58 911 läst · 374 svar
59k läst
374 svar
Hantverkare överdebiterar
Jag har bitit i det sura äpplet och betalat, i annat fall är man körd för evigt här på orten hos andra hantverkare.
Z Zachtionman skrev:Vad skulle personen som fixar bokföringen ha gjort då? Lagt på för många timmar? Då är det ju bara att dra av. Hur bemöter snickarna din tydliga förklaring av hur de jobbar mellan 8-16 och 1 timmas lunch?
Såna här problem måste lösas genom god och framför allt tydlig dialog. Om du är helt säker på din sak tycker jag du ska beskriva det lika tydligt som du gör i denna tråd och meddela att du kommer bestrida delar av fakturan med hänvisning till din förklaring om du inte får en bra förklaring från dem.
Risken med att hota med bestridande av faktura är dock att de blir sura och lägger ned ditt projekt helt och hållet, då kanske du lider ännu större ekonomisk skada samt att det drar ut på tiden. Du får gå lite på magkänsla utifrån hur du upplever relationen med snickarna. Ibland är det bara att bita i det sura äpplet och betala för överdebitering för att det ska bli klart utan tjafs, så får man försöka hitta en bättre hantverkare som man kan lita på till nästa gång.
Jag tog upp frågan om fast pris och fick till svar "Det kan du glömma!" Det kändes med andra ord inte som det var läge att fråga vidare...
QUOTE="Jonas ”Snabbe” Andersson, post: 3491554, member: 242440"]Jobbigt läge, hade du haft fast pris så kan det ju kvitta hur dom jobbar, bara jobbet blir gjort i tid. Svårt att jämföra med andra typer av jobb. Om man tar betalt för löpande tid så tycker mab ju att de borde pausa tiden när man inte gör något som har med jobbet att göra. Fast pris känns bäst i min värld, då blir spnt här inte ett problem.[/QUOTE]
QUOTE="Jonas ”Snabbe” Andersson, post: 3491554, member: 242440"]Jobbigt läge, hade du haft fast pris så kan det ju kvitta hur dom jobbar, bara jobbet blir gjort i tid. Svårt att jämföra med andra typer av jobb. Om man tar betalt för löpande tid så tycker mab ju att de borde pausa tiden när man inte gör något som har med jobbet att göra. Fast pris känns bäst i min värld, då blir spnt här inte ett problem.[/QUOTE]
Moderator
· Stockholm
· 52 014 inlägg
Du kan inte bara räkna tiden från när de kommer tills de åker. Du får betala även för restid från deras firma till och från dig.
Gör du alltid så när du anlitar hantverkare?Tomtom79 skrev:Mitt råd skulle i så fall vara att 1. Dokumentera när de kommer och går. Exempelvis genom att de ska larma av när de kommer och larma på när de går. Eller med kamera. 2. Begär tidrapport vid faktureringen och allt är klart och 3. bestrid de timmar som är fel. Sen kan byggarna diskutera hur deras lönelapp ska se ut när de inte jobbar sina 8 timmar om dagen med sin chef.
likaså bör man ju kunna begära att den tid de lägger på ditt projekt utanför den tid du kan bekräfta ska dokumenteras i dagbok. Skulle ju kunna vara så att de utför jobb åt dig före och efter de tiderna du skriver men som du inte ser. Men då vill man antingen ha förtroende för det och veta om det INNAN fakturan kommer och får en massa ”eh, jo, eh då köpte vi nog material eller hämtade verktyg och maskiner eller...”
Skicka upp en kamera så kanske du ser när snickaren låser dörren och kastar in nyckeln genom brevinkastet.......för sista gången.Tomtom79 skrev:Mitt råd skulle i så fall vara att 1. Dokumentera när de kommer och går. Exempelvis genom att de ska larma av när de kommer och larma på när de går. Eller med kamera. 2. Begär tidrapport vid faktureringen och allt är klart och 3. bestrid de timmar som är fel. Sen kan byggarna diskutera hur deras lönelapp ska se ut när de inte jobbar sina 8 timmar om dagen med sin chef.
likaså bör man ju kunna begära att den tid de lägger på ditt projekt utanför den tid du kan bekräfta ska dokumenteras i dagbok. Skulle ju kunna vara så att de utför jobb åt dig före och efter de tiderna du skriver men som du inte ser. Men då vill man antingen ha förtroende för det och veta om det INNAN fakturan kommer och får en massa ”eh, jo, eh då köpte vi nog material eller hämtade verktyg och maskiner eller...”
Övervakning är INTE populärt bland oss snickare. Sånt håller tonåringar på med.
Jag vet att jag får betala för deras restid, men varför det är så har jag ingen aning om, ingen annan yrkesgrupp gör så. Hantverkarna är verkligen ett släkte för sig. När man anlitar RUT-tjänster betalar man enbart timpriset de arbetar.H hempularen skrev:
Hur mycket pengar är kontraktet på ?D DanielPers skrev:Hej!
Vi anlitar snickare som överdebiterar, tror i och för sig att det inte är ovanligt, tyvärr!
Antalet timmar som de arbetar stämmer inte. De kommer vid 8.30 ca, tar minst en timmes lunch, och åker hem för dagen kl 16, de är mycket noga med det!
Trots det debiterar de alltid 8 timmar/dag.
De planerar inte vad som behövs för dagens jobb, varken vilka verktyg eller material som behövs, så de "måste" åka 2 (två) personer, senast för att köpa en kartong spik, vilket tog en timme!!!
De gör ett bra jobb när de jobbar.
Har försökt tagit upp detta men de skylde ifrån sig på den som fixar bokföringen.
Hur skulle ni hantera situationen?
Vad ska du få gjort?
Materialkostnader?
Sedan tittar du på om du tycker de inte gör ett rimligt jobb?
Att stå och detaljstyra byggnadssnickare ger sämre utdelning än att ge duktiga människor ett beting
Bygga ut huset 40 kvm med två rum.B byggarätt skrev:
Vi har inget kontrakt, man skriver inte kontrakt här, alla avtal sker muntligt tyvärr, det är spelreglerna och de får man rätta sig efter om det ska bli något gjort över huvud taget.
De kan inte svara på ungefär hur lång tid arbetet kommer att ta och inte ge någon ungefärlig summa alls vad det kan kosta.
Materialkostnaderna är lägre än om jag köper materialet själv eftersom jag får deras materialrabatt. Men de jobbar bra när de jobbar och gör ett bra jobb! Jag står inte och tittar på när de jobbar, de jobbar självständigt och frågar om de undrar något.
Så jag får väl vara nöjd ändå.
Du bad om råd hur situationen skulle hanteras, men svarar samtidigt på alla råd att man inte kan göra något och bara gilla läget. Det enda råd jag därmed kan ge är:
1. Fortsätt med din dialog där du tidigare fick svaret att det var ”de som sköter bokföringens fel”. Du har inte berättat hur du fortsatt den dialogen som ju helt uppenbarligen verkar öppna upp för något?
2. Se det hela som en ”fastpris”-affär. Bortse från timmarna, de fakturerar vad de gör tills de är färdiga (ganska orimligt, men för att din icke-konflikt approach ska kännas bättre).
1. Fortsätt med din dialog där du tidigare fick svaret att det var ”de som sköter bokföringens fel”. Du har inte berättat hur du fortsatt den dialogen som ju helt uppenbarligen verkar öppna upp för något?
2. Se det hela som en ”fastpris”-affär. Bortse från timmarna, de fakturerar vad de gör tills de är färdiga (ganska orimligt, men för att din icke-konflikt approach ska kännas bättre).
Som jag skrivit flera gånger tidigare så är jag mycket väl medveten om att jag får betala deras restider. Samt att betala två personer för att åka och hämta en låda skruv som de behövde för dagens jobb men glömt att köpa på vägen hit. Jag sa inget om det, tycker vuxna människor ska ha vett att bete sig som vuxna.Henrik Nordlander skrev:
De drog av 14 timmar pga att hen som fixar bokföringen "gjort fel".N noupe skrev:Du bad om råd hur situationen skulle hanteras, men svarar samtidigt på alla råd att man inte kan göra något och bara gilla läget. Det enda råd jag därmed kan ge är:
1. Fortsätt med din dialog där du tidigare fick svaret att det var ”de som sköter bokföringens fel”. Du har inte berättat hur du fortsatt den dialogen som ju helt uppenbarligen verkar öppna upp för något?
2. Se det hela som en ”fastpris”-affär. Bortse från timmarna, de fakturerar vad de gör tills de är färdiga (ganska orimligt, men för att din icke-konflikt approach ska kännas bättre).