Halloj,

Har en ledslinga som slitits av vid första dioden.. från trafon går det 2 kablar + & - såklart.. dessa har slitits av från första ledlampan som har 3 trådar ut till nästa lampa.
Ena kabeln löper förbi nästa lampa och 2 går in och ut igen.. då till frågan..
Hur skarvar jag detta?
Tänkteatt jag skulle löda det och dra på krympslang, men blir inte klok på hur jag ska gå till väga.. hjäääälp?
 
  • Närbild av en elektronisk transformator med avslitna kablar i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en avsliten LED-slingas ände med två svarta kablar och en lösgjord diod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är på den andra lampan i slingan där jag vill skarva på kabeln från trafon..
 
Det borde (!) bli plus till plus, minus till minus på nästa lampa och plus vidare till nästa grupp.
Finns det några markeringar på ledarna?
 
tttomten TomasJor skrev:
Det borde (!) bli plus till plus, minus till minus på nästa lampa och plus vidare till nästa grupp.
Finns det några markeringar på ledarna?
nopes, inga markeringar utöver kabeln som går från trafon.. kan jag på ngt sätt ta redan på vilken som är plus och minus av dem 2 som går till lampan? Eller bara och testa?
 
Hur gick det? Har själv precis lyckats slita av en ljusslinga, i form av ett rutnät. Batteridriven. Hade precis fått upp det, på mitt insynsskydd till altanen. Skulle testa tända, så lyser bara en del få se om det går att skarva. Alldeles nytt dessutom..
 
Runersten Runersten skrev:
Halloj,

Har en ledslinga som slitits av vid första dioden.. från trafon går det 2 kablar + & - såklart.. dessa har slitits av från första ledlampan som har 3 trådar ut till nästa lampa.
Ena kabeln löper förbi nästa lampa och 2 går in och ut igen.. då till frågan..
Hur skarvar jag detta?
Tänkteatt jag skulle löda det och dra på krympslang, men blir inte klok på hur jag ska gå till väga.. hjäääälp?

Skala, tvinna ledarna på ett bra sätt (Kanske finns videos på Youtube) sen krympslang över, är ju bara klenspänning. Löda skulle jag inte göra.
 
G GoGetLost skrev:
Skala, tvinna ledarna på ett bra sätt (Kanske finns videos på Youtube) sen krympslang över, är ju bara klenspänning. Löda skulle jag inte göra.
Tack för svaret! Fick hjälp att skarva, så nu funkar det
 
G GoGetLost skrev:
Skala, tvinna ledarna på ett bra sätt (Kanske finns videos på Youtube) sen krympslang över, är ju bara klenspänning. Löda skulle jag inte göra.
En sån lödskarv med krympslang, allt i ett bör väl vara bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.