Har problem med en radiator i mitt vardagsrum, har 1-rörssystem,
Radiatorn är lång, cirka 2 meter.
Den blir endast varm upptill till inlopp och retur, jag funderar på om det sitter någon slags strypventil i nederdel på kopplingarna ? Termostaten står helt öppen.

Överväger att skruva loss locket, hoppas då hitta en strypventil där bakom..
Locket sitter nedtill, mot väggen, svårt att komma åt men borde gå.
Men vill försäkra mig om att det inte sprutar ut vatten först, därför denna post.
Bifogar lite bilder,

Hittade denna tråd på ett annat forum, som beskriver mitt problem, och lösning. Kan jag göra samma sak ?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49873.0
 
  • Termostat på radiator med inställningsmöjligheter, sannolikt toppen av en lång radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nederdelen av en vit radiator med kopplingsventiler och rör mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nederdelen av en vit radiator med termostatventil och kopplingar för 1-rörssystem synliga intill en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lyckades fota, vad jag tror är strypventilen.. Jag har ringat in den.
Kan någon kunnig bekräfta att jag är rätt ute ?
 
  • Närbild av strypventil på ett rör, markerad med en röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla underifrån tex genom att ta ett foto. Strypventilen kan sitta där.

Har du luftat elementet? Är det kallt i rummet? Hur vet du att termostatventilen är öppen? Den kan fastna i stängt läge tex.
 
S
Den inringade skruven är inte en strypventil !!!
Strypventilen kan finnas under locket i botten av kopplet.
Prova först att öka pumpen ett snäpp om det går.
 
Den inringade skruven är i botten av kopplet.. Enda som finns att skruva på där.

Hur får jag bort termostaten?
 
Termostathuset lossas genom att dess stora mutter-ring lossas. Kontrollera att piggen under fjädrar ut och in när man trycker med t.ex. sidan på en skiftnyckel.
 
Sådär ser det ut undertill.

Ska jag lossa den röda pluggen och skruva där?
 
  • Närbild av en röd plugg på en rörkoppling under en installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda lilla plastpluggen betyder bara att det är ettrörssystem. Skruvar man in insexskruven därunder ställer man om kopplet/radiatorn till tvårörssystem och det ska sitta en liten blå plastplugg istället.
 
Kan tillägga att du då alltså troligast har ett lågtempererat värmesystem där framledningstemperaturen blir högst 55 grader när det är som allra kallast på vintern. När det bara är ett par minusgrader blir då inte radiatorerna särskilt varma alls. Vill man höja innetemperaturen är det pannans inställningar man ska ge sig på.
 
Jag har en nibe f2120 med vvm 320 innedel.. 65gradig framledningstemp
 
Låter som en hög max framledningstemperatur för ett modernt hus. När är huset byggt? Vilken värmekurva och förskjutning på värmekurvan?
 
Oj, nu blev det tokigt.. Menade att den kan, leda fram 65 grader.. Nu gör den det inte.
 
Ok, ja det är fint att F2120 kan gå upp till 65 grader även om man tappar en del i verkningsgrad/COP. Det är som sagt värmekurvan och förskjutningen då ska justera för att få önskad innetemperatur i vardagsrummet.
 
Det är väl det sista som kan hända att injusteringen ändras på ett element.
Mest troligt och vanligast är att ventilkäglan fastnar i ventilen på elementet, då hjälper det inte oavsett hur högt du ställer termostatventilen. Så första kollen är ju att konstatera att ventilkäglan öppnar, vilket den troligen inte gör då du inte får nån cirkulation i elementet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hur kollar man den där kägglan??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.