Nu blev det nog lite för mycket för alla så nedanstående beslut togs senare.


Utskrifter från ärende 2017-003473 Hej!

När vi nu tittat närmare på er förfrågan om vad bygglovet beviljat 2017-11-24 gäller, så ser vi att bygglovet omfattar hela fastigheten (). Bygglovet ger alltså fastighetsföreningen rätten att uppföra balkonginglasningar på den nämnda fastigheten i sin helhet.

Ytterligare ansökningshandlingar behövs inte för det planerade projekten (inglasningarna) och ärendet kommer inte att skickas vidare för att få ett beslut i byggnadsnämnden.

Återkom gärna vid eventuella följdfrågor!

Med vänlig hälsning



Och därmed fick Brf rätt att glasa in ett stort antal balkonger till bygglovskostnaden för en balkong.

Jag har god insyn i bygglovshanteringen i ett annat län i en känslig miljö med gammal bebyggelse och ser hur byggloven utfaller. Där ser man mycket konstigheter.

Något som är riktigt knepigt är strandskydd och dispanser för sådant. Trafikverket och elbolagen gräver ofta där de egentligen borde ha tillstånd. Sådant krävs även vid mindre bäckar.
Talade med en byggare som berättade om bygglov för sjöbod. När de äntligen fått bygglov av kommunen så talar kommunen om artt de måste söka strandskyddsdispans--eller rätt till vattenverksamhet kanske det kallas. Vid kontakt med länsstyrelsen meddelas att handläggningstiden är 6 månader. Men man meddelar också att om inte byggaren fått något besked inom 2 månader kan de börje bygga.
 
Ganska underligt att det skall behövas några större utredningar om bygglov (förutom markskillnader) när färdiga hus eller garage väljs ur en katalog. Ungefär som att varje gång en kund köper en ny bil så skall det göras en utredning om säkerhet/utsläpp etc.
Undrar på varför vi har bostadsbrist de skyldiga till detta är maktfullkomliga kommunala tjänstemän/kvinnor.
 
Å åk-lagarn skrev:
Ganska underligt att det skall behövas några större utredningar om bygglov (förutom markskillnader) när färdiga hus eller garage väljs ur en katalog. Ungefär som att varje gång en kund köper en ny bil så skall det göras en utredning om säkerhet/utsläpp etc.
Undrar på varför vi har bostadsbrist de skyldiga till detta är maktfullkomliga kommunala tjänstemän/kvinnor.
Kataloghus är ibland de som tar mest tid att granska och är mest problematiska att få justerade så de följer en detaljplan, eftersom de just är massproducerade och inte anpassade till något.
Normalfallet idag skulle jag säga är att folk först väljer sitt drömhus och sedan köper tomten utan att reflektera om huset passar in där eller följer bestämmelserna. Och sen måste tjänstepersonen förklara hur PBL funkar och varför det inte är rimligt att fylla upp 3 m på en sluttande tomt för att personen vill ha plan gräsmatta framför sitt enplanshus i sluttning. Alternativt varför det är rimligare att byta hustyp än att spränga bort ett berg som inte passar in i husbyggarens visionsbild. Det är sånt som tar tid för handläggarna.
En villa ritad av en kunnig person som anpassats efter tomtens förutsättningar kan få bygglov på 1-2 veckor, det är de ständiga diskussionerna om avvikelser och anpassningar som äter upp tid.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Om det är godkänt i en kommun är det bara paragraf rytteri att inte godkänna i nästa. Generella regler för max nockhöjd borde gälla så att man vet vad som gäller och det blir enklare för hustillverkare och givetvis för de som bygger lösvikeshus!

Det skylls på att politikerna bestämmer reglerna men det görs oftast på underlag av de som sedan tolkar reglerna på eget vis.
Det finns ju faktiskt bra handläggare .
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Man kan undra om timdebiteringarna i tid ökar när det byggs mindre? Vad tror Ni? Kan man tänka sig att tjänstehjonen tar mera tid på sig för att inte bli bortrationaliserade i en sämre byggkonjunktur?

Kostnadsutvecklingen är ju riktigt ögonbrynshöjande.
 
N Nils2018 skrev:
Nu blev det nog lite för mycket för alla så nedanstående beslut togs senare.


Utskrifter från ärende 2017-003473 Hej!

När vi nu tittat närmare på er förfrågan om vad bygglovet beviljat 2017-11-24 gäller, så ser vi att bygglovet omfattar hela fastigheten (). Bygglovet ger alltså fastighetsföreningen rätten att uppföra balkonginglasningar på den nämnda fastigheten i sin helhet.

Ytterligare ansökningshandlingar behövs inte för det planerade projekten (inglasningarna) och ärendet kommer inte att skickas vidare för att få ett beslut i byggnadsnämnden.

Återkom gärna vid eventuella följdfrågor!

Med vänlig hälsning



Och därmed fick Brf rätt att glasa in ett stort antal balkonger till bygglovskostnaden för en balkong.

Jag har god insyn i bygglovshanteringen i ett annat län i en känslig miljö med gammal bebyggelse och ser hur byggloven utfaller. Där ser man mycket konstigheter.

Något som är riktigt knepigt är strandskydd och dispanser för sådant. Trafikverket och elbolagen gräver ofta där de egentligen borde ha tillstånd. Sådant krävs även vid mindre bäckar.
Talade med en byggare som berättade om bygglov för sjöbod. När de äntligen fått bygglov av kommunen så talar kommunen om artt de måste söka strandskyddsdispans--eller rätt till vattenverksamhet kanske det kallas. Vid kontakt med länsstyrelsen meddelas att handläggningstiden är 6 månader. Men man meddelar också att om inte byggaren fått något besked inom 2 månader kan de börje bygga.
Strandskyddsdispens och vattenverksamhet är två skilda saker. Dispens från strandskyddet söker du hos kommunen där byggnadsnämnden tar beslut efter granskning. Detta gäller byggnationer innanför strandskyddslinjen som varierar mellan 100-300 m från vattnet. Detta beslut ska sedan godkännas av länsstyrelsen innan det vinner laga kraft. LS kan upphäva kommunens tidigare beslut. LS handläggningstid är ca en månad (i Östergötland). Vattenverksamhet sökes direkt hos LS och det tillståndet krävs om du ska göra åtgärder som kan störa livet i vattnet, växter, djur etc. Handläggningstiden för detta vet jag inte. Strandskyddsdispens och bygglov kan man söka parallellt, de granskas mot två olika lagstiftningar, Miljöbalken resp. Plan- och bygglagen. Du kan i princip få bygglov beviljat och sedan avslag på strandskyddsdispensen. Därför är det klokast att söka dispensen först och bygglov sedan, men då tar processen längre tid.
 
N Nils2018 skrev:
Man kan undra om timdebiteringarna i tid ökar när det byggs mindre? Vad tror Ni? Kan man tänka sig att tjänstehjonen tar mera tid på sig för att inte bli bortrationaliserade i en sämre byggkonjunktur?

Kommunen timdebiterar endast i fåtal ärenden. Om någon t ex vill göra en mindre ändring av ett tidigare givet bygglov, tas inte full avgift ut igen. Då stora delar av utredningen gjorts tidigare och handläggningen går snabbt är det orimligt att ta fullt pris en gång till utan då debiteras sökanden en timtaxa.
I övrigt används denna formel för uträkning av bygglovstaxan;

mPBBxOFx(HF1xHF2)xN

Om någon orkar läsa finns förklaringen till de olika parametrarna här;
[länk]



Kostnadsutvecklingen är ju riktigt ögonbrynshöjande.
N Nils2018 skrev:
Man kan undra om timdebiteringarna i tid ökar när det byggs mindre? Vad tror Ni? Kan man tänka sig att tjänstehjonen tar mera tid på sig för att inte bli bortrationaliserade i en sämre byggkonjunktur?

Kostnadsutvecklingen är ju riktigt ögonbrynshöjande.
E eemeliie skrev:
Kataloghus är ibland de som tar mest tid att granska och är mest problematiska att få justerade så de följer en detaljplan, eftersom de just är massproducerade och inte anpassade till något.
Normalfallet idag skulle jag säga är att folk först väljer sitt drömhus och sedan köper tomten utan att reflektera om huset passar in där eller följer bestämmelserna. Och sen måste tjänstepersonen förklara hur PBL funkar och varför det inte är rimligt att fylla upp 3 m på en sluttande tomt för att personen vill ha plan gräsmatta framför sitt enplanshus i sluttning. Alternativt varför det är rimligare att byta hustyp än att spränga bort ett berg som inte passar in i husbyggarens visionsbild. Det är sånt som tar tid för handläggarna.
En villa ritad av en kunnig person som anpassats efter tomtens förutsättningar kan få bygglov på 1-2 veckor, det är de ständiga diskussionerna om avvikelser och anpassningar som äter upp tid.
Håller med dig till fullo eemelii
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Man kan undra om timdebiteringarna i tid ökar när det byggs mindre? Vad tror Ni? Kan man tänka sig att tjänstehjonen tar mera tid på sig för att inte bli bortrationaliserade i en sämre byggkonjunktur?

Kostnadsutvecklingen är ju riktigt ögonbrynshöjande.
Kommunen timdebiterar endast i fåtal ärenden. Om någon t ex vill göra en mindre ändring av ett tidigare givet bygglov, tas inte full avgift ut igen. Då stora delar av utredningen gjorts tidigare och handläggningen går snabbt är det orimligt att ta fullt pris en gång till utan då debiteras sökanden en timtaxa.
I övrigt används denna formel för uträkning av bygglovstaxan;

mPBBxOFx(HF1xHF2)xN

Om någon orkar läsa finns förklaringen till de olika parametrarna här;
https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-620-0.pdf
 
M MetteKson skrev:
I vår kommun är vi valt att inte ha några kostnadsexempel på hemsidan, eftersom det är omöjligt att i förväg veta vad slutpriset för bygglovet blir. Folk tittar på prisexempel och blir sura när de får betala mer. Det är många parametrar inräknade i taxan.
Hade ni varit ett företag hade ni inte fått några kunder. Att uppskatta priser, och sedan höra av sig om det uppskattade priser ändras, är ju ingen omöjlighet. Alla företag i Sverige fungerar ju så.

Och just för att kommuner inte fungerar som företag (utan ger en sämre service trots att de "ägs" av sina kunder), så misslyckad de också med upphandlingar etc.

Tycker du att det känns orimligt att höra av sig om det tex visar sig att något i ansökan kräver en granngehöran (som den sökande kanske inte förväntade sig) och varna innan man påbörjar ett 10 kkr extra jobb?

Är det rimligt att man som sökande ska åtar sig att betala en helt okänd summa pengar? Från någon som man är tvingad att anlita?

Det är ju inte så att man kan få någon offert heller. Vill man bygga är detta helt omöjligt att kalkylera på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kommunen timdebiterar endast i fåtal ärenden. Om någon t ex vill göra en mindre ändring av ett tidigare givet bygglov, tas inte full avgift ut igen. Då stora delar av utredningen gjorts tidigare och handläggningen går snabbt är det orimligt att ta fullt pris en gång till utan då debiteras sökanden en timtaxa
M MetteKson skrev:
Kommunen timdebiterar endast i fåtal ärenden. Om någon t ex vill göra en mindre ändring av ett tidigare givet bygglov, tas inte full avgift ut igen. Då stora delar av utredningen gjorts tidigare och handläggningen går snabbt är det orimligt att ta fullt pris en gång till utan då debiteras sökanden en timtaxa.
I övrigt används denna formel för uträkning av bygglovstaxan;

mPBBxOFx(HF1xHF2)xN

Om någon orkar läsa finns förklaringen till de olika parametrarna här;
[länk]
I övrigt används denna formel för uträkning av bygglovstaxan;

mPBBxOFx(HF1xHF2)xN

Om någon orkar läsa finns förklaringen till de olika parametrarna här;
[länk]

Visst betala eller låt bli sann i DDR andra.
M MetteKson skrev:
Kommunen timdebiterar endast i fåtal ärenden. Om någon t ex vill göra en mindre ändring av ett tidigare givet bygglov, tas inte full avgift ut igen. Då stora delar av utredningen gjorts tidigare och handläggningen går snabbt är det orimligt att ta fullt pris en gång till utan då debiteras sökanden en timtaxa.
I övrigt används denna formel för uträkning av bygglovstaxan;

mPBBxOFx(HF1xHF2)xN

Om någon orkar läsa finns förklaringen till de olika parametrarna här;
[länk]
Ja ta betalt för exakt samma sak flera gånger om ,tjänstemannen kör bara fram en kopia på tidigare ärende och säger betala eller stick!
 
Redigerat:
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Är deras avgifter rimliga?
Nej.
 
M MetteKson skrev:
Strandskyddsdispens och vattenverksamhet är två skilda saker. Dispens från strandskyddet söker du hos kommunen där byggnadsnämnden tar beslut efter granskning. Detta gäller byggnationer innanför strandskyddslinjen som varierar mellan 100-300 m från vattnet. Detta beslut ska sedan godkännas av länsstyrelsen innan det vinner laga kraft. LS kan upphäva kommunens tidigare beslut. LS handläggningstid är ca en månad (i Östergötland). Vattenverksamhet sökes direkt hos LS och det tillståndet krävs om du ska göra åtgärder som kan störa livet i vattnet, växter, djur etc. Handläggningstiden för detta vet jag inte. Strandskyddsdispens och bygglov kan man söka parallellt, de granskas mot två olika lagstiftningar, Miljöbalken resp. Plan- och bygglagen. Du kan i princip få bygglov beviljat och sedan avslag på strandskyddsdispensen. Därför är det klokast att söka dispensen först och bygglov sedan, men då tar processen längre tid.
Man kan faktiskt begära att länsstyrelsen prövar både vattenverksamheten och strandskyddet samtidigt= ingen kommunal prövning. Men man måste be om det isf som sökande.
 
Å åk-lagarn skrev:
Visst betala eller låt bli sann i DDR andra.


Ja ta betalt för exakt samma sak flera gånger om ,tjänstemannen kör bara fram en kopia på tidigare ärende och säger betala eller stick!
Du verkar ha full koll på hur det går till på ett samhällsbyggnadskontoret. Vet du vad som ingår i en bygglovsarkitekt arbetsuppgifter?
 
Redigerat:
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hade ni varit ett företag hade ni inte fått några kunder. Att uppskatta priser, och sedan höra av sig om det uppskattade priser ändras, är ju ingen omöjlighet. Alla företag i Sverige fungerar ju så.

Och just för att kommuner inte fungerar som företag (utan ger en sämre service trots att de "ägs" av sina kunder), så misslyckad de också med upphandlingar etc.

Tycker du att det känns orimligt att höra av sig om det tex visar sig att något i ansökan kräver en granngehöran (som den sökande kanske inte förväntade sig) och varna innan man påbörjar ett 10 kkr extra jobb?

Är det rimligt att man som sökande ska åtar sig att betala en helt okänd summa pengar? Från någon som man är tvingad att anlita?

Det är ju inte så att man kan få någon offert heller. Vill man bygga är detta helt omöjligt att kalkylera på.
Nej, jag tycker inte det är orimligt att höra av sig om något i ett ärende inte stämmer med detaljplanen. Vilken kommun bor du i? Jag jobbar i en liten kommun och min erfarenhet är att handläggare och sökanden är närmare varandra där. Om något avviker från en detaljplan ringer jag upp sökanden och meddelar detta så har denne möjlighet att välja om de vill göra en ändring eller pröva det ändå, men att det kommer att ta längre tid och kosta mer (exakta summor går tyvärr inte att ge). Jag vet att i större kommuner sköter de kommunikationen via formella mail/brev och prövar det material/ritningar som är inlämnade. Dock kan jag nämna att sökande oftast inte villiga att (som du) ändra ansökan, de är låsta i sina tankar kring sina projekt, både i storlek och utseendemässigt. Det bästa är om sökanden bokar tid och kommer till kontoret (eller att man träffas på platsen för bygget) och diskuterar kring projektet för att komma fram till en bra lösning som passar sökanden, går att genomföra tekniskt och följer de lagar och bestämmelser som gäller. Att skapa en bra relation med den sökande gör processen smidigare och jobbet roligare (=mindre skäll från missnöjda husbyggare). Men jag måste säga att förvånansvärt många inte tar reda på vad som gäller för deras område när de köper en fastighet, de kollar i en huskatalog och bestämmer sig för en tvåvåningsvilla där det bara får byggas i ett plan. Klart det uppstår besvikelse. Det kan vara deras största affär men ibland verkar jag som om folk lägger ner mer tid på att kolla upp vad som gäller när de skaffar mobilabonnemang än när de ska bygga hus. Taxan för bygglov är hög, men enskilda handläggare har svårt att påverka detta, det är politiska beslut. Vettigt svar?
 
Redigerat:
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Kataloghus är ibland de som tar mest tid att granska och är mest problematiska att få justerade så de följer en detaljplan, eftersom de just är massproducerade och inte anpassade till något.
Normalfallet idag skulle jag säga är att folk först väljer sitt drömhus och sedan köper tomten utan att reflektera om huset passar in där eller följer bestämmelserna. Och sen måste tjänstepersonen förklara hur PBL funkar och varför det inte är rimligt att fylla upp 3 m på en sluttande tomt för att personen vill ha plan gräsmatta framför sitt enplanshus i sluttning. Alternativt varför det är rimligare att byta hustyp än att spränga bort ett berg som inte passar in i husbyggarens visionsbild. Det är sånt som tar tid för handläggarna.
En villa ritad av en kunnig person som anpassats efter tomtens förutsättningar kan få bygglov på 1-2 veckor, det är de ständiga diskussionerna om avvikelser och anpassningar som äter upp tid.

Håller med dig eemeliie. Husköp kan vara sökandes största affär, men ibland känns det som om de lägger ner mer möda på att kolla vilket telefonabonnemang som är bäst än när de söker information kring sitt byggprojekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.