Hej!
Har precis fått igång golvvärmen i vårt utbygge!

I väntan på bergvärme så har vi införskaffat en begagnad Elpanna från värmebaronen.

Pannan gick bra det första dygnet men nu stiger temperaturen i pannan som börjar koka. Varje gång jag startar pannan ökar temperaturen men ingen värme verkar gå ut i golvslingorna. Kollade runt endel här i forumet och funderar på om det är cirkulationspumpen som inte går så att värmen inte lämnar pannan. Jag försökte då skruva loss Centrumskruven på cirkulationspumpen då jag förstod att man då kunde lufta pumpen. Kan denna skruvas ur helt eller forsar vattnet ur systemet då (eller i alla fall tills trycket är 0)? Läste att man skulle kunna skruva ut centrumskruven och manuellt vrida igång pumpen men det slutar ju inte sippra ut vatten..?

Tips på fel eller lösningar? Förstår om det krävs några följdfrågor...

Bifogar en bild på pannan (ursäkta det dåliga ljuset, elektrikern har inte hunnit koppla in taklampan..)

Tack på förhand:)
/Jesper
En begagnad Elpanna från Värmebaronen med märkning, omgivna rör, en cirkulationspump och en expantionskärl i dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du luftar inte pumpen genom att ta loss centrumskruven. Men du kan stoppa in en skruvmejsel och känna om pumpen snurrar runt. Gör den inte det så brukar man kunna vrida igång den genom att ”skruva” med skruvmejseln.
 
GoC GoC skrev:
Du luftar inte pumpen genom att ta loss centrumskruven. Men du kan stoppa in en skruvmejsel och känna om pumpen snurrar runt. Gör den inte det så brukar man kunna vrida igång den genom att ”skruva” med skruvmejseln.
Tack för ditt snabba svar!
Men då ska skruven alltså gå att skruva bort? Går det att göra under drift eller rinner allt vatten ur då?
 
Jag kan inget om golvvärme men kom bara att tänka på när jag lagade ett element och behövde fylla på systemet. På något sätt misslyckades jag att fylla på tillräckligt så cirkulationspumpen gick torrt. Detta resulterade i att pannan kokade och elementen var kalla.
 
T Trrttsch skrev:
Jag kan inget om golvvärme men kom bara att tänka på när jag lagade ett element och behövde fylla på systemet. På något sätt misslyckades jag att fylla på tillräckligt så cirkulationspumpen gick torrt. Detta resulterade i att pannan kokade och elementen var kalla.
Ja det låter ju ganska likt mitt problem. Men med 1bar tryck i systemet så borde det ju vara tillräckligt med vatten i tänker jag
 
W Key skrev:
Tack för ditt snabba svar!
Men då ska skruven alltså gå att skruva bort? Går det att göra under drift eller rinner allt vatten ur då?
Ja du skruvar ur skruven när allt är igång. Annars så märker du inte om pumpen snurrar. Och det rinner inte ur en massa vatten, det kan komma några droppar, och skruvmejseln kommer inte vridas ur dina händer med handfrakturer som följd :)
 
GoC GoC skrev:
Ja du skruvar ur skruven när allt är igång. Annars så märker du inte om pumpen snurrar. Och det rinner inte ur en massa vatten, det kan komma några droppar, och skruvmejseln kommer inte vridas ur dina händer med handfrakturer som följd :)
Ska pröva det! Å tack för förtydligandet, risken för handfraktur var min nästa fråga
 
GoC GoC skrev:
Ja du skruvar ur skruven när allt är igång. Annars så märker du inte om pumpen snurrar. Och det rinner inte ur en massa vatten, det kan komma några droppar, och skruvmejseln kommer inte vridas ur dina händer med handfrakturer som följd :)
Provade, det kommer rätt mycket vatten när jag lossar skruven. Fick vrida ur ett antal trasor innan jag gav upp.. om det inte ska vara så kanske det kan tyda på något inre läckage?
 
W Key skrev:
Provade, det kommer rätt mycket vatten när jag lossar skruven. Fick vrida ur ett antal trasor innan jag gav upp.. om det inte ska vara så kanske det kan tyda på något inre läckage?
Nej inte alls, ställ en bytta under och i med skruvmejseln och vrid runt. Snarare är det ett tecken på att pumpen sitter fast. Ställ även upp pumpen på läge 3.
 
Kokar pannan så har du nått fel på styrningen av elpatronen. Termostat och överhettningsskydd ska lösa om temperaturen blir för hög. Så börja leta felet där.
 
Luft i slingorna?
Tillräckligt med vatten?
Går pumpen?
Fungerar termostaten?
 
E elmont skrev:
Kokar pannan så har du nått fel på styrningen av elpatronen. Termostat och överhettningsskydd ska lösa om temperaturen blir för hög. Så börja leta felet där.
Låter klokt. Termostaten ska slå ifrån vid 60 grader och överhettningsskyddet vid 95. Så den verkar ju frångått båda..
 
Fotografen Fotografen skrev:
Luft i slingorna?
Tillräckligt med vatten?
Går pumpen?
Fungerar termostaten?
Tyvärr lite väl mycket novis på VVS för att ha kolla på allt detta..
luft i slingorna, hur vet jag det?
Tillräckligt med vatten, trycket är ju 1 var så tänkte att det var tillräckligt?
Det susar ju på direkt när jag startar pannan. Tror att det är pumpen. Den gick i alla fall tidigare idag då värmen fungerade.
Termostaten funkade tidigare då jag märkte att effekten ökade när jag vred upp denna.

Tack för inlägget, har en del att lära om denna panna...
 
Beroende på hur elpatronen är kopplad så kan ett jordfel innebära att pannan kokar. Det kan hända om pannan matas med tre faser och bara två styrs.
 
Hej alla hjälpsamma!
Ska självklart återkoppla om än lite sent..
Eftersom VVS inte är min starka sida fick rörmokaren komma hit och kolla på pannan.

Det var helt enkelt en hel del luft i systemet så nu när det är borta går pannan lugnt och fint. Tycker väl i och för sig att rörmokaren när han installerade pannan kunde visat hur och nämnt att jag borde lufta den när den vart igång ett tag..!
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.