Blir precis som Anna säger. Tre sidor av taket måste du bygga om men det blir det å andra sidan oavsett åt vilket håll du bygger
 
Däremot har jag svårt att se hur du skulle få plats med ytterligare tre sovrum, större kök och vardagsrum om du bygger ut åt väster.
 
Om du inte vill ha sutteräng är nog det enda att ta bort taket, köpa självbärande takstolar och bygga på en våning. När du ändå måste bygga om taket på tre sidor
 
P Putte 9497 skrev:
Blir precis som Anna säger. Tre sidor av taket måste du bygga om men det blir det å andra sidan oavsett åt vilket håll du bygger
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att jag måste bygga om taket på tre sidor om jag bygger åt väster?
Taket mot väster måste såklart rivas helt då, men norr och södertaket räcker det med att såga av och förlänga råsponten till nästa takstol som byggs dit.
Men om jag ska bygga åt norr eller söder måste i princip hela taket rivas, inklusive takstolar om jag ska få ett vettigt tak. Alternativet är dubbla nockar på något sätt.
Tänker jag fel?
 
A adde_hjelm skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att jag måste bygga om taket på tre sidor om jag bygger åt väster?
Taket mot väster måste såklart rivas helt då, men norr och södertaket räcker det med att såga av och förlänga råsponten till nästa takstol som byggs dit.
Men om jag ska bygga åt norr eller söder måste i princip hela taket rivas, inklusive takstolar om jag ska få ett vettigt tak. Alternativet är dubbla nockar på något sätt.
Tänker jag fel?
Om man tänker som du får du samma problem med taket oavsett åt vilket håll du bygger.

Bygger du åt väster (åt alla håll) måste du riva ner taket från mitten och bygga nya takstolar

Bifoga en skiss hur du tänker
 
Förlänga råsponten? Du måste ju ta takstolar hela vägen upp i nock! Du har ju inga takstolar där idag! Det nya raka taket kan ju inte hänga i luften på lite råspont!
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
BirgitS
Ett sätt att slippa bygga om taket är att bygga ett i princip fristående hus med sovrum och ev. kök eller vardagsrum och sen länka ihop det med befintligt hus genom en mycket kort gång/korridor.
 
P Putte 9497 skrev:
Om man tänker som du får du samma problem med taket oavsett åt vilket håll du bygger.

Bygger du åt väster (åt alla håll) måste du riva ner taket från mitten och bygga nya takstolar

Bifoga en skiss hur du tänker
Anna_H Anna_H skrev:
Förlänga råsponten? Du måste ju ta takstolar hela vägen upp i nock! Du har ju inga takstolar där idag! Det nya raka taket kan ju inte hänga i luften på lite råspont!
,

Bifogar en enkel skiss från paint hur jag tänker.
Rött ät befintligt hus och befintliga takstolar (häng inte upp er på antal och takstolar, allt är bara höftat).
Grönt är utbyggnad och nya takstolar.
Orange är befintlig råspont.
Gult är ny råspont.
 
  • Enkel färgskiss i Paint av husutbyggnad med befintligt hus i rött, utbyggnad i grönt och råspont i orange och gult.
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Korrekt. Så det blir ingen större skillnad oavsett om du bygger ut rakt framåt, rakt åt sidan eller snett bakåt. Snyggast om du inte vill förändra känslan av hur huset ser ut nu är snett bakåt. Då kan du göra utbyggnaden större utan att det visuellt påverkar volymkänslan på huset på samma sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Korrekt. Så det blir ingen större skillnad oavsett om du bygger ut rakt framåt, rakt åt sidan eller snett bakåt. Snyggast om du inte vill förändra känslan av hur huset ser ut nu är snett bakåt. Då kan du göra utbyggnaden större utan att det visuellt påverkar volymkänslan på huset på samma sätt.
Hur menar du med att bygga snett bakåt?
Det blir isåfall som han ritat för att inte taket ska bli annorlunda
 
P Putte 9497 skrev:
Hur menar du med att bygga snett bakåt?
Det blir isåfall som han ritat för att inte taket ska bli annorlunda
Två överlappande kvadrater, en grön och en röd mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
[bild]
Bygger han som du skissat får han verkligen problem med taket
 
Anna_H Anna_H skrev:
[bild]
Det skulle krävas väldigt mycket utgrävning för att bygga dom du föreslår, och i princip hela södra väggen skulle vara under mark.
 
Tycker att du ska bygga till huset västerut i linje med befintligt hus och sedan riva nuvarande entrén och flytta den västerut när tillbyggnaden är färdig. Då kan du få rum med allt du önskar och lite till samtidigt som du kan bo kvar i huset. Frågan är om du inte skulle ha källare även på tillbyggnaden? En krypgrund brukar tendera till att bli ett problem med fukt och mögelpåväxt med tiden samt avfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.