Rund stolpe, inte rund dosa. Sitter lite sisådär stadigt. 30 cm från mark till underkant. Jag tycker inte att det ser så proffsigt ut... Hur ser reglerna ut för sådana här installationer?

PS. Ang. tejpen: Grannfrun körde iväg utan att dra ur motorvärmarsladden förra vintern... :crysmile:
Dosan sprack delvis. Då de inte fixat det efter några månader, påtalade jag risken med att mina och andras barn kan gå dit och utforska... Inget hände så jag tejpade ihop det med gorillatejp... Så ser det ut än idag. Svårt att pusha lite lagom på andra... :confused:
 
  • Reparationsförsök på en eldosa på stolpe, ihoptejpad med svart tejp, bredvid en tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det hade varit helt så skulle det troligen varit en godkänd installation. Uttaget ser ut att hålla IPx4. Vilket är ett krav om det sitter lägre än 50cm. Uttaget måste vara petskyddat.

Men i sitt nuvarande skick är det givetvis inte OK.
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
När elektrikern installera nya hos mig sitter dom en knapp decimeter ovanför marknivå :)
 
  • Gilla
Joachim k
  • Laddar…
Rent livsfarligt, men är du säker på att det finns ström i det?
 
Om det skulle vara helt och sitta fast och petsäkert och såklart JFB så är det godkänt . Låsbara regeln är borta
 
Krav på JFB är iofs inte säkert. Uttaget ser ganska nytt ut, nyare än 94 när kraven infördes men har ett uttag suttit där sen innan -94 och någon bytt det är det svårt att kräva att det måste sitta JFB, men det är lämpligt.
 
  • Gilla
Henric Storm
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Rent livsfarligt, men är du säker på att det finns ström i det?
Ja då, de kör batteriladdare och motorvärmare var och varannan dag.
 
P Putte 9497 skrev:
Rent livsfarligt, men är du säker på att det finns ström i det?
Hur är det där livsfarligt?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Om det är trasigt och ihoptejpat är väll sannolikheten väldigt stor att det är farligt för både barn och husdjur i den höjden?
 
Ta dit en behörig elektriker som kollar ...... kan vara en billig livsinvenstering
 
Men nu råkar det vara grannens uttag som skiter i att det borde bytas.
TS kan ju ta dit en elektriker men det blir lite konstigt då det är grannens uttag........

Protte

(PS, två varv gaffatejp så är det dubbelisolerat, typ....)
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
wildeside
TS ska nog diskutera med grannen om han tar dit en elektriker som in på grannens tomt och pilla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.