Hej, har ett ganska stort falsat plåttak jag tänkte fylla med solceller :) ytan är väl ungefär 100kvm stor, så får plats en hel del solceller
Stort falsat plåttak på hus i landsbygdsmiljö som är tänkt att fyllas med solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När Ikea annonserade att de skulle etablera sig på solcellsmarknaden slängde jag iväg en offertförfrågan och vi fick för några veckor sedan svar från Svea solar (som är Ikeas partner).

Fick in en offert för deras basic och plus (se nedan)

Översikt av offert för solcellsanläggning med tekniska specifikationer, prissammanställning och beräknad årsproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Offertdokument för nyckelfärdig solcellsanläggning från SVEA Solar, med kostnadsberäkning, tekniska specifikationer och garantier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lutar åt basic versionen men tycker dock det hade varit mer estetiskt med de svarta och blir ju en större produktion .

Planen är att låna till anläggningen och även om jag vet att det kommer öka återbetalningstiden känns det bra att genomföra investeringen nu än att vänta :) .Om anläggningen minskar mina elkostnader med ca 15,000:- per år räcker det för att betala amorteringen. Blir väl en slags ”Win/Win” situation och känner väl att värdet på huset lär ju stiga ett par tusen i och med att driftskostnaden går ner en hel del .

Det jag funderar lite på är att färgen på det falsade plåttaket har börjat släppa lite och känsla är att man behöver åtgärda detta innan solcellerna sätts upp? Vet inte riktigt vad man skulle rekommendera? Skrapa av all färg och måla om? Tanken var väl vid ommålning att måla taket svart vilket hade gjort att Ikeas plusmodell blivit väldigt estetiskt fin på taket :)

Någon annan som tänker som jag gällande att anläggningen betalar av en eventuell belåning och vad säger ni om taket och offerten? Har ingen annan att jämföra med i dagsläget men känner att det blir tryggt med Ikea i ryggen och en etablerad underleverantör :)

Vad säger ni?
 
  • Gilla
gojaa
  • Laddar…
Det är mycket svårt att sia om hur bra anläggningen kommer att betala av sig, i och med att en så stor del av intäkterna betalas av skattemedel. Vilket lätt kan ändra sig över tid.
Om man antar att subventionerna kommer att ligga på samma nivå i 30-40 år så är det en bra investering, men kalkylen blir annorlunda om nästa regering inte längre skulle vara intresserad av att lägga lika mycket skattemedel på det.
Mycket svårt att göra långsiktiga kalkyler på det.

Men gör en kalkyl som baseras på att ni får spotpris för elen ni säljer tillbaka till nätet, och en som baseras på det man får idag. Sannolikt kommer utfallet att hamna nån stans mellan de två.
 
Redigerat:
  • Gilla
Moosys och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det är mycket svårt att sia om hur bra anläggningen kommer att betala av sig, i och med att en så stor del av intäkterna betalas av skattemedel. Vilket lätt kan ändra sig över tid.
Om man antar att subventionerna kommer att ligga på samma nivå i 30-40 år så är det en bra investering, men kalkylen blir annorlunda om nästa regering inte längre skulle vara intresserad av att lägga lika mycket skattemedel på det.
Mycket svårt att göra långsiktiga kalkyler på det.
Precis det är en stor risk såklart men den känslan jag iaf har nu, är iaf att detta inte kommer försvinna den närmsta tiden. Tycker det ändå finns en gemensam politik mot förnyelsebara energikällor och att ta bort detta stödet lär ju inte var allt för populistiskt och motverka hela solcellsbranschen. Det som kanske kan väga upp längre fram är väl att elpriserna lär stiga de kommande åren med vilket viktar upp lite om de tar bort subventionerna. Räcker väl annars att subventionerna ligger på samma nivå tills anläggningen är betald?
 
Taket verkar enkelt att montera på, låg taklutning inga höjder att tala om.
Nu när du har taket fritt ska du borsta bort löst sittande färg och måla om taket. Sedan montera solcellerna.

Annars kan du nog komma ner i lägre investeringskostnad om du gör mycket jobb själv.
Paneler på 320 Wp kostar ca 5,3 kr/Wp.
montagematerial för ståfalstak kostar ca 450 kr/panel
växeliktare på 15 kW ca 30000 kr
solarkabel ca 1500 kr
AC-brytare ca 1000 kr
DC-brytare ca 1000 kr
installationsrör(plast), klammer, skruv ca 3000 kr
Elektriker arbete(inkoppling växelriktare på AC-sida) ca 15000 kr

För 58 st 320 Wp modulers-anlägningen, 18,56 kWp installerad effekt, har du därför kostnad på 175968 kr, inkl. moms ca kr där IKEA tar 238750 kr, inkl. moms. Du kommer ner ca 60000 - 70000 kr på en del eget jobb. Lättare att räkna hem investeringen. På de 175968 kr kan du räkna med 20 % solcellstöd och 140775 kr effektivt ur portmonän.
 
Redigerat:
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att du avtalsmässigt gör affären med Svea Solar som motpart. Vad jag har förstått har IKEA inget som helst juridiskt ansvar. Man kan få uppfattningen att man köper anläggningen av IKEA men så är alltså inte fallet.
 
B Boende45 skrev:
Tänk på att du avtalsmässigt gör affären med Svea Solar som motpart. Vad jag har förstått har IKEA inget som helst juridiskt ansvar. Man kan få uppfattningen att man köper anläggningen av IKEA men så är alltså inte fallet.
Frågade faktiskt detta till säljare från Svea solar och han menade att Ikea är ytterst ansvarig för garantin men går väl se lite i det finstilta om det blir aktuellt längre fram :)
 
Moosys Moosys skrev:
Frågade faktiskt detta till säljare från Svea solar och han menade att Ikea är ytterst ansvarig för garantin men går väl se lite i det finstilta om det blir aktuellt längre fram :)
Nej, IKEA är bara en reklampartner som vill att du skall låna pengarna av dem och köpa värmeljus, servetter och några korvar på vägen hem. Alla garantier står Svea för då du skriver avtal med dem.
 
  • Gilla
  • Haha
oscarwww och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, IKEA är bara en reklampartner som vill att du skall låna pengarna av dem och köpa värmeljus, servetter och några korvar på vägen hem. Alla garantier står Svea för då du skriver avtal med dem.
jag ska dubbelkolla detta men drog upp scenariot med säljaren att Svea skulle gå i konkurs osv, vem som då står för garantin och fick till svar att Ikea är ytterst ansvariga.
 
Moosys Moosys skrev:
jag ska dubbelkolla detta men drog upp scenariot med säljaren att Svea skulle gå i konkurs osv, vem som då står för garantin och fick till svar att Ikea är ytterst ansvariga.
Jag har fått det bekräftat av Svea.
 
  • Gilla
Moosys
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag har fått det bekräftat av Svea.
Okej ‍♂️. Då dog ju ett av argumenten
 
vad Gäller garantierna är det väl olika. Produktgarantier och effektgarantier är väl egentligen från tillverkaren. Funktionsgaranti för installationen är från installatören. Vi installerade nyss en anläggning genom Svea Solar. Där fick vi tillverkarens garantibevis för de olika delarna. Just för saken om installatören kursar. Sen kan ju tillverkaren försvinna. Det lär ju i så fall vara lika med att produktgarantier försvinner. Så har vi gått in i detta.
 
  • Gilla
Mattzon100
  • Laddar…
Tänk på att om din motpart konkursar är det du själv som kommer att behöva driva det mot en motpart som du inte har något avtal med. Du kommer inte att kunna få något stöd i konsumentköplagen eller konsument EU utan du kommer att få driva det helt själv. Hur bevisar du att panelen inte har en materieldefekt som gör att den inte producerar som den skall om 6år?

Hur bevisar du ens att den ger 79 och inte föreskrivna 80% efter 20år.

Tyvärr skulle jag säga att garantierna på solceller är rätt värdelösa. :(
 
Exakt. Precis som många andra garantier.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har fått det bekräftat av Svea.
Jag ställde samma fråga, och fick det bekräftat av Svea, däremot var det ingenting som de kunde få ner i avtalet...
Ikea har dessutom ändrat formuleringen på sin hemsida från "vi ger XX år garanti" till "Svea solar ger XX år garanti".

I det här fallet passar det gamla ordspråket "muntliga avtal är inte ens värda pappret de är skrivna på" rätt så bra.
Hade verkligen Ikea tagit ansvar för eventualieter här, så ska det givetvis stå i avtalet. Jag skulle aldrig lita på ett muntligt avtal för något som ska gälla i 30 år framöver.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det sitter en drös solfångare på Uddevalla stadshus!
De är numera bara fasadklädsel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.