M
Vad gäller om en byggnad står precis kloss an till kommunal mark som kommunen sedan säljer till en privatperson? Ska tillägga att det finns varken bygglov eller medgivande från kommunen beträffande dom 4,5m som egentligen gäller oavsätt vem som äger marken. Det är ju lätt att tänka ”äh skit samma med 4,5m det är ju ingen privat tomt. Men vad händer när kommunens ekonomi behöver stärkas och dom säljer marken till en privatperson? Kan den då hävda sin rättighet till 4,5m svängrum och ålägga grannen att ta bort sin bod?
 
Nej, en byggnad blir inte olovlig bara för att fastigheten säljs och byggnaden står 4,5 meter från fastighetsgränsen. Det är bara ett mått som ger rågrannen lite starkare rätt när något ska byggas.
 
M
Jag vet inte om du missförstod mig. Jag (hypotetiskt) bygger en friggebod kloss an tomtgränsen mot kommunal mark. Har inte tillstånd för detta. Den kommunala marken säljs till privatperson för husbyggnation. Kan inte då nybyggaren hävda sin rätt till 4,5m fritt från sin gräns och få grannen att flytta sin olovligt uppsatta bod i tomtgräns?
Det är ju skillnad om bodbyggaren har papper på att fg. ägare (kommunen) givit sitt medgivande till dispens då nya ägaren får överta lastservitutet så att säga. Men finns inget skrivet så borde väl 4,5m gälla? Och flytt eller rivning isf. Eller erhålla dispens från tomtköparen.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag vet inte om du missförstod mig. Jag (hypotetiskt) bygger en friggebod kloss an tomtgränsen mot kommunal mark. Har inte tillstånd för detta. Den kommunala marken säljs till privatperson för husbyggnation. Kan inte då nybyggaren hävda sin rätt till 4,5m fritt från sin gräns och få grannen att flytta sin olovligt uppsatta bod i tomtgräns?
Det är ju skillnad om bodbyggaren har papper på att fg. ägare (kommunen) givit sitt medgivande till dispens då nya ägaren får överta lastservitutet så att säga. Men finns inget skrivet så borde väl 4,5m gälla? Och flytt eller rivning isf. Eller erhålla dispens från tomtköparen.
Nej, det kan de inte. Eller ja, de kan ju försöka men ingen byggnadsnämnd skulle vilja ta sig ann det ärendet.


De befintliga förhållanden är det som råder i ditt exempel.
Edit: under förutsättning att den kommunala marken inte är tomtmark som ännu inte sålts.
Dessutom om vi går vidare med ditt exempel, som är väldigt intressant, skulle den kommunala marken med största sannolikhet behöva få ändrad användning i ny detaljplan och om vi då säger att det är fler än du som har byggnader i tomtgräns är det rimligt att den nya planen helt enkelt tillåter komplementbyggnader i tomtgräns på de nya tomterna också.

I många moderna dp tillåts komplementbyggnader i tomtgräns eftersom tomterna är så små nuförtiden.

Det där med byggnader i tomtgräns eller inte var väl ursprungligen ett sätt att förhindra bränder från att sprida sig.
 
Ok, ja då missförstod jag. Bygger du en friggebod i tomtgräns utan bygglov kan grannen klaga och kräva att du tar bort den i tio år, tills frågan är preskriberad. Att grannmarken byter ägare påverkar egentligen inte det, annat än att en privat ägare kanske är lite mer intresserad av frågan än vad kommunen är.
 
Hemmakatten
Såvitt jag förstått och läst om, så ger kommuner aldrig tillstånd till att bygga närmre än 4,5 m mot kommunal mark. Om inte detaljplanen säger annorlunda.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Såvitt jag förstått och läst om, så ger kommuner aldrig tillstånd till att bygga närmre än 4,5 m mot kommunal mark. Om inte detaljplanen säger annorlunda.
Det kan nog variera rejält skulle jag säga.
 
Hemmakatten
Anledningen till att man inte skulle medge friggebodar och dyligt nära kommunal mark är att man aldrig kan säga om marken nära tomtgränsen behöver tas i anspråk för rörledningar, vägar e. dyl.
Det finns ju en ursprunglig tanke med varför man har ett byggavstånd, även mot kommunal mark, på 4,5 m.
 
Kommunen kan inte ge grannmedgivande. Så i så fall är det bygglov som gäller
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Såvitt jag förstått och läst om, så ger kommuner aldrig tillstånd till att bygga närmre än 4,5 m mot kommunal mark. Om inte detaljplanen säger annorlunda.
Men om du söker bygglov kan de godkänna om rätt förutsättningar finns, t.ex. avsaknad detaljplan eller redan ianspråkstagen mark.
Mitt hus står på tomtgräns till kommunal mark. Tomten saknar detaljplan och den kommunala marken är blockerad av en avloppskorridor (d.v.s. det går ej att bygga något på den marken)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.