Ska byta häll och ugn och funderar på vad som är bäst

Göra fast installation i dosa ?

Sätta upp 2 uttag ?

Hällen går på 2 faser ingen kontakt följde med.
Ugnen 1 fas 16a (vet inte om det sitter kontakt på sladden, eller vilken typ)

Om man sätter upp 2 uttag vilken typ ska man ha då ?

Gör man båda fullkopplade dvs alla 3 faserna finns i båda uttagen ? Sen använder hällen 2 och ugnen den 3e.

Har 3 faser 2,5kvmm säkrat 16a med nolla och skyddsjord i dosan idag.
 
BirgitS
För att göra det lätt att byta häll och ugn när de går sönder nästa gång så låt (en elektriker) sätta upp perilex-uttag (fullkopplat) till hällen och ett vanligt vägguttag för ugnen.
 
  • Gilla
MWave
  • Laddar…
Klara vanliga uttag 16a?,

Är det en vanlig stickpropp som ugnen kommer med ?
 
BirgitS
Ja

Det beror ju på vilken ugn du köper.
 
  • Gilla
MWave
  • Laddar…
EOP601x Electrolux
Någon som vet vad den har för kontakt ?

Hittade själv
  • Elkontakt: Stickkontakt
gissar att den passar vanligt vägguttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är spisdosor 80mm vet någon vad det är för cc på hålen eller vilket doslock som passar ?

Även vilka skruv man ska ha

Är en gammal i metall (70 talet) med 4 skruvhål för locket
 
BirgitS
Går det inte att sätta upp ett Perilexuttag ovanpå dosan du har?
 
https://www.byggahus.se/forum/threads/perilex-i-platdosa.207075/

Har samma uttag som i ovanstående tråd.

Uttaget sitter så skåpstommen går över det. Tänkte dra kabel sätta 2 utanpåliggande bredvid . Då skulle jag vilja ha ett doslock som nu saknas gärna med näsa för att få ut kabeln.

Frågan vilket lock passar ? Verkar vara m4 skruvar
 
Mikael_L
M MWave skrev:
vet någon vad det är för cc på hålen eller vilket doslock som passar ?
Om jag inte nu dillar .. så har spisdosa, takdosa och (traditionell) kopplingsdosa cc67mm, och det passar infällda perilex-uttag samt takuttag. Och så doslock för kopplingsdosa då.

Sen har apparatdosa cc60mm och det passar vanliga uttag och strömbrytare och lamputtag för vägg.

Och bara för att flera olika dosor och apparater har cc67 betyder det inte att man är fri att kombinera hur man vill, de olika dosorna har olika konstruktion och funktioner.
Takdosan har förstärkning (ofta i metall) för att garantera att dosan håller för att hänga en armatur upp till 15kg i kroken.
Spisdosan har större djup och stutsar som passar 16, 20 och 25mm rör, ty man behöver ofta grövre rör för spismatningarna, och mer djup för att rymma perilex-uttag samt lite kabel bakom.
Slutligen, kopplingsdosan, brukar ha många stutsar för sin avsedda funktions skull.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M MWave skrev:
Ska byta häll och ugn och funderar på vad som är bäst

Göra fast installation i dosa ?

Sätta upp 2 uttag ?

Hällen går på 2 faser ingen kontakt följde med.
Ugnen 1 fas 16a (vet inte om det sitter kontakt på sladden, eller vilken typ)

Om man sätter upp 2 uttag vilken typ ska man ha då ?

Gör man båda fullkopplade dvs alla 3 faserna finns i båda uttagen ? Sen använder hällen 2 och ugnen den 3e.

Har 3 faser 2,5kvmm säkrat 16a med nolla och skyddsjord i dosan idag.
Jag skulle sätta ett fullkopplat perilex-uttag och ett schuko-uttag bredvid som är paralellkopplad till L3 i perilexuttaget.

Om ugnen är på ett helt annat ställe skulle jag föredra att dra en ny egen matning till den, men om det är väldigt knöligt och mycket lättare att dra från perilexuttaget så kan man ju göra så. Ev fundera lite på märkning av grejerna och/eller en trepolig säkring, ty nu är det inte lika uppenbart att det uttaget ligger på spisgruppen.

Sen kan det vara lite att lösa angående den rent fysiska placeringen av uttagen ändå, det kan vara väldigt trångt bakom skåp och lådor, ugn osv. Samt hur man får ut matningen till schuko-uttaget.
Fungerar det infällda perilexuttaget på samma ställe och schuko-uttaget kan var precis bredvid (åt sidan, eller uppåt/nedåt) så brukar jag borra in snett i väggen bredvid dosan in i spisdosan och sen dra en liten snutt 3g2,5 till ett utanpåliggande schuko, som måste klamras på väggen om det blir längre dragning än typ 8 cm.
 
Man bruka få skära ur en bit i bakstycket på skåpet för att få fri tillgång till dosa och uttag, använd det befintliga locket och dra ut en kabel genom tätning/droppnäsa till en koppling/uttag ( perilex och schuko ) då kan uttag sättas var som helst där det passar.
 
Vad skiljer schuko från vanligt uttag ?

Passar ugnen i båda eller måste jag byta den på ugnen om jag kör på schuko ?
 
Schuko är ett vanligt envägs uttag till ugnen och ett perilex ska det vara till spisen och du måste ha 5 ledare fram 3 faser noll och jord då både spis ( 2 fas ) och ugn ( 1 fas ) är för 230 V . OBS kan bli felkopplat till spisen om man inte vet vad man gör.
 
BirgitS
Behöver ju inte ha 5 ledare fram till ugnen eftersom den bara behöver en fas och det ska vara ett vanligt (Schuko) vägguttag för den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Behöver ju inte ha 5 ledare fram
I # 1 framgår det att TS ska byta allt och nu finns komplett ( kanske nästan ) anslutning för befintlig spis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.