Hej!

Håller på att dra ethernet till garaget. Behöver därför borra i en yttervägg. Vill göra så lite skada i fuktspärren som möjligt.

Har planera följande tillvägagångssätt:
  1. Borra upp 72 mm hål för dosa genom gips/osb
  2. Peta upp installationskiktet
  3. Göra ett minimalt hål i fuktspärren, är rädd för att ett borr kan ta tag i fuktspärren och göra en stor skada.
  4. Borra genom isoleringen.
  5. Peta in VP-rör
  6. Dra igenom ethernetkabel genom VP-rör.
  7. Täta med akrylfog inifrån (mot fuktspärren)
  8. Dra kabel genom flexslang genom luftspalten som sedan får gå genom nedgrävd PEM-slang.

Låter detta bra?
Har jag glömt något?
Misstag att undvika?

Handritad skiss av installationsprocess för ethernetkabel genom en vägg med markerade skikt och VP-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand :D
 
jag skulle borra minsta möjliga hål och dra genom kabeln utan VPrör.
Genom spärren och isoleringen trycker och vickar du på borren.
Sedan har du ett hål på borren där du knyter fast kabeln och drar genom.

Protte
 
  • Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
Ja, det kanske är en bättre lösning. Antar att jag borde klara mig med en ethernetkabel. Tack
 
Ska du ha flera uppkopplade prylar i garaget så sätt en switch där.
Protte
 
  • Gilla
erikfrankster
  • Laddar…
Jag hade kört med en sån där mojäng som går över elnätet, om du nu inte ska ha en server eller liknande i garaget.
 
Det är tyvärr olika proppskåp i hus och garage så powerlink fungerar inte så bra
 
E erikfrankster skrev:
Det är tyvärr olika proppskåp i hus och garage så powerlink fungerar inte så bra
Var inte så säker på det. Matas undercentralen i garaget direkt från husets central borde det gå bra. Annars brukar man säga att inom samma transformatorstation fungerar det med HomePlug. Jag hade nog chansar och provat först, enheterna är idag rätt billiga.
 
Gör det rätt som du tänker och dra riktig nätverkskabel, helst utomhustypad så klart. Det ger dig den mest stabila lösningen.

Homeplug/powerlink är enligt min åsikt mest ett elände som krånglar förr eller senare.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.