Har tänkt helrenovera vårt badrum. Huset är från 1908 och har ingen aning om hur reglarna ser ut i väggar och golv. Har idag plast på väggar och golv, detta skall ersättas med klinkers och kakel. Tanken är att slänga upp våtrums gips i dusch och runt denna. Men resten av badrummet...kan jag fästa kakel och klinkers direkt på den gamla plastväggen och golvet.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Normalt kan man inte sätta upp kakel och klinker på våtrumsmatta/tapet av flera anledningar:
1. Kakel och klinker behöver ett stabilt underlag för att inte fogarna ska spricka och i gamla trähus så rör sig väggar och golv. Våtrumsmatta är däremot något elastisk så den klarar viss rörelse.
2. Den tekniska livslängden för våtrumsmatta/tapet är 20 år så efter den tiden kan man inte räkna med att den håller tätt längre.
3. Fixen som man sätter kakel och klinker med är frätande och kan förstöra våtrumsmattan/tapeten så att dess täthet försämras ytterligare.

Våtrumsgips behövs inte längre med de tätskikt och underlag som numera krävs.

Jag rekommenderar att du läser information och byggregler från Säker vatten och BKR.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Normalt kan man inte sätta upp kakel och klinker på våtrumsmatta/tapet av flera anledningar:
1. Kakel och klinker behöver ett stabilt underlag för att inte fogarna ska spricka och i gamla trähus så rör sig väggar och golv. Våtrumsmatta är däremot något elastisk så den klarar viss rörelse.
2. Den tekniska livslängden för våtrumsmatta/tapet är 20 år så efter den tiden kan man inte räkna med att den håller tätt längre.
3. Fixen som man sätter kakel och klinker med är frätande och kan förstöra våtrumsmattan/tapeten så att dess täthet försämras ytterligare.

Våtrumsgips behövs inte längre med de tätskikt och underlag som numera krävs.

Jag rekommenderar att du läser information och byggregler från Säker vatten och BKR.
Tusen tack Birgit. Ska läsa på om detta och även se om jag kan få tips och råd från butiken där vi köper materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.