Bono_R Bono_R skrev:
Ok
Det har jag i mitt sommarhus, en styrning som jag kan välja om jag vill "ringa på värmen" då går elementen igång och ställer sig på inställt temp på elementen ex.vis 20 grader. Eller så ställer jag in elementen via en termostat när jag är på plats på den temperatur jag vill ha. Men detta kräver att elementen är sammankopplade i elcentralen hos mig. Fixilink heter mitt system men det finns säkert andra ex.vis ontech tror jag något heter. Man kan kanske fixa detta via något annat system om man har näverksuppkoppling men det är inget jag kan något om. Elementen jag har i mitt hus är Lvi 505 meb tror jag dessa heter men det går ju med vilka element som helst
/B
TACK för ett vettigt svar! En sak jag inte förstår bara, hur ska man ansluta en extern givare till en radiator? Den radiator som jag har, och alla andra radiatorer som jag har sett, har ju inbyggd termostat och de har förstås inget sätt att ansluta en extern givare.
 
X Xvp skrev:
Om man har en inbyggd termostat så får man lagom temperatur precis vid radiatorn. Jag vill ha lagom temperatur där jag befinner mig.
Kan du inte ställa in termostaten så att det blir lagom temperatur där du vill ha det?
 
R
Nu vet jag inte vad du har för element men jag använder en Willhi 1436A i garaget för att slå på och av en byggfläkt för att hålla 10grader.

Levereras med en 2m extern sladd sensor men får att köpa en längre om man vill. (NTC 10k)

Upplösningen är på 0.1C så går att ställa den väldigt noggrant.
 
useless useless skrev:
Kan du inte ställa in termostaten så att det blir lagom temperatur där du vill ha det?
Det är så vårt system fungerar, varje element är individuellt inställt, ex.vis v-rum 19 grader, sovrum 18 grader osv. Sedan har jag en "manuell termostat" som jag ställer på ex.vis 20 grader i hallen (där har jag inget element). Och då blir det lite olika temperaturer i huset. Men det är ju inte så att 20 grader följer mig runt där jag går. Den funktionen såg jag fanns på en luftvärmepump där termostaten var inbyggd i fjärrkontrollen som man då kunde lägga i det rum man befanns sig i.
/B
 
Glömde att skriva i mitt förra inlägg att termostaten är inkopplad i fixilinken som styr strömpåslagen till alla elementen (eller eg kontaktorer som styr elementen.
/b
 
Finns nästan bara ett sått att styra det , en termostat och en kontaktor eller om det finns någon extra ledning för att styra det på radiatorn. men då måste det finns en extra tråd från centralen till alla radiatorer.s.k. nättsämkning och styras av ett ur eller på annat sätt
 
X Xvp skrev:
Jag förstår precis vad du menar men erfarenhet av sådana system är just att det inte fungerar med sådan där kalibrering. Behöver en temperaturgivare i rummet som är direkt kopplad till värmeelementet, så att systemet automatiskt ser till att det blir en lagom temperatur på den plats där man har lagt givaren.
Håller med, givaren på elementet har ändå dålig koll på rumstemperaturen.
Vi har ett Adax Neo i köket, det sitter där för att se till att tempen håller sig på minst 23 gr.
Termometern som vi kikar på sitter centralt placerad i köket.
Signalen fångas upp av en Tellstick Net som i sin tur styr en z-wave mottagare som sitter vid elementet.
Elementet startar på 22,9 och stängs av vid 23,1, fungerar klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.