Hej! Nybliven husägare utan större erfarenhet av dolda fel eller processen kring det så jag skulle uppskatta er input.

Vi köpte och flyttade in i ett radhus från 72 nu i somras. Det är i gott skick och vi behövde inte göra mycket mer än att fixa ytskick. Nu under hösten har min fru och svärmor tyckt att det doftar lite fukt i ett av sovrummen på övervåningen. Förra veckan fick vi dit en snickare som skulle kolla på det och hjälpa oss att byta fönster för de var nog rätt gamla (jag har ingen uppgift på när de byttes senast).

När snickaren lyft bort fönstret såg det ut så här under:
Murken träbräda under fönster där snickaren avslöjat vattenskada i ett radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murken träbräda under fönster visar vattenskador och förfall, indikerar dolt fel i radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädan var helt murken, han kunde trycka sitt finger rakt genom den. Med största sannolikhet så har det kommit in lite vatten under fönsterbleck eller mellan fönsterbleck och salning. Det fanns ingen nämnt om någon sådan risk i besiktningsprotokollet och vi hade inte kunnat upptäcka det på något sätt utan att ta bort fönstret.

Hur ska man gå vidare, är det rimligt att driva det och vad ska man begära ersättning för?

Mvh Mattias
 
S
Sånt får man räkna med i gamla hus. Knappast dolt fel enligt mig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Ingen expert på detta men med åldersavdrag så hade väl ett eventuellt godkänt dolt fel bara gett några hundralappar i ersättning i detta fallet. Vid en grundlig undersökning hade man förmodligen kunnat hitta denna skadan, ja det hade krävts stege och grundlig undersökning runt fönstret. Kanske kan det gå på besiktningsmannens ansvarsförsäkring?
 
Hur stor blir kostnaden egentligen om ni ändå byter fönster där? Så länge det blir tätt nu så är det väl ingen fara. Inte ett dolt fel även om det kanske inte var "lätt" att upptäcka.
 
Jag TROR att dolt fel här är svårt även om felet i sig var "dolt" då fönstret efter 47 år ändå har passerat bäst före. Sedan tror jag att eventuell ersättning baseras på objektets värdeminskning om du hade vetat om det från början, alltså hur mycket mindre hade huset varit värt för dig om du hade vetat att du var tvungen att byta ett fönster och byta brädan..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kunde ni ha sett att fönsterblecken var dåliga är det inget dolt fel.
Ni gjorde väl en besiktning. De brukar kolla på just fönsterbleck av denna anledning :)
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Kunde ni ha sett att fönsterblecken var dåliga är det inget dolt fel.
Ni gjorde väl en besiktning. De brukar kolla på just fönsterbleck av denna anledning :)
Just precis, men om besmannen satt ok på detta så kaaaaaanske man kan få nån liten ersättning via besmannens ansvarsförsäkring. Man kan alltid prova även om utfallet lär va negativt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Just precis, men om besmannen satt ok på detta så kaaaaaanske man kan få nån liten ersättning via besmannens ansvarsförsäkring. Man kan alltid prova även om utfallet lär va negativt.
Är det synligt (vilket fönsterbleck är) så tvivlar jag på det.
Besiktningsmännens friskrivelser brukar vara rätt omfattande.

Ofta en skrivning i stil med "Övrigt skick i linje med husets ålder". Och ett hus från 72 är ju snart 50 år gammalt och poff ligger allt ansvar på köparen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Är det synligt (vilket fönsterbleck är) så tvivlar jag på det.
Besiktningsmännens friskrivelser brukar vara rätt omfattande.

Ofta en skrivning i stil med "Övrigt skick i linje med husets ålder". Och ett hus från 72 är ju snart 50 år gammalt och poff ligger allt ansvar på köparen.
Japp, man får lusläsa besiktningsprotokollet helt enkelt.
 
Inte många besiktningsmän som tittar på fönsterblecken på andravåningen.
 
Så du funderar på ev ersättning för dolt fel på en murken regel, där du ska byta fönstret för att det var gammalt?
Eller är det något jag inte förstår?
 
Det är möjligt att detta rent tekniskt skulle kunna ses som ett dolt fel. Men troligen inte, då tänker jag dels på att det bör ha funnits indikationer om fuktproblem som gick att se, dels på att skador av den här typen får man nästan räkna med att du har någonstans i alla hus av den åldern.

Men även OM det skulle kunna ses som dolt, så är felet för litet. Finns rättsfall om att fel där kostnaden understiger ca 5% (finns ingen exakt gräns), så anses felet inte påverka priset du gav vid köpet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Så du funderar på ev ersättning för dolt fel på en murken regel, där du ska byta fönstret för att det var gammalt?
Eller är det något jag inte förstår?
Det förefaller så ja. Man anlitar besiktningsman för att hitta saker man själv inte har kunskap om. Om besmannen inte berättat/kommenterat att det finns risker med gamla fönster så antar man som lekman att det är ok. Om besmannen påpekat att fönsterna är gamla och att det finns risk att reglarna kan ha tagit stryk pga det så hade det ju inte varit någon överraskning nu. Har besman däremot satt ok på fönster/fasad så bör ansvaraförsäkringen kliva in här. Även om eventuell ersättning blir minimal så kan man ju undersöka detta.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det förefaller så ja. Man anlitar besiktningsman för att hitta saker man själv inte har kunskap om. Om besmannen inte berättat/kommenterat att det finns risker med gamla fönster så antar man som lekman att det är ok. Om besmannen påpekat att fönsterna är gamla och att det finns risk att reglarna kan ha tagit stryk pga det så hade det ju inte varit någon överraskning nu. Har besman däremot satt ok på fönster/fasad så bör ansvaraförsäkringen kliva in här. Även om eventuell ersättning blir minimal så kan man ju undersöka detta.
Även om ersättning utgår täcker det ju knappt portot för att begära ersättning.

För att vara lite mer seriös...en kåk från -72 kommer att ha fel så det är sånt man får räkna med.
”och vi hade inte kunnat upptäcka det på något sätt utan att ta bort fönstret.”
och det är väl att förvänta att något händer på knappa 50 år.
 
  • Produktsida för en regel 45x95mm 2.5m med pris och betyg, kvantitetsval och kundrecensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Även om ersättning utgår täcker det ju knappt portot för att begära ersättning.

För att vara lite mer seriös...en kåk från -72 kommer att ha fel så det är sånt man får räkna med.
”och vi hade inte kunnat upptäcka det på något sätt utan att ta bort fönstret.”
och det är väl att förvänta att något händer på knappa 50 år.

Absolut, håller med.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.