Nu har jag ett fritidshus (kallställt på vintertid för närvarande) som nyttjas på sommaren. Tanken är väl att kunna vara där någon helg på vintrarna framöver då man ordningställt bättre.

Idag är det en timmerstomme som är tilläggsisolerad med gammal skumisolering direkt bakom liggande panelen, tro mig panelen mår inte bra.

tanken är då att ta bort gammal panel och byta (utan att isolera något mer). Tänkte mig riva bort nuvarande panel, sätta vindpapp, dit med luftspalt och sedan sätta upp liggande panel i samma stil som den som suttit där.

frågan som kommer nu är hur vidare jag vågar sätta på vindpapp över nuvarande skumisolering ? tips å råd tas gärna emot! :)
 
Redigerat:
Gammal skumisolering brukar ramla sönder i småbitar när man tittar på den, så mitt tips är att plocka bort den.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gammal skumisolering brukar ramla sönder i småbitar när man tittar på den, så mitt tips är att plocka bort den.
Ja då är ju jobbet lätt :)
Dock tror jag inte det, öppnade upp lite vid en vägg och den kändes både torr och fast (utan att vara som ”fnöske”.

om den är så pass torr/dålig så man enkelt kan riva bort; vad bör man ersätta denna med då? Med tanke på att man vill ha bästa förhållandena för att motverka mögel osv?

om den kan få sitta kvar och är torr; går det då ok att sätta vindpappen utanpå utan att skapa gynnsamma förhållanden för mögel?
 
Skumisloleringar brukar antingen pulvriseras eller samla fukt så den skall bort.

Jag rekommenderar till exempel ekofiber eller lin- eller hampabaserad isolering som är hygroskopisk och inte samlar fukt.
 
  • Gilla
Håkan Blomberg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skumisloleringar brukar antingen pulvriseras eller samla fukt så den skall bort.

Jag rekommenderar till exempel ekofiber eller lin- eller hampabaserad isolering som är hygroskopisk och inte samlar fukt.
tack, anade nog det då fasaden är så duktig...
Följdfrågor då! :)
Eftersom jag kommer inte ha tiden att göra mer än en vägg per år är detta ok? Helst hade jag självklart velat riva fasad runt om. Riva bort all skumisolering, på med ny osv på alla fyra väggar.

nu är så inte fallet; så bäst borde vara att låta de övriga tre väggarna vara intakta och göra en vägg till sommaren? (För att sedan fortsätta med en vägg per år) eller har du tips/råd på annat arbetssätt?

borde vara sämre att riva upp alla väggar å lämna 3st timmer-rena helt oisolerade?
 
Jag skulle ta en vägg i året.
 
H heimlaga skrev:
Jag rekommenderar till exempel ekofiber eller lin- eller hampabaserad isolering som är hygroskopisk och inte samlar fukt.
Nja, inte helt riktig.....
Transporterar fukt och reducerar kondens
Har förmågan att ta upp, transportera och avge fukt i takt med att fukten i omgivningen förändras.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Timmerhus får mig att vilja ha organisk isolering typ lin/hampa/cellulosa och ångbroms längst in.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Timmerhus får mig att vilja ha organisk isolering typ lin/hampa/cellulosa och ångbroms längst in.
Ska jag sätta en bågbroms mellan isolering och timmerväggen...?
 
Nej. Ångbromsen sätter man på insidan av isoleringen.
Tumregeln är att minst 2/3 av isolervärdet skall vara utanför ångbromsen.

Uppbyggnad:
Utomhus
Timmer
Isolering
Ångbroms
Panel/gips
Inomhus
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Ångbromsen sätter man på insidan av isoleringen.
Tumregeln är att minst 2/3 av isolervärdet skall vara utanför ångbromsen.

Uppbyggnad:
Utomhus
Timmer
Isolering
Ångbroms
Panel/gips
Inomhus
Nu har du nog missuppfattat, isolering blir alltså på UTSIDAN i samband med panelbytet. Jag hade tänkt timmer, isolering, vindpapp, luftspalt, panel.
 
Jaha, det är timmer mot insidan då?

Uppbyggnad:
- Utomhus
Panel
Luftspalt
Vindduk/papp
Isolering
Ångbroms
Timmer
- Inomhus
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jaha, det är timmer mot insidan då?

Uppbyggnad:
- Utomhus
Panel
Luftspalt
Vindduk/papp
Isolering
Ångbroms
Timmer
- Inomhus
ah! Ja precis så där, det är väl ångbroms jag funderar på om jag behöver....?
 
Vad finns innanför timret? I den perfekta värden är det där ångbromsen ska sitta, men det kanske är svårt?
 
useless useless skrev:
Vad finns innanför timret? I den perfekta värden är det där ångbromsen ska sitta, men det kanske är svårt?
Ja där finns innerväggar med tapeter osv som vanligt i ett hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.