BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle inte vilja ha ett fönster i sovrummet som börjar 90-100 i stället för 70-80 cm över golvet. Jag har inga problem med hur det ser ut i ditt andra förslag med litet tvättstugefönster och normalstort sovrumsfönster. Börjar man tänka för mycket på symmetrier på utsidan så binder man ofta upp sig i lösningar som blir konstiga på insidan.
Jag är inne på samma linje som dig, att upplevelsen och hur det ser ut inne får styra. Men kan samtidigt inte låta bli att tycka det blev snyggt när det blev symmetriskt på utsidan. Svårt detta:thinking::rolleyes:

//Fredrik
 
Hej!

Mer träd är fällda så det är i stort sett klart nu, har lite mindre sly osv kvar men det är inte i vägen än så det tar jag längre fram:)

Det har också blivit dags att förbereda för markarbeten som i dagsläget har kommit en bit på väg:)

Tomt med nyligen fällda träd och en hög med grus, bredvid en förrådscontainer och rör på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röjd tomt med fällda träd och en hög med grus i förberedelse för markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träd som är fällda på en röjd tomt med ett motor såg och högar av kvistar, i bakgrunden skog och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markområde efter trädfällning med utspridda trädstockar och bakgrund med byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyröjd tomt med stubbar och hopar av sly, en vit trästol syns i förgrunden, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt med nyligen fällda träd, högar av grenar, och bakgrund med landsbygd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt med nyligen fällda träd, grenhögar och markerat för markarbeten, i bakgrunden syns landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har det givetvis eldats ett antal gånger, nu är min tomt ganska ren, det återstår några högar att elda men de ligger utanför min mark så det är ingen brådska. Blir lagom med korvgrillning någon fin vinterdag:rofl:

Rökar från eldad hög av träddelar och grenar på en nyligen röjd tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eld på ett avverkat område med trädstubbar och grenar, ren tomt efter träd har fällts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för nu!:)
//Fredrik
 
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Hej!

Idag fick jag suttit några timmar vid datorn och klurat lite!:)

Ritade in lite möbler på övervåningen för att kunna se proportioner.

Jag har förlängt taket över ”farstun” för att få lite väderskydd. Det kommer att byggas ihop med framtida altan på framsidan. Taket sticker ut 1,5m, jag ser nu att det kanske blir lite mycket..:thinking: Kanske räcker med 1m?

Det har blivit fler fönster. På övervåningen har badrummet och trapphuset fått varsitt stående fönster. Vardagsrummet har fått ett stående från golvet, ett ”vanligt” fönster där kommer att hamna bakom tvn. Anledningen till att det inte är fler på övervåningen är för att de helt enkelt är i vägen för tänkt möblering i framförallt sovrummen. Samtidigt finns där fönster i gavlarna så inomhus kommer man inte att sakna dom men jag kan hålla med om det kanske ser lite naket ut från utsidan.

Vi har diskuterat lite tidigare angående dörr/fönsterparti i vardagsrummet framför matsalsbordet, jag kan inte riktigt komma på någon bättre lösning. Eftersom det blir bord innanför så finns det ingen anledning med större/högre fönster, jag tänker att man inte vill se de översta decimetrarna på ett bord. Tänker jag fel?

Och så tar vi lite bilder:)

Ritning av övervåning med möbler, utskjutande tak och fönsterplacering diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning över övervåning med möblering, utstickande tak, fönsterplacering och rumsstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av en husfasad med måttangivelser, inklusive placering av fönster och ett utsträckt tak över ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av en husfasad med måttangivelser och fönsterplaceringar för ett tvåvåningshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av ett husfasad med markerade fönstermått och förlängt tak över ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk ritning av en husfasad med måttmarkerade fönster och utskjutande tak över entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det börjar se riktigt bra ut!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hur är det med garaget, är det tänkt att ligga lägre än huset?

Tänkte att det kan ge mer symmetri om dörr/port kommer i samma nivå som på huset. Jag hade nog funderat på att bredda garaget en aning också, ca 50-60cm.
 
J Jerfed skrev:
Hur är det med garaget, är det tänkt att ligga lägre än huset?

Tänkte att det kan ge mer symmetri om dörr/port kommer i samma nivå som på huset. Jag hade nog funderat på att bredda garaget en aning också, ca 50-60cm.
Ja garaget är tänkt att ligga lite lägre än huset, har tänkt att sänka det 200mm(en leca-sten) för att få en murad sockel invändigt. Tanken är sedan att panelen ska linjera utvändigt.

Jaså bredda säger du? Tror du att det blir för trångt med 4m brett? Garaget är 4,6m invändigt och så räknar jag bort 60cm till värmepanna/förvaring.

Jag har tänkt mig ett större friliggande garage sedan på ca 80-100kvm för mekande osv.:)

//Fredrik
 
Jag tänkte väl kanske att det kan vara skönt att slippa nivåskillnaden när man går mellan hus och garage och även att det kanske blir lite lättare gjuta hela plattan i samma nivå. Men det är förstås en marginell skillnad. En kant med leca är väl fortfarande möjlig tänker jag.

Angående bredden är det väl mest en personlig åsikt och något jag valt om jag själv skulle bygga. Då skulle jag tänka ca 1,2m för passage mellan ytterdörr och dörren in i huset och ytterligare ca 4m som används för bilen.
 
BirgitS
Städskåp?

Du kan nog minska ner antalet garderober i barnens sovrum till två var så att det blir plats för skrivbord också. Du bör nog inte ställa sängen på det sättet i det minsta sovrummet för när man reser sig från att ha kramat sitt barn godnatt så vill man inte slå huvudet i taket. Ha förvaring under snedtaket så att det blir fullhöjd där de kan leka och ha skrivbordet. Om möjligt bör barnrummen vara lika stora för att undvika avundsjuka mellan barnen. Kaminröret blir nog större än så där med isolering på.

I Isak90 skrev:
Eftersom det blir bord innanför så finns det ingen anledning med större/högre fönster, jag tänker att man inte vill se de översta decimetrarna på ett bord.
Det tror jag inte spelar någon roll. Är ganska säker på att jag har sett andra ritningar i forumet med fönster från golvet vid matbordet.
 
Hemmakatten
1,2 m är en alldeles för smal passage utomhus för att kunna komma in i huset.
Inomhus finns det tillgänglighetskrav att en hall/korridor är 1,30 m för en rullstolsburen person.
Utomhus verkar det mycket knepigt att få bygglov för en smalare passage där man även har en vinkel på 90 gr för att komma in i huset. Dessutom lär det bli svårt att få in stora möbler i huset.
 
Tycker det börjar se bra ut även jag!

Några småsaker dock ;)

1. Hur bred är tvättstugan? 2.5m?
2. Minska ner storleken lite på badrummet där nere till förmån för klädkammaren, ser att du satt ut högskåp men bortse från dessa när du gör tillgänglighetsringen :)
3. De smala fönstrena där uppe tycker jag inte funkar alls, ser rent ut sagt inte klokt ut :crysmile: 5x5 fönster hade jag nog hellre kört på faktiskt!
 
richardtenggren
4x21 fönstret passar inte in till resten, hade huset i övrigt haft en spännande och modern touch på fönstersättningen så hade det varit annorlunda.
 
J Jerfed skrev:
Jag tänkte väl kanske att det kan vara skönt att slippa nivåskillnaden när man går mellan hus och garage och även att det kanske blir lite lättare gjuta hela plattan i samma nivå. Men det är förstås en marginell skillnad. En kant med leca är väl fortfarande möjlig tänker jag.

Angående bredden är det väl mest en personlig åsikt och något jag valt om jag själv skulle bygga. Då skulle jag tänka ca 1,2m för passage mellan ytterdörr och dörren in i huset och ytterligare ca 4m som används för bilen.
Där har du en bra poäng. Jag skulle kunna sätta en rad med leca mot huset men behålla husväggen och sedan montera värmepanna/skåp/bänk osv ovanpå lite förhöjt. Tål att funderas på, bra synpunkt, tack! :)

Ytan innanför ytterdörren(fram till husdörren) och mellan en bil är ca 2x1,7m (1,7m till bil). Men ska undersöka och kolla vad det kostar extra att bredda lite, extra plats kan man ju aldrig få för mycket av! :)

BirgitS BirgitS skrev:
Städskåp?

Du kan nog minska ner antalet garderober i barnens sovrum till två var så att det blir plats för skrivbord också. Du bör nog inte ställa sängen på det sättet i det minsta sovrummet för när man reser sig från att ha kramat sitt barn godnatt så vill man inte slå huvudet i taket. Ha förvaring under snedtaket så att det blir fullhöjd där de kan leka och ha skrivbordet. Om möjligt bör barnrummen vara lika stora för att undvika avundsjuka mellan barnen. Kaminröret blir nog större än så där med isolering på.


Det tror jag inte spelar någon roll. Är ganska säker på att jag har sett andra ritningar i forumet med fönster från golvet vid matbordet.
Ja två garderober räcker säkert i barnens sovrum, ritade in 60-moduler mest för att se vad för plats det tar. Det är inga problem med takhöjden för en säng placerad där, jag har 1,8m som lägsta snedtak längst ut, men förstår vad du menar. :)

Ja, tankesättet med fönster vid matplatsen har jag släppt och jag ska fundera på något annat förslag. Men fönster ända ner till golvet tror jag inte att jag vill ha.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
1,2 m är en alldeles för smal passage utomhus för att kunna komma in i huset.
Inomhus finns det tillgänglighetskrav att en hall/korridor är 1,30 m för en rullstolsburen person.
Utomhus verkar det mycket knepigt att få bygglov för en smalare passage där man även har en vinkel på 90 gr för att komma in i huset. Dessutom lär det bli svårt att få in stora möbler i huset.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Entrén är rakt in med gott om plats, det måste väl räcka eller behöver man ta hänsyn till ingång/passage i garaget också? Det löses väl iofs enklast med att parkera på utsidan och så har man 34kvm att röra sig på. :)

J Jarlsgård skrev:
Tycker det börjar se bra ut även jag!

Några småsaker dock ;)

1. Hur bred är tvättstugan? 2.5m?
2. Minska ner storleken lite på badrummet där nere till förmån för klädkammaren, ser att du satt ut högskåp men bortse från dessa när du gör tillgänglighetsringen :)
3. De smala fönstrena där uppe tycker jag inte funkar alls, ser rent ut sagt inte klokt ut :crysmile: 5x5 fönster hade jag nog hellre kört på faktiskt!
Tack! :)

1. Ja tvättstugan är lite drygt 2,5m bred.
2. Åh det var en bra idé, dom behöver jag ju såklart inte ha med på ritningen!:D
3. Jag förstår vad du menar och jag håller delvis med om det, får klura vidare på det!:)


richardtenggren richardtenggren skrev:
4x21 fönstret passar inte in till resten, hade huset i övrigt haft en spännande och modern touch på fönstersättningen så hade det varit annorlunda.
Jag håller med, det blev inte så bra..:confused: Får fundera vidare på vad som kan passa! :)

//Fredrik
 
Hemmakatten
Ledsen, jag måste blandat ihop ditt hus med nåt annat hus. Ser ju att du har entrén längs med huset.

Huruvida man måste kunna ta sig från garage direkt in till huset med tillgänglighetskrav vet jag inte.

Såg nu dörren från kök till tvättstugan. Är den tillräckligt bred?

Anledningen till alla frågor är att du kommer att få bygglov snabbare om ansökan är komplett från början.
 
BirgitS
I Isak90 skrev:
Ja två garderober räcker säkert i barnens sovrum, ritade in 60-moduler mest för att se vad för plats det tar. Det är inga problem med takhöjden för en säng placerad där, jag har 1,8m som lägsta snedtak längst ut, men förstår vad du menar. :)
Vad bra. Då kan det ju också passa med en krokig vägg mellan sovrummen bestående av fyra garderober varav två är vända åt ena hållet och två åt andra. Det gör ju också det minsta sovrummet lite större om du tar bort garderoberna där och vänder de två garderoberna som är närmast ytterväggen.


Har för mig att ytterdörren måste vara bredare än modul 9 medan den på ritningen ser ut att ha samma storlek som de andra dörrarna, som väl är modul 9.
 
Då föreslår jag följande i tvättstugan. Flytta upp dörren lite som är ut till garaget, lämna ca 35-40 cm från väggen till köket. Så har du inredning mot klk/wc samt mot väggen mot garaget. Dvs parallell inredning. Då kan du ha ett normalstort fönster där utan att behöva bry dig om att bänken täcks :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.