Hej
Familjen flyttar snart vi har köpt oss ett 70-talshus i Sörmland!
Rätt saftig driftskostnad är det idag det beror på att huset värms av direktverkande elradiatorer av varierande årsmodell. Dock är fönstren bytta 2015.
Jag har en eventuell fundering på om man skall tilläggsisolera lite på vinden. Fasaden vill jag inte ge på i första taget då den nyligen är uppfräschad så en tilläggs isolering av väggarna få ske längre fram i så fall.

Dock lär ju den stora besparingen ligga i att modernisera uppvärmningen och där går mina tankar åt två helt separata håll

Riktning 1 LuftLuft VP och en braskamin. Lägre investering mindre jobb att installera men tyvärr ingen besparing på varmvattnet. (Barnen är snart tonåringar och ryktet säger att tonåringar förbrukar massvis med varmvatten) Myntbetalning i duschen kanske så som vissa campingar har?

Riktning 2 dra in ett Vattenburet värmesystem med luft/vattenVP, en vattenmantlad kamin samt en acc/funktions tank. Denna tanke har jag ju lagt en hel del tankeverksamhet på.
Funderingar: Kan man dra rör längs taket på bottenvåningen? Kanske inte snyggast men det skulle det bli ganska enkelt att förlägga rören till ett vattenburet system typ stick uppåt genom taket till andra våningen och stick ner till radiatorer på nedervåningen. Tänker mig elförzinkat och presskopplingar.

Har jag rätt när jag säger att det behövs en cirkulationspump till radiatorerna och en laddautomat till kaminen?

Skulle det skilja mycket i besparing jämfört med LLVP? Förstår att det är svårt att svara på men är det ens försvarbart att fundera på ett Vattensystem ur ekonomisk synvinkel. Vad jag förstår så är ju två andra fördelar man når med denna lösning att man slipper det eventuella ljud från en LLVP och det blir lite bättre inomhusklimat.

Kaminen är vi sugna på oavsett då det kan vara mysigt att elda lite... alla har ju sett killing gängets kaminmannen! Angående kaminen någon som har ett bra förslag på hur man får in luft till den om man inte har lust att bila upp betongplattan å dra ett rör i marken?

Tacksam för all hjälp och inputs!
 
Jag tycker du är lite fel ute.

Vattenburet värmesystem är trevligt och det går såklart bra med en luft-vatten värmepump eller ännu hellre bergvärme om du har berg nära.

SKIPPA!
skippa den vattenmantlade kaminen och acktank. Den behövs verkligen inte om du har en modern värmepump och krånglar bara till det och sänker verkningsgraden.

Kör en kamin/kakelugn för mys och kompletteringseldning och låt värmepumpen sköta varmvatten och grunduppvärmning.

Luft-luft värmepump funkar såklart också, men ger inte värmespridning till båda planen.

Du kan absolut ha rören i taket om du tycker det är trevligt. Skulle sett över om det går att fälla in dålda PEX rör eller rentutav golvvärme
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej tack för inputs.
Ja nu när du lägger fram det så låter det ju ganska klokt med en separat "vanlig" täljstenskamin det är ju trotts allt den där temperaturtoppen jag är ute lite efter när vi pratar kamineldningen. Besparingen blir ju lite iaf iom att värme systemet inte behöver dra på så mycket värme då.

Jag har funderat lite på värmespridningen med luftluft skulle inte en Airmove i respektive ände på övervåningen kunna hjälpa till en hel del?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker du är lite fel ute.

Vattenburet värmesystem är trevligt och det går såklart bra med en luft-vatten värmepump eller ännu hellre bergvärme om du har berg nära.

SKIPPA!
skippa den vattenmantlade kaminen och acktank. Den behövs verkligen inte om du har en modern värmepump och krånglar bara till det och sänker verkningsgraden.

Kör en kamin/kakelugn för mys och kompletteringseldning och låt värmepumpen sköta varmvatten och grunduppvärmning.

Luft-luft värmepump funkar såklart också, men ger inte värmespridning till båda planen.

Du kan absolut ha rören i taket om du tycker det är trevligt. Skulle sett över om det går att fälla in dålda PEX rör eller rentutav golvvärme
 
Värmeförflyttarna har väldigt liten effekt tyvärr. Och med den planlösningen krävs det ganska mycket värmespridning.

Radiatorer är det rimligaste, fixa en snygg dragning bara.

Sen hamnar frågan på luft-vatten värmepump eller bergvärme. Bergvärme är lite effektivare och du slipper utedelen.
 
Varför ska du ha ett rör i marken till kaminen? En kamin förbrukar väl inneluft och bidrar på så sätt väldigt effektivt till din (förmodade) självdragsventilation?
 
Kör du på inneluft så suger den in kall luft i övriga rum som då kyls ner. Man får bättre värmeeffektivitet om man eldar med uteluft
 
Hur stor är elförbrukningen i dagsläget? En luft luft-värmepump är ett enkelt och billigt sätt att minska uppvärmningskostnaden. Men i ditt hus kommer inte värmen att sprida sig så bra. Man får kompromissa mellan driftkostnad och komfort. Ett vattenburet system med luft vatten-värmepump är tekniskt bättre men också mycket dyrare.
 
Detta med utomhusluft till kaminer är väl främst en poäng i hus med mekanisk ventilation då det annars kan bli problem att tända utan att det ryker in. Kaminer har så liten förbrukning av luft jämfört med normalt ventilationsflöde att det inte har en nämnvärd inverkan på värmeeffektivitet. I ett 70-talshus är det helt bortkastat att försöka få anslutning av utomhusluft till kaminen.
 
Elförbrukningen låg på strax under 17000 KW/h och det med 2 personer i hushållet vi blir 4 i hushåller har iof ett lite element som drivs på hundfoder istället för el, men jag betvivlar att hunden bidrar med så mycket värme =)

Självdrag stämmer bra å precis som Johannes skriver så slipper man dra in kopiösa mängder kalluft med ett rör mellan utomhus och kaminen.

Johannes Carlsson: PEX dolt skulle absolut kunna funka men jag har aldrig varit i närheten av dylika rör/slangar fattar inte riktigt hur man löser det. Jag utgår ifrån att man absolut inte skarvar något inne i några väggar/tak. Blir ju inte jättekul att dra alla rör från en fördelningscentral till respektive radiator. Eller finns det radiator kopplingar där man kommer ut med 2 rör från väggen å sedan gör tillbaka i väggen till nästa rum/radiator? Så att man kan bygga en slinga så som man gjort om man drog utanpåliggande
Jag får nog klura lite...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det va så jag tänkte, bara för att slippa rör överallt
 
Givetvis drar du ett rör för utomhusluft till kaminen om du vill. Men ha inte för höga förväntningar på resultatet. Det riskerar att bli ett stort jobb för ett litet eller omärkligt resultat. Kopiösa mängder kalluft är inte en rättvisande beskrivning så länge vi pratar om en kamin och inte en öppen spis.

Rekommenderat ventilationsflöde brukar vara en halv omsättning per timme. Ett snabbt överslag av att titta på ritningen ger att ditt hus är runt 130 m². Stämmer det? Med 2,4 m takhöjd blir det en volym på 312 m³ varav hälften alltså 156 m³ skall ersättas av kall utomhusluft varje timme. Detta är ett rekommenderat flöde. Med självdrag blir det ofta mycket mer under den kalla årstiden. En braskamin brukar dra ut upp till 25 m³ per timme.
 
sunnis
Nu kan ju förvisso ett 70 tals hus med dåtidens normer samt ett fönsterbyte 2015 bidra med att huset är relativt tätt. Det är inte heller ovanligt att "självdraget" inte existerar ö.h.t eller är långt från tillräckligt. Många hus som saknar fungerande ventilation.

Hurrvida kaminen får tillräckligt med tillluft kommer ändå att testas av sotaren efter installation för att få slutbesked. Jag tycker TS ska sätta egen tillluft, gör man bara genomföringen tätt och isolerar röret så finns det inga nackdelar med det.
 
sunnis sunnis skrev:
Nu kan ju förvisso ett 70 tals hus med dåtidens normer samt ett fönsterbyte 2015 bidra med att huset är relativt tätt. Det är inte heller ovanligt att "självdraget" inte existerar ö.h.t eller är långt från tillräckligt. Många hus som saknar fungerande ventilation.
Det är sant att många hus borde ventileras mer. All ventilation som inte sker med ett FTX-aggregat är definitionsmässigt att dra in kall utomhusluft. Det är nödvändigt och ingenting att försöka undvika. Problemet är att dra in rätt mängd kalluft. inte att minimera den.

sunnis sunnis skrev:
Jag tycker TS ska sätta egen tillluft, gör man bara genomföringen tätt och isolerar röret så finns det inga nackdelar med det.
Det finns några små nackdelar med det. Och det finns några små vinster i vissa fall. Det är små effekter på det hela taget av det.

Genomföringen genom väggen är i sig en väg för kalluft in i huset. Kaminen är ofta inte 100% tät mot rummet. Vidare kan det bli ett självdrag av utomhusluft genom kaminen ut genom skorstenen som ger en svagt kylande effekt av rummet utan att man får någon ventilation på köpet.

Står kaminen inne i rummet och inte mot en yttervägg blir det ofta svårt att få till en rördragning som inte är ful, utrymmeskrävande och / eller ett stort jobb att få till.
 
Du skriver om Golvvärme men jag har läst att det inte skulle vara speciellt fördelaktigt mer golvvärme när man har platta på mark som är tvivelaktigt isolerad (läs inte alls).
Finns det några system att installera golvvärme på en sån platta?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker du är lite fel ute.

Vattenburet värmesystem är trevligt och det går såklart bra med en luft-vatten värmepump eller ännu hellre bergvärme om du har berg nära.

SKIPPA!
skippa den vattenmantlade kaminen och acktank. Den behövs verkligen inte om du har en modern värmepump och krånglar bara till det och sänker verkningsgraden.

Kör en kamin/kakelugn för mys och kompletteringseldning och låt värmepumpen sköta varmvatten och grunduppvärmning.

Luft-luft värmepump funkar såklart också, men ger inte värmespridning till båda planen.

Du kan absolut ha rören i taket om du tycker det är trevligt. Skulle sett över om det går att fälla in dålda PEX rör eller rentutav golvvärme
 
A Avemo skrev:
Givetvis drar du ett rör för utomhusluft till kaminen om du vill. Men ha inte för höga förväntningar på resultatet. Det riskerar att bli ett stort jobb för ett litet eller omärkligt resultat. Kopiösa mängder kalluft är inte en rättvisande beskrivning så länge vi pratar om en kamin och inte en öppen spis.

Rekommenderat ventilationsflöde brukar vara en halv omsättning per timme. Ett snabbt överslag av att titta på ritningen ger att ditt hus är runt 130 m². Stämmer det? Med 2,4 m takhöjd blir det en volym på 312 m³ varav hälften alltså 156 m³ skall ersättas av kall utomhusluft varje timme. Detta är ett rekommenderat flöde. Med självdrag blir det ofta mycket mer under den kalla årstiden. En braskamin brukar dra ut upp till 25 m³ per timme.
115m2 och övervåningen är "bara" 2,3 i tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.