Hej, byggde ett plasttak i form av trapetsskivor över min altan i somras..men nu när kylan börjat tränga sig på läcker det från mer eller mindre varje farmarskruv.
Någon som varit med om liknande eller har någon tanke kring detta?
Skruven är från ByggMax, skivorna från Bauhaus. Anser mig dragit farmarskruven lämpligt hårt, så jag är som ett frågetecken?

Lutningen är ca 20cm på 4m, så det kanske är i minsta laget, men det märkliga är att det hållt tätt från tidig sommar tills förra veckan.
 
  • Altan under ogenomskinligt plasttak med trapetsskivor och vattensamlingar på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte kondens då? Annars har du antagligen inte dragit skruvarna tillräckligt.
 
Magnus E K
Så där får jag också vid viss typ av väderlek, på altan med likadant tak och i övrigt öppen. Däremot inte (eller mycket mindre) på en inglasad med samma tak. Jag har kommit fram till att det är kondens och vet inte hur man blir av med det.

REDIGERING: Märks tydligast när det är frost på natten och milt på dagen, då blir det frost på insidan av taket/läkten som sen droppar ner.
 
T
Dom problem som vi lyckat fixa vid sådan här tak är att vi gått högst upp på taket,där plasttaket slutar och ansluts mot befintligt vägg.
Just för att dom har så låg lutning , blåser och regnar så trycker det lite vatten över kanten och på så sätt rinner det ner på undersidan och droppar vid infästningar som är lägsta punkten, ta och köp tätningsband för taket, dom följer takets profil, dra även en tätnings massa under tät bandet och montera anslutningsplåten så tät bandet är ca 1 cm innanför själva anslutningsplåten.
 
Tack för svaren, min första tanke var också kondens, men efter en närmare kik ser man tydligt att det kommer från skruvarna.
Jag plockade ut ett par skruvar och packningarna var stenhårda, sprack i sönder när man pillade på dom. Tål nog bara varmare klimat ha ha.. Så det lutar åt att skruva om taket och aldrig mer handla farmarskruv på Byggmax.

In mot huset är det tätt. Har bockat en plåt som klämmer ett tätband ner mot plasten. Och en regel som håller emot på undersidan , så där kan jag stå och spola med vattenslangen utan att det kommer en droppe.
 
Magnus E K
Intressant! Det gör ju problemet enklare att åtgärda. Kan inte svära på att mina skruvar är helt täta heller (byggt av tidigare ägare så vet ej märke på skruv), men har inte sett något samband med tillfälliga regn. (Vid riktigt kraftigt regn kan det skvätta in lite närmast väggen.)
 
T
Magnus E K Magnus E K skrev:
Intressant! Det gör ju problemet enklare att åtgärda. Kan inte svära på att mina skruvar är helt täta heller (byggt av tidigare ägare så vet ej märke på skruv), men har inte sett något samband med tillfälliga regn. (Vid riktigt kraftigt regn kan det skvätta in lite närmast väggen.)
Då återstår det bara att ni drar skruven för hårt ner på taket, man ska bara dra skruven så den just kalvar ut lite av gummit.
 
Uppdatering, har skruvat om en del av taket i hopp om att det skulle lösa problemet och dragit skruvarna med stor noggrannhet.
Inatt hade vi frost här nere i Skåne och när jag kom hem från jobbet nu och det töat under dagen, läcker det ÖVERALLT, även från dom nya skruvarna..
 
Varför accepterar du inte att det är kondens? Det ser ut precis sådär.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
T
Jag har aldrig vart med om att farmarskruv läcker, inte något tak vi har plockat bort genom åren.

Utan det är som Finnjävel säger det måste vara kondens, det är vanligt på sådana tak du har, ska du slippa det måste du byta till kanalplast.
 
F Finndjävel skrev:
Varför accepterar du inte att det är kondens? Det ser ut precis sådär.
Så ja, så ja :)
 
Ja, det är kanske kondens bara, tyckte bara det såg konstigt ut att vattnet följer skruvarna ner på tvärreglarna för att droppa av där.
 
Det är inte så konstigt att det kondenserar på skruvarna. Har sett samma här på ett förråd med råspont och papp. Just på skruvarna är det väldigt mkt is som sen tinar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.