Hej,

Var uppe för att kolla vinden nu på förmiddagen. Har dröjt lite för länge med detta. Upptäckte nu kondens på flera spikar som sticker ut ur sponten. Samt att ett rör som jag antar är för ventilation var fuktigt och träet närmast mörkt.
Kände på sponten och den känns möjigen fuktig, har svårt att avgöra om det bara är kyla eller fukt, typ överallt.
Har vad jag tror är lite vitmögel på sina ställen, kanske på runt fem ställen som jag såg vid snabb koll. En kille från Anticimex som var här för tre år sen sa att det var normalt o jag tror inte det blivit mer. Oisolerad vind från -56, bytte takpapp o pannor när vi köpte kåken för tre år sen.
Jag funderar på om vindsluckan är boven i dramat. Den har ingen tätningslist och man kan liksom inte dra igen den ordentligt, den lämnar ca 5 mm springa i ena kanten.
Bifogar några bilder. Kan jag åtgärda luckan och i så fall hur? Måste jag sätta tätningslist eller räcker det med att skruva i handtag eller knopp så att jag får ner luckan hela vägen?
Den eventuella fuktskadade biten runt röret, kan det torka ut bara eller ska en snickare komma o kolla?
Är mängden mögel skäl till oro? Vi ska sätta in en fläkt på badrummet som är 1,5 meter från luckan, om det kan dra ner mögel eller så...I tre hörn var det rätt tjockt av nåt vitt som ser ut som spindelväv, fixade inte att ta mig fram till det för att kolla nära men i ett satt det en stor spindel så hoppas det är spindelnät. Försökte fota det också.
Tacksam för hjälp förstås.
 
  • Vind med synliga spikar och kondens, träyta med mörka fläckar och potentiell mögelbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träspont och kondens på spikar samt mörkfärgat trä nära ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på en spik som sticker ut ur trävägg med synliga fuktmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på en spik och fuktigt trä på vinden, vilket tyder på möjlig fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på spikar i takspont och möjlig fuktskada nära ventilationsrör på oisolerad vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens och möjlig mögelbildning runt en vitmålad trätakfot och väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en liten läcka eller kondens vid stället där du har svart fuktigt kring röret!!
Där bör du isolera avluftningsröret och sätta en gummi manschett så att vatten stannar utanför taktäckningen

När det gäller vitmöglet bör du använda lämplig behandling samt som du säger sätta silikonlist i vindsluckan!
 
B byggarätt skrev:
Du har en liten läcka eller kondens vid stället där du har svart fuktigt kring röret!!
Där bör du isolera avluftningsröret och sätta en gummi manschett så att vatten stannar utanför taktäckningen

När det gäller vitmöglet bör du använda lämplig behandling samt som du säger sätta silikonlist i vindsluckan![]

Stort tack för svar!

Jag är mycket oerfaren så har flera följdfrågor. Sätta isolering runt röret, hur gör man det? Fäster med gaffatejp? Nån speciell sorts isolering? Hela röret? Är det speciella manschetter för ändamålet? Speciell tätningslist för vindsluckor eller är det samma som fönster?
 
  • Gilla
trinehansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.