Hejsan gott folk! Jag är ny här på forumet och skulle behöva hjälp med ett problem i mitt hem. Det är så att jag har en nibe F730 och till den så har jag både Element på övervåningen inkopplat samt golvvärme på undervåningen. På övervåningen så är det 23 grader varmt medans det är iskallt golv på undervåningen och temperaturen ligger på 16 grader. Pannan låter väldigt mycket, antagligen för att jag ökat temperaturen i displayen till +4 grader Jag har ett lk system för golvvärmen och vid en liten undersökning så märker jag att både tur och retur kopplingen är iskall? Jag vet inte hur jag skal lösa mitt problem, skulle uppskatta all hjälp som jag kan få :) bifogar lite bilder på systemen som jag har här hemma.
 
  • Nibe F730 värmepumpspanel inställd på en ökad temperatur med +4 grader på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmefördelare med blå ventiler och justeringsmarkeringar, kopplingar och temperaturmätare i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med Grundfos cirkulationspump, rörkopplingar, mätare och stängningsventiler, omgivet av rengöringsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det vredet som finns till höger om pumpen ser ut att stå på 1, öka den till 3an. börja så först och främst....
Det vredet är max värmen som skall skickas ut på golvvärmen.....
 
E egge80 skrev:
det vredet som finns till höger om pumpen ser ut att stå på 1, öka den till 3an. börja så först och främst....
Det vredet är max värmen som skall skickas ut på golvvärmen.....
Ska ta och börja med det, tack för hjälpen :)
 
En liten uppdatering idag, golven är varma igen vilket är skönt men inne tempen är nu på 20 grader på undervåningen där golvvärmen finns och på övervåningen där det finns vattenburna radiatorer så är det cirka 23 grader varmt. Pannan verkar fortfarande arbeta hårt då den låter högt, kan det vara så att både pannan och golvvärmen måste luftas? Och reglagen till golvvärmen, ska de ställas tillbaka eller ska de få stå kvar?
 
  • Värmesystem med cirkulationspump och mätare på rör, troligen del av golvvärme eller radiatoruppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundfos cirkulationspump och reglerventil för golvvärme med tryckmätare i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar och reglage, inklusive en tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.