalla längs ytterväggarna. Om det är något som sitter där och fortfarande fungerar kanske du har lite besparingspotential i att stänga av den i alla fall på sommaren.
 
När det gäller kanalsystem måste man tänka på att kanalen inte får vara fulare än det man vill dölja. Jag brukar vistas en del i ett hus där det drogs in el 1976. När elen drogs in tänkte man kabelkanaler. I stället för en eller två kulo klamrade längs golvsocklarna är det en ful, bred och plastig kabelkanal som rymmer tre EKK. Fulare installation får man leta efter och på senare tid har jag lagt en del jobb på att byta ut en annars fullt fungerande installation för att slippa de fula kabelkanalerna.

Det är säkert inga problem med att använda kanalsystemet du visar. Men jag tror att det blir mycket fulare och kanske dyrare än att dra kopparrör som man sedan målar strax över golvet.
 
Nu spekulerar jag lite igen, förlåt att jag aldrig lämnar er ifred :) Vi får hoppas på inflytt snart så jag inte kan hålla på att skriva här hela tiden!

Golvvärme:
Visst lite dyrare att värma än med radiatorer, men det sägs ju att man upplever livet som lite varmare när man slipper frysa om fötterna.
Jag tittar på LK EPS 16 och som jag fattar det hela skulle påbyggnaden bli ungefär 30 mm.
Är det rådigt att lägga ett sånt system på en platta som min 100mm betong och 50mm isolering eller ber man om problem då?
Faktiskt är det en rätt lämplig åtgärd känns det som. Golven är inte de senaste parketten i vardagsrummet skulle väl gå att rädda med slipning men jag är inte säker på att vi skall ha parkett ändå, vi har en liten tazmansk djävul som husdjur och hon far runt som en odåga.
Badrummet hade besiktningsmannen anmärkning på att det var bomljud vid golvbrunnen å jag såg att det saknades fog vid plattorna där. Besiktningsmannen rekommenderade Duschkabin tills nästa badrumsrenovering.

En vettig lösning kanske är golvvärme och nya golv i hela nedervåningen.
Kan man lösa det i köket på något bra sätt eller skall man åka till IKEA å hämta ett nytt kök också?
 
Vill du dra in vattenburet och skaffa bergvärme så ska du göra det. Det höjer komforten och är ett enkelt system att sköta. Om det däremot handlar om att sänka förbrukningen och spara pengar på sikt så kan du glömma det. Det finns inte på kartan att du nånsin skulle spara in investeringskostnaden för bergvärme+konvertering till vattenburet i ett hus med endast 17000kWh direktelsförbrukning. I den bästa av världar kan du sänka årsförbrukningen till 10000kWh och då kan du kanske ha sparat in investeringskostnaden tills dina barnbarn ska flytta till ålderdomshemmet.
 
Avemo så ditt förslag är en luft/luft pump? Och polettmaskin i duschen till barnen :rofl:

A Avemo skrev:
Här kan man läsa lite om golvvärme:
[länk]
Utgångspunkten i trådstarten var att du tyckte det var hög värmekostnad. Då verkar det inte helt logiskt att vidta en åtgärd som kommer att öka värmekostnaden. Men det är du som avgör.
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
Det är ju i slutändan du som måste svara på vad vill du åstadkomma och vad är det värt. Liten insats för att minska värmekostnaden om man är beredd att offra lite komfort är absolut en luft luftvärmepump. Med ett vattenburet system kan du få en större minskning av värmekostnaden och en bättre komfort. Men till ett helt annat pris. Med golvvärme kan du få ännu bättre komfort men inte lika stor minskning av värmekostnaden som med vattenburna radiatorer till värmepumpen. Jag är precis som Finndjävel tveksam till om du på en rimlig tid kan gå ekonomiskt med vinst på att dra i ett vattenburet system. Men det finns ju fler aspekter.
 
Har du hund rom springer runt mycket är marmoleum ett trevligt golv ;)
 
Springer runt, ja de va ju dagens underdrift... vi har typ bucklor i elementen sen hon va valp... full speed och det tog väl ett år för henne å fatta att hundens tassar inte har 100 grepp på golven i lägenheten... så roligt vi hade det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.