Har en gran som växer i kanten av tomten, den är ganska ung ännu och har en fin julgransform. Jag undrar är det möjlligt att börja beskära den för att förhindra att den fortsätter växa och göra det till en permanent och levande julgran?
 
Ja det går, men den blir tät som en häck och blir helt död 5-10 cm in från ytan.
Det är bara grenar som får direkt solljus på sig som håller sig gröna.
 
Redigerat:
Den borde få bra med solljus på sig där den står, men inte säker heller jag vill den ska bli tät som en häck, då passar det inte in i den naturliga omgivningen.
 
Jag har några bilder på vanliga granar som är klippta till konform. Inte sockertoppsgran alltså, den växer ju så naturligt. Men ja, de blir väldigt täta. Varje gång du klipper den så blir det fler förgreningar. Skall se om jag hittar bilderna i djungeln i min stackars dator.
 
Såhär ser granen ut, vi klädde den med julbelysning idag, den är redan så hög det var svårt att belysningen på där uppe.

ucrHhfC.jpg

Det går inte att klicka på bilden för att förstora, men om man högerklickar och väljer öppna bild i ny flik får man den i full storlek.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Såhär ser granen ut, vi klädde den med julbelysning idag, den är redan så hög det var svårt att belysningen på där uppe.

[bild]

Det går inte att klicka på bilden för att förstora, men om man högerklickar och väljer öppna bild i ny flik får man den i full storlek.
Om den redan idag är på gränsen till för stor är det nog bättre att sätta en ny någonstans i närheten. Svårt att få granar snygga med beskärning, särskillt om den redan nått sin önskade höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.