Vi har precis köpt en hus som vi kommer använda som fritidshus. Det är en 140 m2 funkisvilla som kommer vara hyfsat bra isolerad. Det sitter idag en luft-vatten pump från 2008 installerad och det gamla radiatorsystemet med järnrör verkar vara i bra skick.

Vi kommer inte vara där mycket vintertid och jag skulle därför vilja dra ner på innetempen så mycket som möjligt. Tänker att jag dränerar tappvattnet ordentligt och kanske slår sprit i vattenlåsen. Är det några problem med att köra pumpen mot låt säga 5 graders börtemp? Finns det någon vätska i utedelen som kan frysa sönder då? Bör jag laborera med framledningstemp för att få bättre drift? Eller ska jag rentav fylla systemet med glykol och kunna stänga av helt och hållet vintertid?
Tar tacksamt emot lite feedback kring detta!
 
Har för mig att du inte ska ha ett isolerat riktigt hus kallare än ca 10-15 grader . Det blir för mkt fukt inne då
 
Först var ligger stugan, blir det kallt på platsen, brukar det vara strömavbrott längre tider o.s.v mer info behövs
 
Krokben
Borde inte det kunna bli problematiskt med avfrostningarna om man har för låg framledning? Vet att Luft luft kan ha det problemet om man har på underhållsvärme då den tar den uppvärmda luften som värmekälla till avfrostningarna, antar att det är samma sak med luft vatten fast den tar framledningen?
 
Ligger på Öland så det är ganska milt men lite större risk för strömavbrott. Jag har en timme dit och kan sätta en frostvarnare om det behövs.
 
MultiMan
Som sagt, det första du måste kolla är hur din pump avfrostar. Normalt sett så används rummets värme till att avfrosta och därför kan man inte sänka för lågt, då isar utedelen igen eftersom det inte finns tillräckligt med värme.
 
M mape366 skrev:
Det sitter idag en luft-vatten pump från 2008
Vad är det för VP du har där, det med avfrostning är beroende av sorten, bara vatten in/ut från VP så sitter avfrostningen i utedelen och sköter sig själv oavsett vilken temp som den ska producera
 
Ska kolla vad det är för modell när jag är där i veckan.
 
Ett foto på den som visar framsida och bakom är bra
 
Krokben
J jonaserik skrev:
Vad är det för VP du har där, det med avfrostning är beroende av sorten, bara vatten in/ut från VP så sitter avfrostningen i utedelen och sköter sig själv oavsett vilken temp som den ska producera
Så du menar att vissa pumpar går på direktel för avfrostning? Eller menar du att direktel KAN gå in om det skulle behövas? Kritiserar inte, utan är nyfiken.
 
Krokben Krokben skrev:
Så du menar att vissa pumpar går på direktel för avfrostning
Nej inte direktel, det finns dom som avfrostar med elpatron men inte sett någon på myyycket länge. Normalt så sitter det en automatik i utedelen ( om det inte är en split ) som känner av tempen i kondensorn och ger en signal till en växelventil som vänder värmen från kompressorn till kondensorn och den blir varm tills tempen/eller tiden gått ut, brukar vara rena vattenfallet under VP
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
J jonaserik skrev:
Nej inte direktel, det finns dom som avfrostar med elpatron men inte sett någon på myyycket länge. Normalt så sitter det en automatik i utedelen ( om det inte är en split ) som känner av tempen i kondensorn och ger en signal till en växelventil som vänder värmen från kompressorn till kondensorn och den blir varm tills tempen/eller tiden gått ut, brukar vara rena vattenfallet under VP
Så kort och gott "skapar" kompressorn den nödvändiga värmen för avfrostningen om den inte redan finns?
 
Tre saker :
1) Med en luft/luft i ett hus som håller 10 grader är inomhusluften som finns tillgänglig vid avfrostning just 10 grader. Har man vattenburen värme så är vattnet i värmesystemet alltid varmare än rummen, så det finns per automatik högre temperatur att nyttja.

2) Vatten är mycket bättre att lagra energi än luft, så en luft/vatten klarar att hämta energi ur relativt kallt vatten utan att det blir problem så länge det finns tillräcklig volym tillgänglig.

3) En luft/luft stänger av fläkten i innedelen under avfrostning för att det inte ska blåsa kallt i rummet vilket kraftigt begränsar effekten på värmeåtervinnningen. Ett vattenburet systemet är så pass trögt att man inte har det problemet så cirkulationen är igång under hela avfrostningen av en luft/vatten och energi kan utbytas med samma effekt som under uppvärmningen.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Så kort och gott "skapar" kompressorn den nödvändiga värmen för avfrostningen om den inte redan finns?
När kompressorn skapar värme på ett ställe så 'skapas' också kyla på ett annat. Om inte vattnet i värmesystemet cirkulerar så fryser värmeväxlaren ihop.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
useless useless skrev:
När kompressorn skapar värme på ett ställe så 'skapas' också kyla på ett annat. Om inte vattnet i värmesystemet cirkulerar så fryser värmeväxlaren ihop.
Att man alltid kan få vettiga svar på detta forum! Fantastiskt! Tack för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.