Hej!

Trodde jag kunde lätt byta ut min gamla dimmer mot en ny men det visade sig inte så enkelt.
Har köpt en ny dubbeldimmer VADSBO LD200KRON som jag hade tänkt koppla ihop med en dubbeltrapp/strömbrytare som styr två oberoende lampor.

Hur skall jag koppla?

Från väggen har jag endast tre sladdar som kopplas in i den nuvarande dimmer enligt den vänstra delen av bilden nedan.


Bild som visar en VADSBO LD200KRON dubbeldimmer bredvid en schematisk illustration av kablar från en vägg.

Antar att det bör vara nåt i denna stilen, men sen är jag helt lost:
Skiss av elinstallation med en VADSBO LD200KRON dubbeldimmer och kopplingsschema för byte från gammal dimmer.

Mvh
S
 
Redigerat:
Dimmern kräver neutralledare (N) för funktion. Det måste du fixa fram för att detta ska fungera.
 
E
Först och främst en nolla, som etompau säger, för att ens få funktion på dimmern.

När det är klart så lägger du in S1 och S2 på varsin utgång på brytaren.
 
Tack för alla svaren. Verkar inte helt trivialt att få fram nollan, aser ut som man behöver montera ned väggen för att veta vart man skall dra nollan. Vilka andra alternetaiv har jag om jag inte har nollan utdragen?
 
E
Är det en infälld installation så går det troligtvis att ta reda på var trådarna till brytaren kommer ifrån. Du behöver inte ha sönder väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.